SAM - Jordbruksstöd
Är det någon som har ansökt om sådant och fått det beviljat?
Kan den isåfall tala om i korta drag hur det fungerar, om det kostar mer än det smakar eller om det är värt att lägga lite energi på att försöka med nästa år?
För den som vill ha lite bakgrundsinfo så finns det HÄR där följer man flera länkar.
Tycker att det är så stort och svårgreppbart. 
Jag har sökt ett år för länge sen och fick litet stöd(nga hundringar var det) tillbaka. Tycker att det är krångligt så jag gör mig inte besväret att lägga energi på det. Alltså vi har så lite mark att söka på, hade vi haft mer eget skulle jag sätta mig in i det:)

Jag jobbar med allt vad Eu-stöd heter
. Vad har du för marker? Hur många hektar? Ni har inte sökt förut eller (tänkte om ni fått några stödrätter tilldelade)?
Oh vad praktiskt!
Vi har inte sökt förut för det har inte känts mödan lönt. Vi har ca 3 ha betesmark och 3 ha skog. Skogen kan vi ju inte gör något åt men om man kan få några kronor för betet är ju det alltid trevligt! Vet dock ingenting om hur man går tillväga. Nu har ju den 19 Mars passerat men till nästa år kanske det kan vara en ide? Vet ju inte vilka belopp det rör sig om heller. Men några hundralappar för lite hjälp med gödsling på våren är alltid välkommet.
Nu ska experten få tala, varsågod HAPE! 

Då ska vi se. Eftersom ni inte sökt förut så antar jag att ni inte har några stödrätter (de delades ut till alla som sökte stöd 2005). Det innebär att om ni inte vill köpa på er stödrätter för 3 ha bete, så är gårdsstödet uteslutet.
Vill ni köpa stödrätter så kan ni göra det av andra brukare och de brukar kosta så pass att ni ligger på plus-minus 0 efter 2-4 år ungefär. Ni kan även, om ni har bete med trevliga biologiska eller kulturmiljövärden, ansöka om att få dessa stödrätterna gratis från jordbruksverket, men det brukar vara rätt tuffa bedömningar.
Vad ni alltid kan söka är miljöstöd för betesmarker. Det innebär att ni förbinder er under 5 år att sköta marken enligt stödreglerna. Det innebär i korta drag att marken ska betas ned ordentligt varje år, sly och annan igenväxningsvegetation ska hållas efter och det får inte växa för många träd på skiftet. Stödet ger runt 1150 kronor per hektar (beror tydligen lite på eurokursen). Det skulle ju för er göra runt 3500 om året. Gödsla får ni däremot inte göra om det är en betesmark.
Så då är nästa fråga - är marken en betesmark eller är det bete på åker? En betsmark definieras som en mark som inte är plöjbar/lämplig att plöja. Är den plöjbar så är det en betesvall = åker. Självklart kan det finnas delar av en betsmark som i teorin är plöjbara, men så länge det till största del inte är plöjbart så är det ett bete.
Nu blir det mkt prat här, men det är inte så krångligt som det verkar, bara man reder ut vad grundförutsättningarna är.
Om det är värt att söka? Första årets ansökan kommer att vara lite jobbig. Precis som med alla andra myndigheter etc. så är blanketter aldrig nånsin roligt att sitta med (och inte att ta emot för den delen heller *urk*). Ni kommer få kundnummer och er mark ska ritas in på karta (om den inte är sökt på innan) och det ska fyllas i lite uppgifter. När första året är avklarat så kommer ni att få förtryckta uppgifter till åren efter och har ni inte ändrat på något så kommer ni bara behöva skriva under i princip. Kan även göras enkelt med förinställda uppgifter på internet, Sen rullar det på.
Skulle ni ha höga biologiska eller kulturhistoriska värden så kan ni få ytterligare pengar om det är betesmark, men det tar vi en annan gång 
tack för superbra värdefull info! Ska läsa igenom det många gånger och skicka vidare infon till föräldrarna så ska vi se hur vi går vidare.
Att vallarna blir nerbetade ordentligt varje sommar kan jag garantera. Vi har nästan bara lera i göteborg och mycket klent bete. det tar slut på nolltid om det är ett dåligt år. 

Det var så lite så 
Det är bara att fråga igen om det kommer upp mer frågetecken!