Lokalföreningar...
Shetland har ju massor av lokalföreningar. Skulle det vara någonting som skulle gå hem hos welsh? Det är ju en stor ras så intresset bör väl då också vara ganska stort då det blir fler aktiviteter. Vet ni om detta har varit på tapeten förut?
Det är någonting jag skulle tycka vore roligt iallafall!

Syd-Welsh finns väl, men det är väl den enda vad jag vet.
Ja, och den har ju sin egna utställning varje år. Sen tänkte jag att det kanske fanns intresse även för Öst, Väst och Norr. Welsharna är ju ganska spridda i sverige. Hade varit roligt med flera utställningar, även om jag inte åker själv så för att följa resultaten.

Jag var faktistk medlem innan i syd-welsh också men har slopat det i år då man faktiskt inte får någon extra info om vad de gör eller så , på shetland anordnar ju regionföreningarna en hel del olika aktiviiteter och det är ju likadant inom russen.
Hur många medlemmar har shetlandsföreningen? Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur mycket större den är, det går ju an att skapa lokalföreningar men det måste ju finnas viljor också. Är det 5-10% av en förenings medlemmar som vill ställa upp med lite ansvarstagande så är det ju svårt om föreningen bara har 100 medlemmar, jämfört med större föreningar med 1000 medlemmar.
Har faktiskt inget hum om hur många medlemmar SWF har för tillfället. Men hur många hur shetland? Ni har ju en fungerande organisation, utåt sett iallafall, med lokalföreningar som anordnar massor av aktiviteter. Det måste finnas massor av människor där bakom! *bugar mig*

2007 års siffror för SSS var enligt nedan:
1034 medlemmar. Varav 9 st ständiga, 691 enskilt medlemsskap och 334 familjemedlemskap.
I medlemsskapet i SSS ingår, om man vill, ett medlemskap i någon av lokalföreningarna. Det kostar alltså inget extra. Siffrorna för detta är:
Gotland: 28 medlemmar
Nord: 263
Syd: 196
Väst: 239
Öst: 161
Centralt medlemskap i SSS: 138
Oj! Ja det är ju helt klart mycket att bygga på!
Då förstår jag att ni har möjlighet till många aktiviteter året om. Bra att det inte kostar något extra för lokalföreningarna, iofs så kostar bara Syd-welsh 25kr men ändå, man ska komma ihåg att betala in också
Vet inte hur måga medlemmar SWF har men kan tippa på att ligger runt 500-600 om jag inte är ute och cyklar för mycket. Kanske för lite då för att kunna skapa lokalförenignar, men samtidigt tycker jag att intresset för rasen är så spritt i landet så varför inte…

Hos oss är det lokalföreningarna som ordnar i stort sett alla aktiviteter. Det är väl egentligen bara riks som arrangeras av SSS.
Jag tror inte det totala medlemsantalet spelar så stor roll. Om det bara är aktiva medlemmar så går det säkert att få fart på lokalföreningar. På Västs aktiviteter (ej utställningar medräknat) kanske det kommer ett 30-tal medlemmar.
Jag ser bara fördelar med lokalföreningar, det blir mer levande där än vad det blir i en rikstäckande förening. Jag har erfarenhet av båda delarna, då jag förr var med i Avelsföreningen För New Forest.

I SWF ligger vi på drygt 400 medlemmar i slutet på året. Just nu är vi uppe i knappt 300. Sydwelsh har ändrat sin medlemsavgift till 50:-/år fr o m i år, något som få tycks ha uppmärksammat, trots information på hemsidan och i WPN. Jag hoppas på ett större angagemang inom riksföreningen innan det blir fler lokalföreningar. Ta nu inte detta som något surt med pekpinne, utan som ett sakligt debattinlägg.
Jag håller med #7 om att det är engagemanget hos medlemmarna, inte antalet som ger resultat.
#8 Jag håller med dig já! Få men engagerade medlemmar kan få mycket gjort även i vårt avlånga land.
Självklart är det medlemmarnas engagemang som gör toppen. Men det måste finnas en bred bas att ta utav. Därav är det ju klart logiskt att en förening med många medlemmar kan uträtta mer än en förening med mindre medlemmar då inte "toppen" blir lika stor. Det envisas jag med att hålla fast i 
Jag tror också att det är bättre att samla krafterna i SWF…i första hand..
Dom lokala ponnyföreningarna för samtliga raser inom SPAF, sådana som det nu dyker upp fler och fler av, tror jag i stort fyller lika bra funktion som SSS:s lokalföreningar.
I mina ögon är det jättebra när ponnyfolket kan samsas över gränserna och göra aktiviteter gemensamt. Man får förhoppningsvis en bättre bild av de raser man själv inte äger och utökar dessutom sin bekantskapskrets.
Och sen tycker jag att det är jättenyttigt att även granska andra raser på utställning. Bara för att dom inte har welshkaraktär ser man vad som är en bra och dålig rygg, hals, ben osv. Det är i mina ögon positivt att det startas flera föreningar. Det är ett bra substitut till lokalföreningar iallafall, nu när inte möjligheten/förmågan finns att genomföra det.
*blir bara så avis på shettisfolket som kan åka på massor av utställningar från januari-december* 

#13. Det är lätt avhjälpt - köp en shettis ;)
Vår utställningssäsong är ju lång, februari-november, om man vill det. Jag ställde ut New Forest förr så gissa om det känns lyxigt att ha så mycket att välja bland. Vare sig hästarna eller helgerna räcker till :)
Vilket underbart lyxproblem!
Jag får skynda mig att skaffa smått så jag får anledning att köpa shettis, fast jag vet inte om sambon är lika pigg på idén
Men vaddå, små söta ponnisar kan man väl inte ha för många utav!

Det går att skaffa shettis före ;)