Domarkursen
Någon som ska dit?
Jag vet en som ska dit och räknar med trevlig rapport efteråt, finns det någon mer här så kanske man kan stöta och blöta upplevelser med varandra efteråt.

Jag har betalt i alla fall men inte fått svar på mitt mejl än, det ska bli kul att sova på hotel i Göteborg, jag tror jag tar bussen in
jag har ju årskort 
Det sk bli kul i alla fall att komma iväg på lite hästigt även om det inte är så långt från Kungälv till Göteborg 

Jag ska inte gå på kursen! Men jag skickar en representant från oss….
Jag hade verkligen älskat att vara med och höra vad de engelska domarna säger!
kul.. men tiden finns inte just nu…och mitt F-B ben gör inte saken bättre… men det kommer säkert fler chanser
Dags att puffa upp denna lite! Kursen pågår ju för fullt och ikväll eller imorgon vill jag ha era reflektioner från er som var med! Fick MMS igår ifrån mina två "barnbarn" Långåsens Casablanca och L. Athena som visades för bedömning och det skulle vara kul att få era åsikter om de två ungstona. Sen vill ja ha mer skvaller om kursen överlag! 

#4 jag åter kommer med bilder, just nu är jag nyss hemkommen med huvudet fult. Föresten fick vi inte höra hästarnas egna namn bär dom bedömdes utan fört efteråt.
Jag kan bara säga det att kursen överträffade mina förväntningar hundra gånger om och så många vackra hästar på en gång är fantastiskt.
Sen var jag och många fler imponerade av den höga klassen på hästarna som går på ridskolan.
"mina barnbarn" var de två ungstona sektion C som gick tillsammans med en grov unghingst som sattes etta. Visades först av alla på lördagen om jag fattat Bilou rätt.

#6 jag är jättetrött nu men vilken färg var hästarna?

Jo, du efter en natt sömn mins jag dom, väldigt fina hästar och det tyckte dom engelska domarna också. Jag åter kommer med bilder på dom lite senare.
Dom hästarna hade bara nummer när vi tittade på dom och sen fick vi namn snabbt på slutet.

Fin bild på Athena! (den översta)
Det var första gången hon lämnade gårdsplan så det verkligen en nyttig övning för henne att åka transport och komma till nytt ställe, ridhus och massa människor och massa andra hästlukter. Det var nog givande för både människa och häst tror jag, hela denna kursen.
Såg precis Jennys artikel på www.tidningenridsport.se
Det står att flera domare utav andra raser var med och kunde examineras som welshdomare till slut.
Går det att meddela vilka domare det rörde sig om eller är det hysh pysh? 
Ser VARMT fram emot att få fler domare till att döma rasen!

Oj vad snabba Ridsport är - tyckte jag precis skickade det där.
Jag väntar med spänning att se vilka som blir godkända då det verkligen behövs fler domare. Jag har tex. inte hittat domare till den utställning jag skall ha 20/9 och hoppas på att kunna "norpa" någon av de nygodkända när de blir officiella - om det blir några (håller tummarna för detta).
De domare jag har koll på som är godkäna för andra raser sedan tidigare, och som var på plats, var Hans Persson (shetland), Håkan Erlandsson (New Forest) och Kristina Girhagen (finns med på domarlistan för halvblod, hoppdomare).
Roligt! Vi får verkligen hålla tummarna för att det blir lite nya domare i Sverige. Det är nästan så att jag tröttnat på att visa för det är samma personer och samma valser varje gång 
Skulle vara trevligt med något "ungt och fräsht".

#14 apropå att luras med ras, den sista "part breden" jag såg fick mig att känna ett vist obehag, jag tyckte att det var synd att traveran slog igenom så totalt, det fann inget welsh alls i honom…….när vi sen fick stammen så, var det riktigt det fanns inget welsh i honom han var renrasig travare
riktigt elakt gjort 
Jaha! Det har jag inte hört mer än vad jag läste. Av mammsen som var där fick jag bara via snabbrapport höra pyttelite, och att dom bla försökt luras med att visa fel sektion osv. Men att plocka in en helt annan häst visste jag inte att dom gjort, fult men bra!

Dom lurades dag ett med fel sektion, en B och det var det vi skulle bedöma men så var det en A inne och jag satte B först tills jag kom nära sektion A hästen och kände att den var lägre än min Kiara, då var det en mycket finare häst än hästen som var sektion B. Alltså om man bedömde varje häst till vilken sektion den tillhörde.
Så för mig var A klassvinare hade den varit en B så hade den inte haft en chans
#19 Jag var inte på plats och hänger därför inte riktigt med i ditt inlägg. En sektion B kan ju till mankhöjden vara lägre än en sektion A. Så det behöver ju inte vara en "luring" även om det kanske var det just den här gången. Som sagt, jag var inte på plats och kommer aldrig bli någon domare öht. Alldeles för svårt och tufft för mig. När sen domarna efter bedömning får kritik från många missnöjda hästägare så är det helt klart inget för mig..

#20 det var en A som dom hade inne som en B
det är ju väldigt stor skilnad på A och B i typen.
klurigt gjort… låter jätte kul !!!

#17 Var det en varm- eller kallblodstravare de lurades med? Ibland kan man faktiskt se stora likheter mellan kallblodstravare och welsh cob… Jag har lekt med tanken på att det skulle varit skoj att trimma en nordis à la cob och smussla in i ringen på en utställning med en brittisk domare - bara på bus!!
varmblodstravare. Så den möjligheten att luras fanns inte riktigt. Om inte annat hade jag precis förstått vad du menat! ibland är det tom svårt att på allvar se skillnad om man har två lika individer bredvid varandra.

det var en varmblodig travare som visades som partbred, då kan det ju vara så att 12,5% är welsh och resterande är varmblodig travare. Han var snygg men saknade welsh karaktär 
Nu får vi gratulera Håkan Erlandsson samt Ingela Johansson som blev examinerade welshdomare!! Stort grattis och skoj för oss med nytt friskt blod som dömer oss om somrarna!!
När börjar nästa domarkurs?
Förhoppningsvis så önskar jag en om året. det vore ju jättebra, frågan är bara om det finns underlag/intresse till det. Styrelsen utvärderar säkert detta och återkommer med mera information senare. Blir det en till så är jag gärna med för lärdoms skull!