Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 2438 ggr
Lindbygarden
0

Riksutställningen 2008?

Vilka av er planerar att åka till Nybro för att visa eller kanske bara vara åskådare?

Arhults
0

Vi ska visa, men vet inte vilka ännu, tyvärr har ju inte ens SWF satt upp WPB  och vilken domare som dömer WPB så det är tråkigt när man inte vet.

Det får väl bli Sek B vi tar med isåfall. Vi visar inte våra WPB utan att veta vilken domare det blir innan!

Fourjoy
0

… väldigt långt att åka men vi kanske åker i alla fall…RIKS är ju lite speciellt….

[Hallonqvist]
0

Dels är det lite långt bort, sedan blir det tyvärr jäv med alla hästar utom en, och den är inte färdig för visning utan får stanna hemma ett par år till innan vi visar henne officiellt. Jag får följa resultatet ifrån ditsända vänner istället. Glad

ragnhild49
0

"tyvärr har ju inte ens SWF satt upp WPB  och vilken domare som dömer WPB så det är tråkigt när man inte vet."

Det beror med största sannorlikhet på att man fortfarande inte har fått tag på en domare. SWF:s webmaster brukar vara bra på att uppdatera sidan. Så håll ut, så kommer säkert information snart.

Arhults
0

Det har stått Gunn Johansson i flera dagar nu som ska döma sek A och B, men på WPB står det inte ens att dom saknar domare.

Jag är lite trött på attityden att "det är ju bara WPB" m.a.o inget viktigt, men för oss som avlar WPB/Ridponnyer finns det ingen skillnad att avla sek B eller WPB likasvårt och lika viktigt!

Tacka vet jag Holland där är WPN och NWR(welshridponnyn) med i alla stora utställningar och går med i BIS! Men där har man stränga regler vad som verkligen får visas som WPB resp NWR.

Jag läste någonstans att David Blair hade skrivit att Holland var ett föregångsland när det gäller WPB aveln! Som jag uppfattade det var han mycket posetiv till deras PB avel. Vilket jag isådanafall kan instämma med.

Jag gjorde besök hos Llanarth stud, och deras WPB går inte av för hackor. Llanarth Alleycat hade betäckt 60 ston 2007!

ZABA
0

#5 Jag tror inte alls att orsaken till att domaren för WPB inte stått utskriven tidigare har med attityden "det är ju bara WPB" att göra utan mer som #4 skriver. SWF jobbar även för WPB-aveln och styrelsen gör vad dom kan för att få rasen erkänd hos allehanda instanser. Vad jag kan se så är det Gunn J som dömer wpb.

Det är inte så lätt att hitta duktiga och av SH godkända domare som kan ställa upp aktuellt datum oavsett det gäller aktiviteter arrangerade av SWF, SSS, Stockholms Ponnyavelsförening eller någon annan förening. Vi borde väl istället vara tacksamma att det annonseras information om årets aktiviteter så tidigt som möjligt. 

Har ingen lust att lägga mig i någon stor diskussion men inte har väl mängden betäckta ston något med kvaliteten att göra?

Arhults
0

Nej inte har mängden det, men intresset bland domare i England kanske är större än i Sverige. I Holland är WPB/NWR största grupp i welsh familjen. En stor domare som Len Bigley med ett namn inom avel

Statusen på WPB/Ridponny i Sverige är tyvärr ganska kantstött, därför är det en fröjd att åka utomlands och se hur man dömer där.

Jag har desvärre fått höra detta "men det är ju bara en WPB" precis som det skulle vara mindre värt att avla än t.ex welsh B eller lättare!

Nej jag är inte bitter, och jag vet att den domaren som först blir klar får döma WPB. Jag åker inte till Riks och får veta när jag har anlänt vilken domare som kommer att döma mina ponnyer. Utan då åker man till Riks med en av de andra sektionerna.
Jag vet att statusen tyvärr är lägre att avla en WPB än t.ex en Ridponny.
Jag vet också att SWF representant letade domare till i höstas i Wales.
Nu tycker jag Gunn är en bra domare och inget personligt om henne, men man tycker att det skulle vara en från Wales, men Gunn är ju en domare som nästan är en Walesisk domare! Det råder ingen tvivel om hennes kunskaper och hennes strävan även för  WPB.
WPB blir vad avelsföreningen gör det till, buskavel eller kvalitets avel!

VeronicaP
0

hm ska erkänna att jag inte ens visste att det skulle vara riks i Nybro , det är ju iof inte så långt dit för oss , beror ju på när det är och att det inte krockar med någon travtävling eller annan utställning.

Förra året så krockade ju både welsh, shetlan och russ riks det tycket jag var extremt tråkigt att de 3 raserna tvunget skulle ha det samma helg…

Fourjoy
0

# 7 " det är ju bara WPBR…."  den har jag också hört förut….

"simpla korsningsponnyer kan dom väl visa någon annanstans…." (hörd kommentar från läktaren på Greva förra året)

dock så börjar väl SWF att "erkänna" dom… så förhoppningvis ska det väl bli bättre…

ragnhild49
0

"Simpla korsningsponnyer" finns det tyvärr (korsningar med tex shetlandsponnyer med okänd härkomst). De är inte vad man har som avlesmål med WPB, eller hur? En sådan korsning leder väl inte till något vettigt avelsarbete?  Jag kan tänka mig att det är dom som får dessa omdömen?

"Jag har desvärre fått höra detta "men det är ju bara en WPB" precis som det skulle vara mindre värt att avla än t.ex welsh B eller lättare!" (citat Arhults)

En väl genomtänkt betäckning welsh x annan ras (med känd härstamning) bör ingen skämmas över.

" det är ju bara WPBR…."  den har jag också hört förut….

"simpla korsningsponnyer kan dom väl visa någon annanstans…." (hörd kommentar från läktaren på Greva förra året)

dock så börjar väl SWF att "erkänna" dom… så förhoppningvis ska det väl bli bättre… " (citat Fourjoy)

Det du höre på läktaren, få stå för just den personen.  En åskikt som att "SWF skall erkänna", låter underlig. Det är ju vi som är Svenska Welshponny och Cobföreningen. Du är väl medlem där? Dra i stället ditt stå till stacken för att i så fall förändra attityden. Gnälla hjälper föga.

Fourjoy
0

Skrattande Min "simpla" WPBR som jag antar du syftar på har en väl meriterad mamma som har gjort en bra tävling karriär och därmed har bevisat att hon är bra… sen att någon kotte inte hållt reda på ev papper är inte hennes fel… och hennes avkommor har alla bra kvalitet…. härstamning är inte allt… det finns individer med jättefin stam som inte kan prestera ett dyft… och många okända som är riktigt bra på tävlingbanan…. och vad jag såg så fanns det ingen sådan "simpel" korsning på Greva förra året? så den kommentaren var inte befogad alls… tvärtom så var det fina WPBR representerade….

Jag drar mitt strå till stacken genom att avla welsh och erbjuda mig att hjälpa till med det jag kan till SWF (vilket jag gjort många gånger)… och som du säger gnälla hjälper inte någon.

WPBR är ju en "öppen" ras och ett utmärkt tillfälle att få fram bra sport och tävlings individer…sen har alla olika tycke och smak vad som är en bra tävlingsponny…en bra tävlingsponny kan faktiskt vara 1 m hög och ha okänd stamtavla.. eller ha full stam och vara welsh/fullblod.. oavsett bakgrund så är det individens förmåga/kapacitet som räknas en dag….det är den folk vill ha.

så varför är det så fel att använda en individ som presterat bra och visat kvalitet och försöka förbättra/avla på den kvalitet som finns?  att bara "räkna bort" bra ponnyer bara för att dom ha okänd stam är väldigt synd… det är väl bättre att ta vara på deras blod och någonstans måste man börja…   vore kul att veta vad du anser är en bra WPBR…

Alla welshar är i grund och botten WPBR som förädlats…och alla har dom varit papperslösa en gång i tiden..

Arhults
0

#10 Jag har fått det sagt till mig, men jag vet kvaliten på mina ponnyer och stamtavlorna talar för sig själva.
Nog talat om det, det var kanske sagt i ett ögonblick av oförstånd eller stress.
Jag är mycket nöjd med SWF som avelsförening och alla jag kommer i kontakt med har varit mycket sympatiska.

Jag har blivit tillfrågad om jag vill arbeta för WPB framtid och har tackat ja, men nu har det nog gått ett par år och jag blev aldrig kallad till gruppen.

Att avla på ponnyer med okänd härstamning höjer tyvärr inte statusen på vare sig uppfödaren eller rasen, därför inte sagt att det blir en dålig ponny.

Detta är likadant som att använda hingstar ej licensierade. Att få fram en bra sportponny/WPB/Ridponny är lika svårt eller viktigt som vilken rasponny som helst. Har man en exteriört korrekt ponny utan stam kan man väl betäcka den om meriterna är är bra.

Men att betäcka en exteriört dålig ponny bara för den var bra i LB tar väl knappast aveln framåt.
Men att betäcka sitt älsklingsto för man vill ha en avkomma har jag fulla sympatier för och skulle aldrig neka ett sådant sto.

Jag kan berätta en historia om en familj som kom med en ponny till oss och hade en dröm om att få ett svart hingstföl.
Stoet hade ingen stam, hon var B ponnykorta ben och ardenner rumpa och ett huvud som vi var förvånade att hon kunde bära upp….
Stoet var underbart snäll och enormt duktig i hoppning, hon blev dessutom dräktig på första semineringen.
Ut kom 11 månader senare en fölunge så skön, att han på SWF utställning blev BIR med 38p, jag lovar mamman kunde aldrig ha fått 30p ens!
Detta var en lyckad betäckning, men det är inte avel utan det var en fantastisk fölunge utav vår lilla barnponny!
Vill man börja med avel ska man enligt min mening ha tävlamod och avla fram en stamtavla på sin okända härstammningsponny, torde ta 4 generationer eller så köper man sig ett sto av hög kvalite och börjar avla.
Om man tittar på de ponnyer som är framgångrika är det ofta inte en slump.
Inte heller säger jag att alla ponnyer utan stam är dåliga, långt därifrån. Men att vara uppödare och använda ett avelsmaterial med okänd härstamning tycker jag är att göra det svårt för sig.

Usch vad långt det blev…..

Fourjoy
0

det kan bli svårt även med stamtavla att få det man vill ha.. och visst med okänd stam är risken större att det blir något helt annat än man tänkt sig… men det är lite av spänningen Skrattande …men det ska ju inte vara vilket sto som helst…Lb räcker inte långt…. mitt sektion A sto har många fina meriter bla SM och DM i ponny galopp… så hon har bevisat sitt värde…och då förtjänar hon en chans eller två…

Arhults
0

Alla fötjänar en chans åtminstonde!

Fourjoy
0

Vi har haft ponnyer som gått bra, minst lika bra som mitt (fd) lilla sto men dom har haft vissa nackdelar som inte varit lämpliga att avla vidare på.. och då gör jag inte det…även om det kanske skulle kunna blivit bra så måste man vara lite hård när man väljer… (det är min filosofi) Skrattande

Har jag något lämpligt sto i framtiden så ligger Arhults mörka S. Dancer i sikte… en "wow" i mina ögon…Flört

Arhults
0

Tack! Han är one of a kindOskyldig

ragnhild49
0

"simpla korsningsponnyer" var i första hand ett citat ( se klamrarna), inget uttryck som jag skulle valt.  Jag nämde korsning med shetlandssto, då jag kan tycka att det vimmlar av sådana. Visst finns det bra sådana korsningar , men de mindre lyckade är troligen fler.                                                     Nej, jag tycker inte att man använder djur med okänd härstamning, när man bedriver avel ,då använder man djur med känd stam. Avelsarbetet blir osäkert, då man inte vet vad som finns bakåt i leden. Jag är den första att hålla med Arhults om följade:                                                        "Men att vara uppödare och använda ett avelsmaterial med okänd härstamning tycker jag är att göra det svårt för sig."

Det borde finnas så många bra ston med känd stam att välja bland att man inte behöver ta till okänd- härstmning- ston. OBS att jag inte  skriver korsningsponny, för mig är det är helt ok när det är en genomtänk kombination.

och vad jag såg så fanns det ingen sådan "simpel" korsning på Greva förra året?    Jag bara citerade dig, inget annat

Fourjoy
0

tur att vi alla har annorlunda smak och tycke annars skulle många bra tävlingsponnyer inte finnas idag…

dejavu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi planerar att åka till riksen. Tar förmodligen med ett 2års sto och en ettårs hingst ( om han inte är såld ). Det är en bit att åka, vi var där förra året på SWFs utställning. Jättefin anläggning och många trevliga människor.

bild på Micks Knaster 4tim gammal

Fourjoy
0

underbart söt… längtar så efter min welsh bebbe…

[Hallonqvist]
0

Vet inte om jag bara har missat det, men såg nu att det står att det blir antingen Gunn eller Ivor som dömer beroende på deltagarantalet.
Är det någon som vet hur det går till i andra länder här i norden? Om man presenterar domaren i proppen till utställningen eller blir det en happy surprise?

ZABA
0

#21 Arhult borde väl ha koll på dina frågor. Väntar med spänning!

ragnhild49
0

lite tanker utifrån inlägg 21

Jag åkte på utställning till Värmland hösten -06, och blev mäkta besviken, när det blev "russdomare" som bedömde mina sekt C-hingstar. Den andra domaren var Morgan Johnsson. Det stog inte i proppen vem som skulle dömma vad.

[Hallonqvist]
0

Usch då, ja sån besvikelse förstår jag, man känner sig liksom "lurad".
Inom hundvärlden tex så står det väldigt klart och tydligt innan i propparna vilka som dömer så där kan man välja och vraka på ett helt annat sätt. Inom ponnyvärlden däremot har jag ibland känslan av att "vi ska vara glada att vi får en utställning överhuvudtaget" som inte får veta domare i förväg. Och det är väl möjligt att man ska vara tacksam, men har man skapat en förening så har man väl kontrollerat innan att man kan mäkta med sina åtaganden som föreligger? Med detta menar jag ponnyföreningar generellt, för man har ju lyckats hinna vara med på ett antal genom åren.

Börjar faktiskt tröttna en aning på cirkusen som är och börjar spana tillbaka på "storhästtävlingar" istället. Tråkigt att känna så men det är så det är. Fundersam

Arhults
0

Jag vet inte men för mig blir det nog så att WPB stannar hemma för jag är för osäker på domarna och så åker jag med sek B istället.

Det känns väldigt konstigt att åka till en utställning utan vetskap om vem som dömer. Men samtidigt förstår jag att man vill från SWF sida gardera sig tills man vet antalet starter i verje kategori.

Jag är kanske fjantig men det finns domare som jag inte ställer ut mina ponnyer för, sedan finns det domare jag tycker mycket om…..Oskyldig

[Hallonqvist]
0

Inte är du fjantig! Så gör vi väl allihopa….Oskyldig

ZABA
0

#25+26 Jag gör inte det, alltså låter bli att åka till en utställning om jag inte "tycker om" domaren.

Vi har så pass få utställningstillfällen per år så man får snällt passa på då tillfälle ges. Gnälliga jag tycker det känns som om det neråt i landet ges fler tillfällen för visning än här i Stockholmstrakten. Men det finns flera mer eller mindre nya föreningar som jobbar på med att utöka antalet arrangemang. Än så länge är det inte stopp vad gäller att anmäla önskade avelsvärderingsgrundande utställningar under året. Det enda som kan stoppa mig domarmässigt är om jäv uppstår vilket - tack och lov!? - än så länge inte varit aktuellt. Min åsikt.

Sen har jag såklart full förståelse för att man kanske väntar med att anmäla till en utställning först när man vet vilken domare som skall döma. Just med tanke på jäv är det ju väldigt viktigt att det blir s a s rätt domare.

JennyStaaf
0

#26 Inte jag.

För mig är en utställning betydligt mer än poäng och priser. Jag ser själva genomförandet som en merit oavsett hur det går.

Fourjoy
0

#28 bra sagt… hur det än går så har det alltid gett något på ett eller annat sätt…

[Hallonqvist]
0

Jag står fast vid att jag inte lägger tid och pengar på att åka någonstans med en häst jag vet inte kommer få en bra bedömning så domaren kanske inte tycker om individen eller blodet. Handlar det om unghästar är det väl en sak men är det en vuxen häst skulle jag aldrig göra det.
Det finns fler tävlingar att lägga energi på isåfall.

Fourjoy
0

# 30 jag kan förstå din tankegång… been there…

Det talas om att man inte åker då vissa domare dömer pga ogillande av individ, blod osv….men frågar man "styrande" så fungerar bedömningen inte alls så… dom dömer alla lika… fast vi vet allihop att det inte är så…

Det är som skimmeln jag köpt nu… skimmel sektion C eller D i England är svårt att visa…får en domare välja mellan två lika individer så väljer man till 99% den färgade… men frågar man runt så är det individen dom dömer inte färgen….hmmmm…??? och alla vet att det är så.. så många även om dom gillar skimlar väljer bort dom eller vågar inte visa pga av färgen…. sjukt !!!  tänk hur många bra exemplar som kanske aldrig kommer fram…bara pga deras färg… cremello/perlino är också en sådan grupp…

det är tråkigt att det får gå till så…att tex en färg eller en domares personliga tycke kan få förstöra så mycket…

[Hallonqvist]
0

Det är lite så jag upplever det också.
I "läroboken" står det en sak och när det skrivs/pratas/lärs ut så är det alltid så att domaren inte aaaaalls dömer efter eget tycke utan efter rastypen, men när man kommer ut i verkligheten både med häst men framförallt som publik, så ser man helt klart att dömeriet praktiseras helt tvärtom.
Tror det är svårt för domarna också att ha "personliga favoriter" men ändå döma opartiskt. Det kan jag acceptera.
Men det ska inte hyshas om det! Jag kommer snarare se upp till den domare som deklarerar att han dömer efter egen bok, för då vet man iallafall vad man har att vänta på ont eller gott!

Fourjoy
0

det vore ju mycket bättre om det talas ärligt om det istället för att neka när det är så tydligt i vissa fall…

Ja, det ska bli kul att visa min skimmel Tilly…hon är en väl svarvad sektion C och fått mycket beröm (i England) för sin fina typ… men det återstår väl att se om färgen blir hennes svaga sida.. eller kanske att jag håller snöret så mycket som jag rört om i grytan senaste två åren… Flört

[Hallonqvist]
0

hehe det där har jag en anekdot om, men det törs jag inte skriva högt om i den här tråden. Men ja, det förekommer nog sådant också….Oskyldig

Arhults
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle inte förvåna mig om det finns anektoder om flerFörvånad. Jag fick väl klä skott som sent ska glömmas när jag visade Sveriges första WPB som numera ingen domare vågar stå för….

Jag har en nära vän som är domare sen många år tillbaka, han säger att många domare dömer efter vem som håller i snöret, vilket jag tycker är förskräckligt!

Fourjoy
0

ja.. det har man märkt… "rätt" visare i snöret så går det mycket bättre…  Skrattande .. men det är ju kul att man är "uppmärksammad"… Flört .. men dom kan roa sig så länge dom kan… någon gång kommer väl tronskifte…

elinnn
0

om man bodde i Nybro trakterna ;/

Arhults
0

Det gör man….Glad

Anna
0

Jag ska dit och fotografera. :)

#38 Är det inte dig jag har haft kontakt med via mejl? Du har köpt bilder av mig va, och "bokat" mig som fotograf till er hingstvisning? =)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Tywysoges
0

Jag måste bara säga att det är väldigt löjligt att man ska behöva bry sig om vem som dömmer. När jag var i Wales så skulle han jag bodde hos dömma Glanusk Stallion Show till våren. Dom fick dubbelt så mycket julkort som vanligt, från folk dom knappt kände. Så tråkigt att det ska behöva vara så!

Arhults
0

#39  Jo det är det!

Arhults
0

#39  Jo det är det!

[Hallonqvist]
0

Det är väldigt löjligt kanske men också väldigt sant.
Hade du åkt på utställning med en ponny du vet inte har fallit i smaken hos den domaren tidigare?
Jag är dock övertygad om att det förekommer mer i landet på andra sidan vattnet än här, då vi inte kan vraka och välja bland våra utställningar Ledsen

Fourjoy
0

..just det här med olika bedömning mellan domare gör att det är väldigt kul att se nya ansikten i domarkåren… lite konkurrens domarna emellan kan inte skada…

ragnhild49
0

#36   men det är ju kul att man är "uppmärksammad" .. men dom kan roa sig så länge dom kan… någon gång kommer väl tronskifte…… jag fattar ingenting!!!! Vad menar du!? Vem är "man". Vilka roar sig och vilken tron?