46p på premiering!
Tidningen Ridsport rapporterar idag att på Avelsvärderingarna i helgen fick den nordsvenske hingsten karat hela 46 p !! En fantastisk bedrift tycker jag väl värd att beundras! 
Någon som vet/har koll på vilken den högsta premieringssiffran varit för någon av våra welshar?

Måste ju säga att den ser himla läcker ut den där hingsten ;-)

Welsh vet jag inte. Men 1984 fick New Foresthingsten Xandino 44 poäng på hingstpremieringen. Det var sensation på den tiden. Året därpå fick han 45 poäng.

Coed Coch Targed fick väl 45-46 poäng vid nåt tillfälle ? ? ?(-80 -talet kanske…?)
Många har ju fått upp till 45p på utställning, det är ju inget nytt. Men just vid premieringstillfällen är dom under en helt annan typ av granskning, och poängen brukar därmed vara något svalare. Jag tror inte på rak arm att det är någon hingst faktiskt inom just welshrasen som fått "skyhöga" poäng vid premieringstillfälle.
Får snoka bakåt i historien vid tillfälle tror jag.

#3. Det var på utställning, vad jag minns. Det är svårare att få höga poäng på avelsvärdering.

Targed har fått 48 poäng på utställning (det högsta jag känner till tillsammans med Laeryds Domenic som också fått 48 poäng).
På premiering har Targed fått 46 poäng (har ej delsiffror) vid generalmönstringen 1989, och 99899=44 poäng vid generalmönstringen 1995.
De högsta premieringspoäng jag känner till på ett welshsto är på Cleopatra III som fick 99999=45 poäng som tvååring. WPBR-stoet Ängvaktarns Stella fick 47 poäng på premiering när hon stambokfördes (på en 50-gradig skala). Stella är e. Targed!
Fantastiska poäng på fantastiska hästar!!
Det var väl även ett 3-års sto nordsvensk som fick något liknande 47-48p på premiering på Elmia för ett par år sedan. Jag tror hon hette Petra eller något liknande. Man ser ganska tydligt vilken typ av hästar vår premieringsförättare gillar, ögonen lyser när han får bedöma de tyngre raserna och dom är ju faktiskt fantastiskt fina också! Heja heja!
#6 Targed var OUTSTANDING!! 

#7 Mycket riktigt fick Petra 47 p på Elmia…. och för två år sedan godkändes hennes treåriga son Vimmel på Grevagården med 44 p. En poäng som han putsade med ytterligare en poäng (45 p alltså) förra året då han gjorde sitt bruksprov.
# 9 Den stostammen får man sannerligen vara rädd om! 
Har nu märkt efter att min gamla favorit Derwen Tennessee Express RWD 3 faktiskt fick hela 45p på premiering när han AB-premierades! Poängraden var den mycket beundransvärda 10-9-9-8-9!
Kul tycker jag då han som sagt är en stor favorit hos mig och pappa till familjens älskling och morfar till påläggskalven.