Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthingstar
Läst 2509 ggr
[Hallonqvist]
0

Foder till hingstar i avel.

Lånar ämne från annat forum. Hur klarar era hingstar vintrarna och somrarna? Blir det jojobantning med ökad vikt på vintern och minskad på sommaren tack vare "sto-stress" eller hur fungerar dom?

Min hingst har varit en jojo men detta är första sensommaren/hösten/vintern som han har hållt vikten konstant. Och nu när fåglarna kvittrar lite och stona börjar lyfta på svansen och flirta åt honom så har han tom börjat gå upp i vikt. Generad

Hur funkar era grabbar? Är dom enkla att hålla i hull eller är det helt enkelt så att matte har något enkelt tips för sig som hon vill dela med sig av? Oskyldig

Arhults
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har ett specialtillverkat foder till våra hingstar, det är Salsafoder som blandar en havrefri kornmix musli med luzern pellets i. 4 av våra  sex hingstar äter detta.
De andra äter vanlig Salsa Extra musli och krossad havre. På sensommaren brukar vi spetsa med luzern även till dem!

Dom håller hullet bra, Dancer är den som aldrig blir smal, han ökar i vikt när stona kommer och tycker bocken är "ganska Snygg".

Gamla Hanassie har inte svårt med stona utan hans problem är dom andra hingstarna…. han äter sig riktigt fet under vintern och tappar till normalvikt på sommaren.

Likaså Jaguar som även agerar teaser hingst tappar en del på sommaren. Jobbigt med alla nya att hålla koll på!

Pauli är totalt oberörd. tycker att bocken är överskattad och att stona är ganska tråkiga då man ändå aldrig får röra dem…
Han äter samma mängd mat åretom.

Elegant brukar aldrig tappa i hull utan håller vikten på samma foder.

Diablo är ung och lite oerfaren, han får hålla sig i schack för dom äldre bestämmer, så han har inte så mycket att vakta på!

Våra hingstar går bredvid varandra i hagarna med massor av brunstiga ston på alla håll, så dom har en del att kolla på!

Fourjoy
0

Håller mina i jämt hull hela året.. det blir så påfrestande för dom att gå upp och ned som en jojjo så det minimeras… dom får, havre, musli, betfor, Krafft, morötter.. lite olika beroende på individ och vad dom behöver…

[Hallonqvist]
0

Jag har tidigare använt mig utav Salsa Extra Mix och hästarna var fantastiska fina i hull och päls. Tyvärr var återförsäljaren riktigt otrevlig, så vi slutade köpa av den affären och har inte hittat den nära oss någon mer stans. Jättetråkigt för vi trivdes verkligen med det fodret Ledsen

Fourjoy
0

.. verkar vara ett "syndrom" hos vissa foderförsäljare… hmm.. sådana har jag också råkat ut för… tråkigt..

JennyStaaf
0

Fester är väldigt lättfödd. Han är en av få här hemma som inte har fri tillgång till stråfoder. Han får ca. 4 kg hö per dag, och har fri tillgång på salt, mineraler och kalk. Han får aldrig kraftfoder (när han gick på trav förstås men inte hemma hos oss). På sommaren går han på klent bete och får inget kraftfoder då heller. Han är alltid rund och fin, har aldrig ens varit i närheten av att vara smal.

Bravad som är 25 år får väldigt mycket mer foder. Han är jättefin på vintrarna men har senaste somrarna blivit tunn trots att vi ger honom kraftfoder på betet hela sommaren.

Hanna-D
0

Min avelshingst får inget extra kraftfoder, varken vintertid eller under betäckningssäsongen. Han är väldigt sansad och springer inte av sig en massa hull. Han får sina mineraler och morötter bara.

[Hallonqvist]
0

#2 Jag vill inte att hästarna ska jojobanta, det är inte det jag menar. Men ibland kan det var svårt att hålla dom i jämnt hull. Haly springer inte efter ston i hagen utan är lugn och sansad, men tappar ändå hull på somrarna vilket är förståeligt då mycket pågår inne i huvudet också som inte syns utanpå när han vaktar sin flock. Hade gärna haft honom i jämt hull men det är svårt när han rids och vaktar tjejerna och har huvudet fullt av åtaganden samtidigt.
Dom behöver ju inte vara "stirriga och virriga" för att tappa hullet tyvärr . Fundersam

Arhults
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste också få skriva att inga av mina hingstar springer i hagen, men vi tar emot mycket ston som är på seminstationen och även om dom inte går i samma hage så går mina hingstar ute i hagarna brevid dessa ständigt brunstiga ston.

En del av hingstarna sporras att äta mer andra tappar hull, vi ökar endast givan av luzern när dom "stressar". Stressen ger inte uttryck av att springa utan mer i huvudet av alla dofter.

Att ha många hingstar på station kan innebära mycket stress för en del hingstar. Vi har haft hingstar ägarna måste ta hem för dom klarar inte trycket av att stå på station med andra hingstar med högre rang. Då kan dom tappa allt sitt hull på en vecka!

Jag tänker ofta på den där stackars Molsabergs Max som hittades som skinn och ben, hans liv spårades ur när det kom in ytterligare en hingst i stallet. Vissa individer klarar inte konkurransen. Vi måste hela tiden ha samma rutiner, vår gamla Hanassie har aldrig tyckt om andra hingstar och kan inte tåla dem.

ZABA
0

Ekbäckens Savoy som blir 21 år om några veckor lägger sommartid lätt på sig klädsamma x antal kilo för mycket. "Förr i tiden" blev det ofta lite väl många kilo.. Det enbart på bra gräs dygnet runt, tillgång till saltsten, vatten och en lugn miljö. Ston i eller utanför hagen spelar inte så stor roll för honom men sällskap i hagen är såklart mest uppskattat. Han är cool på ett lagom sätt i alla miljöer året runt. Naturligtvis påverkas även han av t ex andra springande hingstar om de går "för nära" på sommaren. Enda gången under de 9 år jag ägt honom som han (i mitt tycke) varit direkt smal var en vinter då han var utlånad och åt hösilage. Magen mådde inte bra då..

Just nu äter han ca 1 kg helhavre, ca 2 dl blöt betfor, mineraler, äpplen och ungefär 6-7 kg hö/dygn. Han håller sig lagom i hullet på det. Egen box och två egna hagar att växla emellan. Inget sällskap i hagen men kan inne ha social närkontakt med boxgrannarna som alla är ston. Som sagt, en cool kille!

Savoy brukar alltid vara den som går sist ut och först in i stallet vid ut/insläpp. Varje kväll när hans dotter Neylika går in hälsar hon alltid en snabbis på pappa innan hon går in i sin box som är precis mittemot Savoy's fast på motsatta sidan av stallgången. (Ponnyerna går lösa in/ut men det finns naturligtvis staket så de är inte helt lösa.)

Hade veterinären ute igår för att pillra bort vargtänder på en ponny. (2 861 kr kostade det!) Passade på att för säkerhets skull kolla Savoy i munnen också men det var inget som behövde åtgärdas. Känns ändå bra att veta att det är kollat då dessa äldre individer lätt kan börja tappa i hull. Nu när det är hårfällning variant större så tror iaf jag att det går åt lite extra energi.

ragnhild49
0

*OT*

Jag kan inte låta bli att berätta om Savoy, då han stod här i Dalarna några år. På vintern var han bra rund och såg mest ut som en trimmad köttbulle. En vinter dag med mycket snö, var jag och hälsade på hos ägaren. Ägaren skulle precis ta in sina ponnyer. Hon var jättestolt över sin fina hingst och skulle visa hur hon ibland brukade rida på honom den lilla biten tillbaka till stallet (en smal bilväg lite nedför och sedan uppförsbacke fram till stallet).  Hon tog käckt mantag och svingade sig upp på Savoy, som glatt tavade iväg i nedförsbacken. Precis där det började gå uppför, fattar han galopp, gör ett galant skutt och befriar sig på så sätt från sin ryttare. Han fortsätter upp mot stallet, utan ryttare, på ett sådant mane'r att en rodeohäst skulle bli grön av avund!!! Jag fick bita ihop hårt,för att inte frusta av skratt. Den stackars kvinnan borstade av sig snön och vi kunde konstatera att dom små älsklingarna inte alltid gör som man vill…….

[Hallonqvist]
0

Hahaha! Gulligt!

Fourjoy
0

ha ha… vilken buse… dom små har temperament för en hel shire…

ZABA
0

#10 Rolig anekdot! Jag kan riktigt se det framför mig.

Nu för tiden blir det för Savoys del ibland skrittur med litet barn inklusive ledare. Att försöka få ungen att sitta fast barbacka i det tempo så hålls vid insläpp, = dags för kraftfoder, kan man glömma!

Tywysoges
0

Det roliga är att ju mindre dessto vildare, en shire är ofta väldigt lugn