Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 3061 ggr
Carrick
0

Repgrimma till Cob

Nu har jag letat och letat…. >_<

Ni som har koll…. VAR får man tag på en vit repgrimma?

Hittar bara ett ställe i Sverige på nätet och de har inga hemma!!!
Vill inte göra en själv….

Ngn som vet??
Eller som har en till salu kanske….. : )

ZABA
0

Har stället i Sverige inga hemma får du väl be dem beställa. Säkerligen många som inför stundande utställningssäsong vill köpa upp sig på grimmor och annat.

http://www.thetackshop.se/

[Hallonqvist]
0

fråga Pleasure här på forumet, hon har beställt repgrimmor från england och dom var jättefina.

Fourjoy
0

hmmm… det finns ett visst gap i prylvärlden vad det gäller lite special häst saker….det ska jag titta närmare på…. Flört

dejavu
0

Kolla med Susanne på Linners stuteri, jag vet att hon hade vita repgrimmor förra året, tror att hon fortfarande har kvar.

Pleasure
0

Själv ringde jag över till ett ställe som heter Colwyn Tack Centre. Vet inte om de fortfarande är igång men telefonnr var;

0044-(0)1492 533008 och e-postadress; helme@colwyntackcentre.freeserve.co.uk

Här kommer annars en annan leverantör/producent i Wales:

http://members.aol.com/joanhampshire/index.htm

Lycka till !

Carrick
0

Tack för alla tips!!

ZABA: Det var på det stället jag hittade, men som det inte finns hemma. Har mailat men inte fått svar om de kommer att ta hem nya framöver.

Fourjoy: Kolla gärna upp det… : ) En klar bristvara..!!

dejavu: Bra tips!! Ska kolla med Susanne, ska bara leta fram numret : )

Pleasure: Kul länk! Jätte fina produkter!!
Nu är jag ingen höjdare på engelska, och har heller aldrig handlat utomlands :o, så just för mig känns det inte som det första alternativet att beställa från "over there".

Ngn annan som vill ta sig an det så är jag gärna med och beställer en repgrimma : )

Carrick
0

Nu har jag fått napp!!!

Ringde och fick tag på personen bakom sidan ZABA tipsade om och hon har grimmor hemma!!!

Så är det ngn mer som letar efter det så ring dit istället för att försöka beställa över nätet, eftersom sidan tydligen inte är uppdaterad….

Bara så ni vet : )

PernillaJ
0

Plas Equestrian Saddlery i Wales har alla möjliga modeller och storlekar av showutrustning att välja på, stort utbud i deras webbutik.

PS. Jag föredrar bandgrimmor snarare än repgrimmor: repgrimmorna har en tendens att halka omkring medan bandgrimmorna "sitter som en smäck"!

Tywysoges
0

Är det någon som har förslag på vart man skulle kunna få tag på så tjockt bomullsrep att man kan göra sitt egna? Har försökt googla, men vet inte riktigt vart jag ska leta.

ragnhild49
0

Jag har också snokat efter "rep" i ren bomull (för det bör det vara ). Liknande rep finns i affärer med båttillbehör, de har dock inga i ren bomull. Det är alltid inblandning av konstmateriel. Så dyra är inte heller repgrimmorna som man kan beställa från "hemlandet".

Tywysoges
0

Var inte kostnade jag har problem med, utan jag tycker att ett halter ska vara utan några spännen, snyggast så, i mitt tycke.

[Hallonqvist]
0

Tywysoges; jag knöt egna repgrimmor för några år sedan, och jag köpte då tampar (vita bomullsrep) ifrån Biltema i lång rulle och valde sedan själv längden.

Tywysoges
0

Tack! Ska kolla där! Knyta dom är inte så fasligt svårt.

cinnea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har två cob-ston får man visa dessa i repgrimmor? Ett 8 årigt sto och ett ettårigt sto, Vad gäller för dessa på utställning har bara varit på en Welshutstälning och visade då Welsh mountin och fick låna en ursnygg vit grimma i bomulsband tror jag det var, men en sådan tror jag inte var tillåtet att visa större welshar i. Ska även cobbarna vara  så kallat naturliga, eller kan man rycka manen på den äldre och knoppa utan att det blir fel. hovskägget tycker jag personligen är  läckert  på en cob och deras fantastiskt fina enormt tjocka svansar, halvblodet har jättelite man o svans stackarn.

[Hallonqvist]
0

Klart du får visa i repgrimma! Det är ju det som är tradition. Sen om man har rep eller platta band det bestämmer man själv. har kört med rep till min guling, men hon är så fruktansvärt stark när hon showar iväg, så nu har jag bytt till platta med kedja under, för att kunna få stopp på henne. Det är en smaksak tycker jag.

Cobbarna ska vara natuliga men frissade. Naturlig betyder INTE "hämtad från hagen" utan snyggt friserad. Dock INTE knoppad. Det är helgerån. En snyggt ansad man kanse 10-15cm lång är det bästa i mitt tycke. Svansen gör inte lika stor skillnad faktiskt. Det är snyggt med penselformad men har man den rakklippt får man inga minuspoäng. På somrarna har vi ju mycket smått sattyg i luften, och jag vill inte ha för korta och trimmade svansar då. Har dom hellre lite längre och tjockare.

Hovskägg får du ha. Vissa säger ansade men i ärlighetens namn förstår jag inte hur man ansar hovskägg… Kanske någon kunnigare kan förklara det? Jag tvättar dom ordentligt och "puffar upp dom" med krita om benen är vita så att dom ser lite luftigare ut.

Däremot din lilla häst som är mer sektion B-betonad hade jag nog trimmat mer som en ridponny. Vill du absolut knoppa hade jag då valt den lilla istället för cobben. Fast det beror ju också vad hon visas som. Ska hon gå som D eller C eller partbred eller vad?

Bilden visar en cob som är trimmad okej i manen, dock vänder han på huvudet så den lägger sig lite konstigt och gör halsen tjock. Svansenär något för rak men vi hade frutkansvärt ont om tid när vi gjorde iordning dom innan så det fick bli så Generad

Tywysoges
0

Se till att du sätter haltret rätt!

Har hört en rolig historia från en walesisk domare när han dömde här i sverige där han i första klassen påpekar att haltret sitter fel. Han förklarar hur det ska sitta. I nästa klass kommer samma utställare in skinande glad och säger, kolla nu sitter det rätt. Men icke. Haha.

Sitter det rätt har man mycket kraft med ett halter.

Tywysoges
0

oops..hon äter visst på det.. fy fy!

[Hallonqvist]
0

menar du mig? Jo det sitter alltid rätt Flört

Tywysoges
0

menar alla.. ville bara berätta den roliga historien

[Hallonqvist]
0

Okej! Skrattande

cinnea
0

Jättebra att få se en repgrimma på bild, trodde de skulle se ut som en så kallade western-repgrimma. Och det går väl inte att visa den lilla som welsh-partbred när hon i pappren står som Welsh cob sektion D och hon är exakt 130 cm och 1år, så på höjden borde hon bli sektion D. Det är inte jag som bestämmt ras på henne utan det vet ni nog alla hur det är fatt. Finns i varje fall ingen likahet med henne och mamman mer än tjockleken på man o svans, kollar traven men det ser i dagsläget inte ut som mammans. Hoppas i varje fall att hon blir en fin ponny till min dotter så småningom , Hon är ju mitt bonusföl i och med att jag inte visste att mamman var dräktig när jag köpte henne. Kul i varje fall att ha en frisk och snäll avkomma till stoet i och med hon inte ska betäckas mer.