Hingstvisning i Ljungby
Vilka ska visa hingstar på SWF:s hingstvisning i Ljungby i april? Namn, födelseår, färg, kort härstamning och gärna bild önskas här. Själv önskar jag alla LYCKA TILL med visningen!
Jag ska inte visa, men troligtvis vara där och fotografera!
Är det inne eller ute, någon som vet?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#1 Visningen är väl inomhus som vanligt vid den tiden på året. Men hingstarna kommer ju finnas ute för allmän beskådning och fotografering!
Foto: Kim Jonasson bakom kameran och ett gäng andra fotografer framför. Grevagården 2005.
#2 Trevligt, då ska jag försöka hinna med att åka dit :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag misstänker starkt att Menai Magics Prophet kommer att visas…
Ska väl tillägga att jag ser fram emot Tennessee-sonen också !

2-åringen är det Alexander ?
Hoppas det går bra! Tycker att du fått ihop en skara mycket fina hingstar i stallet! kalaskul!

#5 Vilken Tennessee-son är det? *nyfiken i en strut*
Förmodligen Gary Glitter enligt ägarnas hemsida 

Nej det är Waldemar som ska visas och Diablo WPB

Jag ska dit med min hingst sekt A, Molstabergs Soprano, han ska till utställningen
Har ni fått veta vem som ska döma utställningen?

Jag ska åka dit i egenskap av "mormor" och hålla tummarna så de blir blå. Har inte sett honom sen han var 2 år, bara någon enstaka bild, så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig.
Han är 4 år, är det att rekommendera att han även gör det enkla bruksprovet? För-/nackdelar?
Vad är det för ponny? *nyfiken som vanligt*

Welsh Cob - Asgårds Guram efter Y. Brenin Rhodri.
Jaha vad roligt! Den har jag bara sett kort på som föl 

http://www.hannapernler.se/guram.htm
Där ligger en bild på honom från ifjol, men den kanske inte visar allt man vill se. Han är på många sätt väldigt lik far sin.
Bilden här bredvid är taget i april när han är två, senast jag träffade honom.
Jag gåller tummarna att det går vägen! Skulle vara roligt att ha en hingst vidare i aveln efter Roddan.
Jag har planerat att åka dit och titta. Samt hälsa på Hos Stuteri Sting:)
#9 Gary Glitter har tyvärr avlidit, så han kommer inte att visas. Det var min tränares häst.
Mycket tråkigt, då det var en otroligt fin häst.
Oh nej vad tråkigt!!
Han såg så himla fin ut på kort och jag såg verkligen fram emot att se honom aktiv i aveln. Jättetragiskt, skicka en hälsning till ägarna 
Ska inte heller visa, men ska dit och fotografera ^^
Puttar upp lite, nu står det iallafall att det är Anna Jutestrand-Tollbom som ska döma utställningen 

När är det i Ljungby?? det är ju riktigt närma mig ju tar bara en timme att köra ju ungefär.
#24 Det brukar starta tidigt runt 9-tiden och sluta sent på eftermiddagen/kvällen. Alltså en heldag packad med welshponnyer av alla sektioner.
Många hingstar finns ju redan på plats dagen innan, samtliga som skall visas för kvalitetsboken visas dessutom veterinärt vilket i sig ibland kan vara mycket sevärt..
Ngn som vet på ett ungefär när programmet blir klart? Läggs den ut på SWF?

#26 Information brukar komma ut på hemsidan så snart den är klar. Inte helt lätt att få till det med tider för visningar, ridprov, körprov osv. Håll ut!
Foto: Svarta hingsten C Black Boy putsas inför visningen på Grevagården 2005. Fotograf Kim Jonasson. (Håkan S
och Morgan J till höger..)
… dessa svarta.. det är inte lätt att hålla dom dammfria…..
vacker pålle…. 
Jag ska dit som medhjälpare.
Min stallkamrat ska visa sin 3 åring. Hans fulla namn har jag inte koll på tyvärr då det är ca 7 mil långt.
Han är i alla fall en Welsh Mountain på 3 år. Fux med mycket speciell teckning. Har tydligen en mycket intressant stam oxå. (Har dålig koll på welsh då jag e shettismänniska själv.)
Han ska visas för införande i boken.
Här är en bild på underverket.
Nu ligger deltagarlistorna ute på hemsidan!

Jag ser fram emot att tillbringa söndagen den 13:e i Ljungby och titta på welshhingstar. Hoppas på bra fotograferingsväder, eller åtminstone regnfritt.
det var inte så många i år….kanske långt att åka?
Gruvar mig för den långa resan till Riks…. men Riks är speciellt…. årets händelse…
Jag åker inte dit i år. Första året på jag vet inte hur många år som jag inte är där!
Känns väldigt konstigt, man får ju en helt annan distans till hästarna då. Men Stockholm-Ljungby är lite för långt för att bara titta…
Har inte varit på Riks på 2 år, och åker inte dit i år heller. 2006 och 2007 har jag varit upptagen på annat håll de helgerna, men i år blir det jäv gentemot hästarna förutom en och hon är inte bedömningsbar just nu. vi håller henne hemma till 4 års åldern eller nåt. Hon är bara 2 år nu.
Ser fram emot att få läsa resultatlistor istället. 
#34 Eftersom Nypon duktigt klämde ur sig sin friska bebis 2,5 veckor före beräknad fölning kan jag med gott samvete åka till Ljungby. Visst, det är en lång resa "bara" för att titta och det kommer bli ett stort hål i plånboken. Med samåkning brukar det fungera fint även om resvägen är lång. Jag åker så sällan hemifrån mer än några timmar så ibland kan man få unna sig något. Förutom Riks är "premieringarna" årets händelse. Eftersom jag inte kan åka till Rockelstad i morgon och titta på min egna uppfödning då han visas får jag försöka kompensera det med Ljungby istället även om jag inte har några personliga intressen (läs uppfödningar) där.
Mest intressant av de anmälda till Ljungby är för min del Mälby Mangold (A) och Henshof Rafael (B). Vackra grabbar och presumtiva kandidater att få träffa några av mina ston.

#35 hur åker du? Bil?
#35 Japp, bil. Du får plats.
Planeringen just nu är följande: Jag och bilen åker hemifrån mig lördag ungefär mitt på dagen och kör mot färjan. Sen vidare på stora vägen till Kim Jonasson ute i skogen i Jönåker. Där blir det paus för att kolla på Ninni, Nikita, "Toppen" med flera. De importerade welsharna, som jag inte ens sett än, är inte att förglömma. Bilar ner till Ljungby (obligatorisk paus på Ekbäcken!) vilket lär ta sin tid.
Jag håller på att luska efter boende lördag-söndag. Se hingstproppen. Efter söndagens begivenheter åker vi hemåt direkt. Jag kommer försöka vara ledig på måndag vilket betyder att jag troligen sover hos Kim och Göran mellan söndag-måndag. Vi lär ju vara där mitt i natten..
Har varit i kontakt med Nette också för att kolla om hon ville/kunde åka med. Inget bokat dock. Hon ska ut till Adelsö de närmaste dagarna för att putsa på Mangold och efter det blir det mer planering. Mycket på gång nu.
(Nu vet hela ponnyvärlden vad jag har för planering nästnästa helg!)

Tack Marie skönt att veta vad du håller hus…
Vi syns på söndag för vi kommer men bara med en hingst och inte två som var planerat tidigare. Det blir Waldemar vi har med oss.
Så, då har man kollat upp lite.
Namnet på ponnyn jag visade bild på i inlägg nr 30 bär namnet LINHAGENS SWEET DIAMOND TO LOVE…Men går under smeknamnet Wille.

Det är så himla långt till Ljungby och jag har svårt att vara borta så många dagar, så resan du Marie planerar blir nog för lång för mig.
Däremot skulle jag kunna åka nattåg Sundsvall-Alvesta och då vara nere på morgonen och åka hem på kvällen, det skulle fungera.. Problemet är att kommunikationerna mellan Alvesta och Ljungby verkar vara helt obefintliga på lördagar.
Så nu undrar jag här: Är det någon som passerar Alvesta och skulle kunna tänka sig att plocka upp/lämna av mig på väg till/från Ljungby? Jag anländer i sådana fall 07:46 söndag morgon i Alvesta, och tåget hem går 19:04 söndag kväll från Alvesta.

#40 (Har svarat i din tråd på Bukefalos oxå, men vet inte var du läser först)
Jag ska på hingstvisningen på söndag och kommer att åka från Växjö på morgonen. Alltså skulle jag kunna hämta upp dig. Problemet är att jag inte ska tillbaka till Växjö på eftermiddagen/kvällen utan jag ska tillbaka till värmland. Åker vid 17-17,30 (för jag vill inte komma hem mitt i natten), men åker rakt upp mot Jönköping, skövde, mariestad, Kristinehamn och Karlstad. Om du kan boka hemresan från någon ort som ligger längs den sträckningen så kan jag släppa av dig.
Det är kanske inte vad du behöver, men ett erbjudande i alla fall

Nej men vad bra!
Jag hade faktiskt givit upp det här och bestämt mig för att vara hemma… Hemresan är inte så stort problem för det är flera som erbjudit sig skjuts till Alvesta efteråt, det är till Ljungby som varit det knepiga!
Tack! Då skall jag se om resten av familjen hänger med i svängarna och orkar med att jag ändrar mig igen (från åka till Ljungby - inte åka till Ljungby - till åka till Ljungby igen..). Jag återkommer!
/Jenny
Halloj
Väntar med spänning på lite rapporter från dagens hingstvisning då jag ej kunde vara där idag……
Väntar också sittandes på nålar här !! kan ingen hinta det minsta lilla ? 

2 hingstar till kvalitetsboken:
Parkhurst Klass Larry (bästa hingst premiering) sek D
och Sukat (reserv bästa hingst premiering) sek b
efter veterinärundersökning ev. även Kenwoods Right Royal i kvalitetsboken.
BIS utställning Cwrtycadno Meredydd
Res BIS Molstabergs Lysander
Höjningar:
Elit - Molstabergs Sandstorm
A (ext) A (prest) Simberg Senator
A (ex) B (prest) Karlsfälts Caruso
GI+ Rimskij, Joelsbo Clic, Moflos Fester, Derwen Gladstone
Klass Larry är samma som Flash Harry va? 
Bara 2 igenom är förvånande! Trodde många mer skullöe slinka in då det ändå var en del anmälda. Kul med Flash Harry, tycker mycket om den hingsten!

Blev Sukat godkänd ???

Joelsbo Caruzel 87677=35, Sukat 98878=40, Kenwoods Right Royal 98788=40, Henshof Rafael 36, Mälby Magnold 88877=38, Ekbäckens Jackaroo 66666=30, Cupid 76666=31, Mosshult Solist 99687=39, Linhagens Sweet Diamond to Love 77676=33, Dream Fog 77777=35, Ekbäckens Boss 67688=35, Molstabergs Lysander 87677=35, Jalos Vidar 987876=38, Blaidd Storm 99687=39, Cadfach Dennis the Menace 77766=33, Ängaby Get Mixed 78776=35, Pennal Dafydd 87789=39, Asgårds Guram 77877=36, Parkhurst Flash Larry minst 40, Reduster Bonnie Louis 87677=35, Coral Crown 98687=38.

sitter vid knepig dator o nästan inget funkar, nu tar batteriet slut om 13 minuter så inga mer rapporter från mig. Sukat blev godkänd o förstås Flash Larry.
lite förvånad över H.Rafaels poäng…. tyckte den såg jättefin ut…
Bara 2 godkända… låter lite…
väldigt låga poäng på en del…skulle vara kul att se foton på dom…

Flash Harry fick 43 poäng!!! Grattis till ägarna!!!
Annars tyckte jag det lät som Morgán hakade upp sig "roterade testiklar, roterande testiklar" på var och varannan hingst.
samma visa som förra året då…mycket veterinära anmärkningar… igen….
Grattis till 43p. Riktigt bra !!!!
Henshof Rafael hade 87678=36p
#47 Sukat såg kanonfin ut, grattis till din uppfödning
Grattis till stuteri Twin för en jättefin Parkhurst Flash Harry
Utav 8st visade sek A hingstar hade 4st två roterade testiklar, altså ej vet. godkända, det är mycket tycker jag.
Sek D hingsten Pennal Dafydd tog en långsida på bara två kliv, vilken trav, och bara två år gammal
Vad händer föresten med de hingstar som har löst licens och nu visades och blev vet.ej godkända. Blir dom av med licensen ?

Jag tror till och med att jag räknade till fem sektion A. Det kanske var någon som "bara" hade en roterad.
Vi undrade också vad som händer med de som redan har licens som ej blev vet. godkända. Någon som vet??
Märkligt att Molstabergs Lysander fick 35p på premieringen men blev Reserv BIS på utställningen… Någon som var där och såg honom och kan förklara dessa svängningar i bedömning?? 

Den Holländska hingsten Henshofs Rafael är premieringsvinnare i Holland, en snygg hingst. 36p på tok för lite. Han hade mycket bra gångarter.

Jag såg bara sek B utställningen men det var konstigt! Rafael fick guld där men 36p på premiering t.ex.
Jag såg flera fina sek A men kunde inte följa med p.g.a engagemang i sek B
Flash Harry är i en klass för sig bland cobbar under dagen.
WPB var inte speciellt imponerande, inga gångarter visades av någona av de två hingstar som visades fram. Bägge borde kunna bättre!

Just det här med roterande testiklar på welsharna har jag faktiskt hör att det är väldigt vanlgit just inom rasen.

Nu sitter jag vid min vanliga dator och jag vill förstås meddela att ni kan ignorera alla mina felstavningar gällande Parkhurst Flash Harry, och jag hoppas ni blev glada för snabb rapportering trots felstavningar! Jag var verkligen både trött med stela fingrar + helt fel dator med knappar som det inte står samma på tangenterna som det blir i verkligheten (den är faktiskt jättesvår att skriva på).
Här en bild på vinnargänget som kompensation.

Supertack för snabb rapport ifrån dagen!!
Det var verkligen uppskattat och jag struntar högaktningsfullt i alla stavfel och omdöpta hästar, fniss!
Nu inväntar vi del 2 som är utställningsresultat, och del 3 som självklart är foton! Harry ser som vanligt snygg ut på kort, tack för det Jenny!

Utställning
Sek B, klass 1
1. Kulltorps Juventus, guld, res. champion
2. Silver Ghost, brons
klass 2
1. Arhults Waldemar, guld
2. Sianwood Accolade, guld
3. Nexis Bellmond, silver
4. Lillemons Fzr, brons
Klass 3
1. Cwrtycadno Meredydd, guld, champion, BIS
2. Henshof Rafael, guld
3. Dino II, brons?
Sek A, klass 2
1. Ängaby Ellios, silver
klass 3
1. Mälby Mangold, silver
2. Ekbäckens Jack Frost, silver
3. Ekbäckens Jackaroo, silver
4. Cupid, brons
klass 4
1. Molstabergs Lysander, guld, champion, res BIS
2. Molstabergs Soprano, guld, res champion?
3. Ekbäckens Boss, silver?
Sek C, klass 2
1. Blaidd Storm, guld, champion
klass 3
1. Cadfach Dennis the Menace, silver
klass 4
1. Kokkedal´s Impression, guld, res champion
Sek D, klass 2
1. Pennal Dafydd, guld, res champion
2. Ias Cadarn, guld
3. Ängaby Get Maxed, silver
4. Armani's Mr O'Malley, silver
klass 4
1. Nebo Red Dragon, guld, champion
WPBR, klass 3
1. Reduster Bonnie Louis, silver
Reservation för ev. fel… Det var lite rörigt med klasserna, det var inte riktigt som det stod i programmet hela tiden.
Tack Jenny för all info.
#61 Härligt Jenny att se att du kom hem ordentligt. Det gjorde även trötta jag..

Ja jag kom hem! Fick skjuts av Liselote, Pernilla och Bejje till Alvesta.
Sov gott på tåget (var verkligen slut i kroppen), och väl framme i Sundsvall vid 4-tiden i morse skulle jag ju vänta i över en timme på bussen till Härnösand (för byte till Sollefteå dit jag sedan skulle få skjuts ifrån). I Sundsvall dök dock ett välbekant ansikte från Näsåker upp och jag kunde lifta nästan hela vägen hem, så jag var hemma 6:45 istället för strax efter 9!
#55 domarna var väl trött på att titta på alla godingar…
Nej, ärligt talat så har jag ibland svårt att förstå dessa poäng svängningar… det är inte lite poäng det handlar om ibland… så mycket kan väl inte en ponny skifta under ett par timmar?… men dom anser väl att det finns tillräckligt med hingstar för svenska marknaden så då godkäns minimalt…
Ja, undrar hur dom gör med dom som fått licens men som nu fick veterinärt nedslag?…. OM dom gör som med Jack så blir dom av med den… ev. att dom kan få behålla den med ytterligare godkänt friskintyg…. så har jag fått anvisningar att göra med Jack.
En annan fundering, flera av de hingstar som visades förra året och som år 2007 hade fått 8:or på benen , hade nu 6:or på benen, man kan undra vad det är som förändrats på ben ställningen på ett år.
Angående Molstabergs Lysander tyckte jag han såg strålande ut, rörde sej kanske något kort i traven. Men förstår inte hans poäng rad.

*dum fråga*
Vad är det med roterade testiklar som gör att de kasseras? är det fertiliteten som påverkas eller vad är det som gör att det anses som en defekt?
*dum fråga 2*
Är det möjligt för en vanlig lekman att känna om testiklarna är roterade? Det verkar oerhört tråkigt att visa upp sin hingst, få bra poäng men bli veterinärt kasserad. Mycket tid och pengar som läggs ner och känslor naturligtvis. Visste man om defekten själv så slapp man ju bygga förväntningar.

fortsätter med ytterligare en fråga (känner att jag har otroligt dålig koll).
Blaidd Storm, som jag för övrigt tycker verkar vara en trevlig hingst, har ju löst licens efter veterinärt godkännande. Det måste ju innebära att de kontrollerat hans testikler, men ändå var båda 180 grader roterade på plats. Hur hänger det ihop?
Gårdagens höjpunkt var HENSHOF RAFAEL som jag i förväg hade hoppast mycket på. Blev inte besviken kan jag säga. Superfin sektion B med schwung och "gummi" i rörelserna plus ett fantastiskt vackert huvud. Lite uppdragen för dagen och var väl, som de allra flesta, lite spänd men OJ vad jag gillade honom. Helt klart en presumtiv karl för mitt sektion B-sto och det oavsett gårdagens underliga poäng eller vad andra personer har för åsikter om honom. Arhult: Berätta mer!
I övrigt så vet jag inte vad man ska säga om resultaten. Okej om en hingst får guld på utställningen och kanske 39 poäng på visningen för kvalitetsboken. De allra flesta var ju lite spända vid första visningen och hade förhoppningsvis slappnat av lite mer till själva utställningen. Men med så låga poäng som de överlag fick på visningen för kvalitetsboken kan man ju undra vart aveln är på väg? Eller är det domarteamet som börjar bli senila? 
Gårdagens höjdpunkt för Jenny Staaf kan jag med säkerhet säga var att Simberg Senator var i Ljungby för att hämta ut sin höjning. Något som "farmor" inte visste om förrän på plats… Kul!
klass 4
1. Molstabergs Lysander, guld, champion, res BIS
2. Molstabergs Soprano, guld, res champion? **JA!
**3. Ekbäckens Boss, silver? JA
Blaidd Storm fick nedslag för testiklarna förra året ….sen uppenbarligen ett friskintyg och fick sin licens…. för att sedan få samma problem i år igen…????? något är snett ?????
Var det samma "duktiga" veterinär som det brukar vara?
På dom som fick 8:a på ben förra året och 6 på ben i år…. den förklaringen skulle jag vilja höra… helt otroligt….
Om det ska fortsätta så här kommer ingen våga visa någon mer hingst…

Henshofs Rafael är en skandal måste jag säga, man har i det förmodligen hårdaste premierings systemet i Europa satt den hingsten etta, inte bara över Holländska hingstar utan även över importerade! Han är stambokshingst och rör sig bättre än någon annan sek B som visades.
Prislappen på denna hingst när han lämnade Holland var saftig! Varför vill vi inte ha denna hingst övergår mitt förstånd!
Jag förstår inte att en hingst som denna slängs ut, jag såg honom tillsammans med den sek B hingst som blev godkänd och honom kan jag inte ens komma ihåg
Ja Zaba är jag börjar också fundera vad som gick snett, men alla dessa små WM hingstar?
WPB
Bo-Gi sonen som har en Internationell hopp mamma blev förra året rekommenderad av avelsvärderings nämnden att komma tillbaka, nu slängs han ut med en 6 på benen 2007 hade han 8 på benen? Också konstigt??
Den Holländska NWR hingsten var visad i Holland men inte godkänd, han fick 36 poäng här och han är ruskigt välstammad men hans gångarter måste ha varit bättre i Holland för här rörde han sig inte speciellt bra!
När det gäller testiklar kan man bara kassera en hingst enligt reglementen som finns om dom är roterade och inte kan läges rättas på plats och förbli liggande där vid longering!
Detta finns inte bevisat att det har något med fertiliteten att göra. Det finns flera hingstar i Ridponnyavel som både roterade och instabila tesiklar och de är fertila!
Det är mycket enkelt att känna på sin hingst testiklar och känna hur dom ligger….. det gör jag som arbetar med hingstar och unghingstar hela tiden. Det är väldigt lätt att lägga dom tillrätta.
En bra hingstvisare borde hjälpa hingstägaren med detta. Att man har en testikel roterad är inget fel bara en anmärkning om nu inte welsh föreningen har egna regler.
En annan som hade rätt bra schwung i rörelserna finns att se på fotot. Stolt uppfödare och ägare till Moflos Fester på väg att hämta ut höjningslapp och rosett.
#72 "Utslängda" kanske är att ta i lite. De som inte hade rena kassationsorsaker hos veterinären får i alla fall lösa licens även om de inte kom in i kvalitetsboken just i går. Men fundera på hur bedömningarna går till kan man verkligen göra. Jag tycker i alla fall att Rafael var outstanding. Den bästa sektion B jag sett rörelsemässigt förutom Coed Coch Targed. Men å andra sidan är jag ju som sagt inte domare…

#73 hrm.. där ser man minsann hur man ser ut när man skall föreställa häst… 

Nog är man utslängd om man har fått 36 poäng, vem vill åka till Henshofs Rafael och betäcka när man har gett honom 36poäng?
Det finns ingen som vill använda en hingst hur mycket licens man har som fick 36 poäng på hingst premiering. Som avelshingst i Sverige är han väl ganska mycket död! Tyvärr och där ser man hur ett poäng system kan förstöra eller? Det var ju detta som vår fria engelska system inte skulle orsaka. Vi har fortfarande samma gamla avelsvärdering kvar som vi alltid har haft. Det är endast omdöpt till Kvalitetsbok tyvärr!

#68 Pratade faktiskt med Blaidd Storms ägare och dom sa att hans testiklar hade legat rätt vid vet. besiktingen inför licensen och dom hade legat rätt på morgonen på premieringsdagen men tyvärr inte vid vet. besiktningen.

Frågan är om någon av hingstägarna såg om veterinären försökte lägesrätta testiklarna! Det är vet skyldighet och sedan ska hingsten springa och om dom efter det ligger rätt är det inga fel!
Vi har med en bekant dragit detta hela långa vägen tills det blev rättat så jag vet att det är endast testiklar som ej kunnat lägesrättas som är kasserande. Jag finner det otroligt att så många skulle ha testiklar som ej går att läges rätta! Frågan är om veterinären kände till detta?
Om dom är instabila på treåringar är nämligen inget ovanligt, men att bli kasserad om man annars får 40 p är fel. Men de kanske är ett sätt att bli av med oönskade hingstar vad vet jag? Men konstigt är det.

#76 - men vad ledsamt!
Men åter igen - vad är det med 2 roterade testiklar (de som inte går att lägga tillrätta) som gör att de inte blir veterinärt godkända? Om det nu inte har med fertilitet att göra, vad har det då med att göra? Det måste ju finnas någon anledning till att det blev med i reglementet från början.
#75 Det är bara att hoppas på att stoägarna har egna ögon och egen vilja att välja hingst med…. så otroligt tråkigt på en mycket fin hingst…..hade jag sektion B så skulle jag inte tveka….
#76 Jag hoppas hon inte ger upp nu pga detta…det vore väldigt synd…. Storm skulle mycket möjligt bli en framtida kandidat till några av mina damer….
#77 Betvivlar att veterinären gjorde något alls…han verkar se det som en sport att få så många anmärkningar som möjligt…
Ja… resultatet efter helgen har skapat många frågor och krossade drömmar….

#79 Då får du nog skynda dig för hon pratade om att beställa vet. för att ta kulorna omedelbums.

#79 0ch #68 fel av mig det var Jalos Vidars ägare vi pratade med. Vill bara korrigera mig själv.

Vad var det för muntlig kritik på den här stjärnan som nu fick 36 poäng då?
Vet ej hur det gick till i alla fall hos vet.
Men när vi var där med vår häst (Linhagens sweet diamond to love) så kände han på "kulorna" både före och efter vi sprang med honom.
Vet ej om han la något rätt, men han gick igenom ua i alla fall.
Kanske ska man akta sig för att uttala något man inte har fakta om.
Reagera som många andra på att det var väldigt låga poäng för många hingstar som var riktigt fina.
Reagerade oxå tyvärr på att många hingstar fick känna på både spö och framförallt ryck i munne som inte alls var befogade. Kanske var det nerver hos visarna som inte kunde hållas under kontroll, men synd på hästarna.
Han borde ha sagt att kulorna låg fel och att han försökte rätta dom, om det var så med eran hingst. Men nu gick den ju igenom ua så den har säkerligen inga problem med fellägen. 
I övrigt håller jag med du, man ska nog inte reflektera för mycket över vad vet gjorde och inte gjorde, om man inte stod med häst i handen som blev undersökt.
Däremot är det absolut inte fel att hålla reda på vilka som får anmärkningar, för att följa upp efter ett par år vid ev omvisning och se om dom har rättat sig.
Man måste komma ihåg att det är unga hingstar som på långa vägar inte är färdigutvecklade. Det var bara ett par år sedan som 3-åringarna var yngst på visningar, och då tyckte vi att dom skulle behandlas som de småpojkar dom faktiskt är. Men nu när vi är vana att se 2-åringar i ring så "antar" vi att 3-åringarna är färdigväxta. Det är som om vår toleransnivå inte sänkts utan snarare höjts när vi/ägare/uppfödare/domare pratar om och bedömer unga indivder.
Dom är ju fortfarande små unghästar och har många år kvar att utvecklas på, så egentligen är det väl inte så konstigt att dom får många veterinära anmärkningar på testiklarna. Det är ju egentligen helt normalt!
Men sedan blir jargongen utåt att "welshrasen har testikelproblem" och det är ju inte lika roligt…. Men då har man jämfört äpplen och päron vilket är gravt missvisande.
Någon som förstår mitt aningen diffusa inlägg? 
#75 Han har ju fortfarande kvar sina fina meriter från utlandet. Som stoägare är det ju upp till var och en att ta reda på mer fakta om den tilltänkta hingsten. Mer fakta än det lilla som framgår av visningen här i Sverige. "Oseriösa" (?) jag kan i alla fall tänka mig att använda honom oavsett svensk bedömning. Det finns ju flertalet använda licensierade hingstar i Sverige som överhuvudtaget inte är visade och som troligen skulle få låga poäng…
# 84 Bra skrivet tycker jag.
Jag förstår och håller med.
Tyvärr är det nog många som tar beskedet med felvända kulor och låga poäng hårt och skär hingstarna då dom kanske bara behövt nått år till på sig att växa till sig.
#84 men då kan man ju jämföra med tex shettisar som också kan visas som 2-åringar oc jag upplever inte att de får lika mycket testikelanmärkningar som welshar och ändå visas ju många shettisar.
#88 Jag är inte tillräckligt insatt i de andra raserna vad gäller veterinära anmärkningar på premiering. Minns bara att innan SWF släppte kravet på hingstpremiering i gammal benämning så visades mestadels äldre hingstar och då var det inte på långa vägar så många anmärkningar som det är idag när det visas genomsnittligen mest yngre hingstar där anmärkningar uppenbarligen haglar. Tycker mig bara se ett samband mellan anmärkning och ålder. Vet inte hur det är bland övriga raser som visar hingst i låg ålder. 
#88 Det var inte 2åringar som fick testikelanmärkningar det var 3 åringar.
#87 det är just det som är så synd…. hur många individer har gått förlorade pga detta?
Det är inte alls säkert att han talar om ev fel….. när han gav Jack tuppspatts domen så frågade jag om allt var ok och det var inga problem…."allt var bra" … kan du tänka dig att få veta det vid uppläsningen av kritiken…en mindre chock kan jag säga…. det hela är dock löst och han varken har eller har haft tuppspatt… ytterligare en miss av veterinären som kunde blivit ödesdiger… Det är alltid bra med ett andra utlåtande….och att inte ge upp hoppet….
… fast när vi visade vår svarta förra året var veterinären såååå snäll och trevlig så…..

#89 Ovanligt bland Connemarorna i alla fall…
Ja det verkar ju hemskt trist, vet inte om man törs åka iväg till hingstpremiering de verkar ju kunna sabba hingstens rykte helt tyvärr! Min lär då få växa på sig rejält innan jag törs iväg!
Jag hade planer på att visa min svarta ett varv till när han är lite mer färdig … men nu vette sjutton om jag vill…. vågar gör jag men är det värt det?
#91 Jag hoppas att do som tycker att deras hingst var bättre än poängen gör som jag och sparar dom och låter dom utvecklas.
Hoppas verkligen att ingen utav dom fina hingstarna går till spillo.
Nu tycker jag att det är dags att tagga ner lite.
Det är hingstägarens ansvar att antingen sätta den i aveln eller inte. Nämnden gör en helt opartisk bedömning och baserar utslaget bl.a. på veterinärens anmärkningar. Har en hingst testikelproblem bör den inte vara i avel om det har genetisk betingning. Men är det lättare problem som kan växa bort är det väl bara till att återkomma efter ett par år för att se om hingsten har växt till sig och fått kulorna på plats.
Det är HINGSTÄGARENS ansvar att lära sig om defekter hos en häst som kan uppstå då man bedriver avel. Att stirra sig blind på protokoll från en veterinärundersökning vid en viss ålder utan att lära sig mer om "defekten" ifråga anser jag tyder på ett stort ointresse för både avel, defekter samt hingsten ifråga.
Den som är seriöst intresserad av att ha hingst i avel tar reda på mer information om anmärkningen man eventuellt har fått på en avelsvärdering, och tar beslut om hingstens framtid därefter.
Det handlar inte om att "bli utslängd för all framtid/ att inte våga visa/ låta fina hingstar gå till spillo". Det handlar om att lära sig mer om både avel och hingsthållning och framförallt hur reproduktionsorganen fungerar. För det bör väl alla hästägare som har hingst i avel känna till…

Sedan måste man skilja på utställning och premiering.
Det första är en ren skönhetstävling medan det andra är en avelsvärdering. Det är lättare att få högre poäng på en utställning.
Jag har läst någonstans, undrar om det inte var på Welshföreningens hemsida, att en brittisk (?) uppfödare/domare hade sagt att Sverige nog kan tacka sitt hingstpremieringssystem för att hästarna har såpass bra ben som dom har.
Vi har ju ofta haft dessa diskussioner på Shetlandssidan, där endel tycker att man själv skall avgöra om hingsten är värd att användas i avel. Det finns de som har den kunskapen, men de allra flesta av oss har den inte. Som vi alla vet är det väldigt lätt att bli hemmablind ;)

Men nu kan man ju alltid disskutera detta i all oändlighet. Jag tycker 10 utställningar är en bättre fingervisning än 1 avelsvärdering.
Veterinär intyg måste man ha i hela EU.
Det är ett stort ansvar att låta 3 domare välja ut hela Sveriges hingstar som ska verka i avel.
Jag vet av egen erfarenhet att ibland gör dom konstiga saker för att bli av med en individ. Inte sagt att denna avelsvärderingsnämnd har gjort så.
Men vi får inte tro att avelsvärderingsnämnden är några övermänniskor som inte kan göra fel! Dom dömer efter sitt tycke och smak.
Tittar man på Ridponnyernas avelsvärdering var den i år en smärre katastrof, man gav 2 hingstar ett godkännande som hade 77 på de första siffrorna. Ingen kan väl glömma den talande bild som var i ridsport. Inom Ridponny kretsar talar man om skandal!
En hingst ska väljas med omsorg, där exteriör, stam och prestation ska vägas in. En hings kan inte verka i avel endast för den kan hoppa eller röra sig! Den måste ha den rätta typen, temperamentet och de rätta rörelserna.
Men detta att vi fortfarande har avelsvärdering trots att EU förbjudit det är anmärkningsvärt.
Jag är inte emot att man kasserar hingstar, inte heller att man visar dem, däremot är jag emot att man kasserar andra avelsförbunds hingstar, om nu en hingst är godkänd i t.ex Holland ska man väl direkt godkänna den här. Inte ska han behöva om och om igen behöva bevisa att den ska vara i avel.
Jag är övertygad om att avelsvärderings nämnden inte besitter mer kunskaper än andra rasdomare.

Ja det var ju första gången jag visade hingst för premieringsnämden för införade i kvalitetsstamboken,jag hade ju en rätt så lyckad dag minst sagt….! Sukat blev gdk och Mosshults Solist fick 39 p.. Har suttit och läst lite vad ni andra har skrivit och håller med om att det fanns många fina welshar som fick låga poäng denna dag.
#98 Citat: "Men detta att vi fortfarande har avelsvärdering trots att EU förbjudit det är anmärkningsvärt."
Fast SWF har ju inte avelsvärdering i ordets rätta bemärkelse. Visning för införande i kvalitetsboken är helt frivillig.

Jag har frågat det förut och frågar igen: Vad var det för muntlig kritik på den där holländske hingsten? Man kan ju inte bara haka upp sig på poängen, det finns ju ett verbalt omdöme också och det är det som är intressant.
Klart att AVN är människor, men att de skulle godkänna hingstar efter eget tycke och smak håller jag inte med om. Det finns väl en rasstandard de skall följa.
samtliga omdömen ligger nu ute på SWFS hemsida! www.swf.nu
Det finns en rasstandard att följa men oundvikligen så blir det den mänskliga faktorn som avgör… som tex tycke/ personlig smak… därför kan jag hålla med Arhult om att visa för fler domare under flera utställningar ger en mer "säker" siffra… 3 personers avgörande är som nämnts ett mycket stort ansvar som jag (och många fler) mer än en gång ifrågasatt….
Frågan är väl, är systemet lämpligt och rättvist eller är det dags att förnya?(igen) kanske dags att slopa EN värdering inför kvalitetsboken och ha en slags poäng samling under ett eller två år? Sammanställning av resultaten=poäng + kritik under en säsong av utställningar? här kan även utlandsmeriter ingå som en faktor….dock så ska kvalitetsboken fortfarande ha gräns med 40p och friskintyg. Tävlingsresultat bör också beaktas i minst lika stor grad som exteriören.. OM man lägger ihop dessa alla faktorer så måste man få ett rätt så bra helhets intryck av vad en individ kan och är värd… då får alla en bra chans trots att den kan ha dåliga dagar ibland… som det är idag så har individen sin dåliga dag just på värderingen så ligger det intrycket kvar hos alla och den döms efter just den dagen.. vilket kan vara väldigt missvisande…. ja, det finns säkert många bra ideer om hur man skulle kunna lägga upp det på ett bättre sätt…
Oavsett om det är frivilligt eller inte så är det kvalitetsboken de flesta går efter och vill man då vara med bland intressanta hingstarna, så är det ett måste och då är det inte "frivilligt" utan ett (kanske) ovilligt måste…
…man borde veta INNAN man ens åker till en värdering vad ev.anmärkning kan innebära.. det ingår väl i grundkunskapen runt all ridsport och avel att kunna förstå hästens fysik
vem var veterinär i år?
# 105 David Weckner
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
samma som förra året tror jag…
#106 tack!
#197 ja, då var det samma om jag minns rätt…

Då måste jag få flika in och fråga HUR känner man om hingsten har roterade testiklar?
Jag är ju och pillar och klämmer på min så gott som dagligen och tycker att den ena käns lite "skum". Den ligger betydligt längre upp en den andra men jag har intalat mig att det var för att han släppte ner den sent.

#109 Jag har låtit veterinären känna här hemma vid tex. vaccineringar. Jag själv klarar inte av att känna om de är roterade.

Det ska vara ganska lätt att känna. Jag har för mig att de ska vara "spetsigare" åt ena hållet men jag kommer inte ihåg om det spetsiga skulle framåt eller bakåt. Det var någon tråd för länge sedan på buke som handlade om det och då gick jag ut och kände på min egen lilla pålle och det stämde.

spetsen bakåt på "kulan" :)

Nu har jag laggt en halvtimme för att hitta inlägget och fick fram att spetsen skulle vara bakåt och så ser jag att analf redan har svarat. Men det är så kul att använda min nya dator med trådlös uppkoppling.

Då ska jag genast ut och klämma!!

Hihi ….jag hade 2 roterade testiklar på min lille goding Mosshults Solist i Söndags :( i Tisdags kväll när jag klämde låg iallafall en av dom "RÄTT" Så alla ni som har fina welshkillar ….våga visa igen …det ska jag göra!Har hört att vissa vetrinärer kan vända dom och sedan får man gå/springa en snutt för att sedan undersökas igen…..det har ju ingen betydelse för fertiliteten har jag fått förklarat för mig. Tänker inte kastrera min hingst som fick 39p i Ljungby.
… förra året fick min svarta kommentaren "det var inga småstenar, han behöver inte ha komplex i alla fall"….
rätt låg dom också… finns väl inte plats för dom att rotera….

Så vitt jag kan känna så ligger båda Pruttens åt samma håll även om den ena ligger betydligt högre. Känns likadant som på vuxna fullblodshingsten vad gäller "spetsighet".

#117 Det "spetsiga" i bakkant är bitestikeln.

Sådär, då har man lärt sig något idag också!!