smittsamma sjukdomar
Var inne på STC och tittade på smittoinformationen och det är hemskt vad det huserar KVARKA överallt nu , det är ju nästan så man inte vill åka iväg någonstans för rädsla att få någon smitta.
Det värsta med Kvarka är ju att det är rätt många hästar som inte blir så sjuka utan *bara* blir lite hostiga , snorgia , det är ju inte alla som får bölderna ju.
Ja man får väl hoppas att de som har sjuka hästar tänker mer än en gång innan de åker hemifrån och riskera smitta andra och att om man nu får smitta till sitt stall att man håller på karantänbestämmelserna, vet ju hur jobbigt det kan vara då vi hade Virusabort på ridskolan när jag jobbade där vi fick det i slutet på April (tror jag det var) och vi var friskförklarade i slutet på juli , många rumpor att tempa och många duschar blev det för mig och klädtvätt men vi fick mycket beröm av veterinärerna och vad vi vet så spred inte smittan sig till några andra stall inte ens till mina egna skönt.
Det är ju så att vi denna årstiden är det mycket som flyger runt i smittoväg så jag tror nog att vi alla får tänka till lite och vara försiktig med att åka iväg med våra hästar om vi misstänker smitta och att man kankse inte ska klappa en massa andra hästar och har man nu gjort det tänka på att tvätta händerna ordentligt och byta kläder bla.
Glömde ju lägga in länken till STC
http://www.travsport.se/start.jsp src="http://shetlandsponny.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Jag är där inne och tittar minst en gång i veckan med tanke på att vi tävlar och sen åker iväg med hästarna rätt mycket då är det bra att veta vad det huserar smitta någonstans :-)

Jag har ju lagt ut detta på shetlands sidan och tänkte att jag kanske skulle göra det även på en del andra sidor *ler*
#1 Det är ordning på dig Gonkan
Kommer du till Grevagården förresten?

Jättebra påminelse 

#2 Visst är det
Jo dit ska jag ju , har ju tänkt visa *Betis* och sen får jag ju ha en Dalsgårdare i mitt släp med :-).