frågvis
Hej hur ser er handlings plan ut för era föl?
När vaccineras dom vid vilken ålder ställer ni ut dom osv.
Jag börjar vaccinera strax innan dom avvänjs från sin mamma. Det har mest blivit en vana har ingen direkt "plan" med det. Jag ställer ut dom om det inte finns någon annan i stallet som jag vill visa. Det ärnyttigt att visa föl, men vi hanterar dom så mycket hemma och "borta" iallafall så jag ställer hellre ut unghästar som man kan tillgodoräknat sig lite meriter på.
Vi avvänjer på hösten när de äter kraftfoder ordentligt och visar mentalt att de klarar sig utan mamma. Det kan skilja sig mellan 5-9 månaders ålder. Stona är oftast mer självständiga och skiljs tidigare medans hingstarna är mer mammiga och behöver mer tid på sig. Personlig reflektion, kanske någon annan som har åsikter eller insikter om det?
Efter avvänjning så säljs de och flyttar hemifrån så vi får tomt i stallet till nästa fölskörd som poppar upp.
ja.. hingstungarna verkar lite mer "sena" på att vilja lämna mamma än stona… det har jag också märkt… mina får också vara med mamma tills jag ser att dom är redo… kan variera mycket… men aldrig före 6 månader…OM nu inget krisläge gör att det är tvunget…

Mina gar med mamma så länge dom vill, Karisma är 11 månader i dag och går fortfarande med mamma.
Vaccinerar jag jag så fort det går och karisma har bara en spruta kvar för att bli färdig vaccinerad. Sen jobbar jag mycket med mina föl/unghästar lastränar leder lyfter hovar. Redan vid 1-2 månaders ålder så är det första besöket av hovslagaren avklarad med en mini verkning. Vid ca 6 månaders ålder började vi gå promenader i skogen utan flocken med Karisma. Karisma gick också tidig bunden vid sidan av Kiara medan jag tömkörde Kiara. Tvättad och van att stå bunden var hon väldigt tidigt då förta utställningen var när hon var tre månader.
Man kan säga att jag jobbar mina föl/unghästar mycket men låter dom vara barn vid sidan om sina mödrar så länge som möjligt. I vilt tillstånd så går fölet med sin mamma tills strax före nästa föl föds och så har vi det även i vårt stall.