Ny Ungponnytävling!
Titta här!
En ny tävling för unga ponnyer mellan åldrarna 5 och 7 år. Vad jag förstår enbart i hoppning, hoppas det kommer för dressyr också, finalen går samtidigt med SM vilket borde vara otroligt inspirerande för unga ryttare samt bra för dom ryttare som redan är "stadgade" som får uppslag om nya ponnyer… Kul tykcer jag!
Vad menas med:
"Svenskt TR gäller, med undantag för ryttarens ålder - där gäller att ponny ej får ridas av överårig ryttare."
Betyder det att ponnyerna inte får ridas av vuxen, eller tvärt om? 
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se
Nu har inte jag läst in mig på TR då det var längesedan jag tävlade. Men jag tolkar det som att man kan kvala som överårig ryttare om du rider på storhäst-tävling. Däremot finalen kan du ju inte rida utom tävlan och då krävs alltså en ryttare i rätt ålder.
Så kan det ju vara, ja. Såg att man skulle kvala i avd B för 5-åringar och där får ju normalt även överårig ryttare rida. Tyckte det var lite luddigt formulerat på förbundets hemsida…
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se
Jag håller med dig. Samtidigt har jag inte lusläst då "det inte angår mig" just nu. Kanske när unghästen blivit större. Jag blev mest glad att det har kommit ytterligare en årgångstävling. Hoppas att många utnyttjar möjligheten till att utbilda och marknadsföra sina ungponnyer! 

Jag får det till att inte överårig ryttare för starta och då tycker jag den verkar ganska meningslöst.
Skillnaden däremot mot ungponnychampionaten verkar vara att alla ponnier får starta, även importer och med "fel" raskod.