Stopp och väx?
Det finns inget sånt kan kan ge till unghästar tro?
Har börjat fundera på vad vi ska ta oss till med lilla tjejen Gwylfah. Hon är nu 14 månader och 135 cm. Långbent som bara den men så smal!! Det är som om all mat hon får bara går rakt igenom och lägger sig på höjden av henne istället. Hon får så gott som fri tillgång hösilage, en blandning mellan Fibergi och korn samt Breed. Och utöver det foderjäst, multivitamin och selen.
Men hon vägrar gå upp i vikt, och bara fortsätter att växa. Jag vill ju ha henne jämn men det kan jag nog glömma.
Någon som har liknande unghästar och som kan tipsa om foder eller tillskott som får dom att hålla lite jämnare hull?

Jag ger mina bara hö och fritt av det också har jag mineralhinkar som dom äter fritt av. Jag misstänker att kraftfodret kan bidra lite till att ge växtkraft på höjden.
Nu hänger nog mycket på arv också, se hur vissa tonåringar drar iväg, långa armar och ben, andra växer lite jämnare
Fast jag måste ge henne krafft för att "fylla tomrummen" annars hade hon sett ut som ett vandrande skelett och då hade man fått grannarna på sig istället. Hennes mamma har alltid varit lättgödd och hennes pappa också. Det kan ha och göra med att hon är född i november och missat vårgräset och ljuset som fölen ju normalt annars får som små fölungar.
Ha tålamod säger jag bara. Tog hand om ett hingstföl med en riktigt biffig mamma (Pennal Lady's Image, stablename: Big Chunk) och en biff till pappa (Gwenllan Brynmor). Men när jag åkte hem och han var nästan ett år, var han inte breddat sen han var 3-4 månader. Bara skjutit i höjden. Det visade sig att pappan och likaså mamman hade tagit lång tid på sig att utvecklas. Det kommer nog ska du se!
(Till höger på bilden, stofölet jämte är född i samma tider och betydligt bredare)
tack för uppmuntran! Hon är nu 1½ år och ser fortfarande ut som en 7-8 månaders. Jag är absolut övertygad om att hon blir lika vacker som sina föräldrar när hon blir stor, men man vill ju gärna kunna visa dom utan att skämmas på 3-års premieringen 
Hennes mamma utvecklades i god fart och var färdig och snygg redan som 2-åring. Hennes kropp har aldrig varit i otakt. hennes pappa har vuxit jämnt men varit ganska tunn och ranglig. Nu som 10-åring börjar han komma upp i sin rätta kropp och sådan som han är nu kommer han nog vara resten av livet. tror absolut att lilla tjejen kommer komma ikapp, men ju större avvikelser hon har i tillväxt, ju längre tid tar det ju också att jämna till…