Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthingstar
Läst 1614 ggr
[Hallonqvist]
0

Flera nya RP-hingstar!

I helgen gick ju Ridponnyernas bruksprov. Flera fina godingar gick igenom och jag saxar följande text från Ridsport:

"  Bland de 3-åriga hingstarna godkändes två, bäst av dem var Puccini Arden (e Power Boy-Kings Bonus xx, uppf Tord och Rut Börjesson) som fick 10-10 på löshoppningen. Den andra godkända 3-åringen var Axxas Intermezzo (e Mintauros-Oakley (C) Bubbling Spring, uppf Stuteri Axxa).
Bland 4-åringarna var Rubins Pride Magic (e Veronas Bo-Gi-Derano B, uppf Mats Nord) bäst. Även Masterpiece (e Vermont-Rolls Royce, uppf S Johannesson och A-K Frank) samt EG Goodwin (e Veronas Gerswin-Danny Black, uppf Stuteri EG) godkändes.
Pondus (e Power Boy-Urbino) fick fortsatt godkännande. B Capriole (e Cippyn Red Crusader-Karlfälts Caruso, uppf Kicki Linell) fick väldigt höga siffror men måste röntgas  innan han kan godkännas.
Top Nonstop (e Nantano-Leonardo, uppf Friedag Heinrich) blev A-premierad både exteriört och prestation.
Den välmeriterade dressyrhingsten Dunhill S (e Dexter-Duktus, uppf Karin Stolz) godkändes även han. Hingsten Elegant var inte närvarande men A-premierades exteriört och prestation.
Domarna var mycket nöjda och årets bruksprov för ponny drog stor publik och var ett mycket lyckat arrangemang.

Läs mer om hingstarna på ASRP:s hemsida"

Skrivet av Jenny Staaf och Annika Grundberg.

Tycker personligen att det var väldigt roligt att B Capriole gick igenom. Gillade honom skarpt förra våren när han visades som WPB på grevagården. Men denna gång gick det (förhoppningsvis, han ska ju röntgas först) hela vägen. heja heja! Skrattande

Sen undrar jag hur det gick för Hanassie. Skulle inte höjas till ELIT?

Arhults
0

Jag vet inte om Hanassie ska höjas, jag läste i ridsport att Elegant höjts till A!

Nya regler gäller från 2008, alla avkommor för att få Elit måste vara födda i Sverige! Hanassies äldsta avkommor i Sverige är 1 år i år.

Hanassie har 14 Internationellt tävlande avkommor i samtliga discipliner.  Flera av dem tävlar både i hoppning och dressyr på INT nivå.

Jag var på bruksprovet på lördagen och det var ingen av hingstarna som var någon riktig höjdare tyvärr. Capriole är fin men saknar ridponny typ! Flera av hingstarna som visades var i ett bedrövligt skick alldeles för magra! Axxas Intermezzo var fin såg ut som ett litet fullblod men hade heller inte den riktiga hingst utstrålningen. Tyvärr är han 50% halvblod! Men han har ett mycket bra möderne.

För mig att släppa in 93:or i Ridponnyaveln är som att welsh skulle släppa in lite New Forest i welshen! Väldigt tråkigt och ett steg tillbaka i utvecklingen för rdponnyn i Sverige!

[Hallonqvist]
0

Jag glömde en mening märkte jag och tappade därmed bort en hingst. "_Bästa hingst totalt blev Coelehage´s Prins Thatch (f -03 e Coelehage´s Let´s Be the Best-Ijsselvliedt´s Primeur, uppf R H J Vrolijken)."

_Märkligt att man får reda på via tidningar att ens hingst blivit höjd… Vilket idiotiskt system dom infört nu då! Vill dom ha importstopp helt och hållet eller varför kan dom inte erkänna avkommor födda i annat land? Det är ju helt befängt!!

Glad att jag inte avlar ridponny samtidigt är jag intresserad utav den aveln och kan inte annat än att tycka synd om er som år ut och år in kämpar för att få er avel erkänd som någonting seriöst, och så blir ni motarbetade gång på gång på olika sätt. Otroligt att ni uppfödare orkar med och inte ger upp och byter ras.
Tycker att ASRP gräver sin egna grav när dom inte kan hålla sig till en tänkt linje utan byter spår stup i kvarten. *Morr*

Arhults
0

För mig är SWF arrangemang och fantastiska styrelse en tröst! Trots allt elände som jag gick igenom när min hingst blev första WPB hingst i Sverige har alltid ordförande och resten av styrelsen stått bakom mig, iallafall har det känts så.

Ibland har man väl kanske tyckt att WPB skulle ha en större roll ibland, men samtidigt har ju inte WPB lika stor status som en ridponny… Men i Holland har deras welsh förening gjort NWR ponnyn till sin kanske största sektion.
Det är där uppfödarna kan tjäna de riktigt stora pengarna! Samt att NWR/WPB är med i BIS.

Ja det blir snett för Power Boy blev Elit 2007 på sina utländska avkommor, han har en INT tävlande avkomma samt en som gått NM, sedan ändrade dom det snabbt!
Hanassie står i en klass för sig, det är ju inte min förtjänst utan jag tog endast hand om hingsten när han skulle "ut på landet". Att han sen var fertil och pigg gjorde inte saken sämre!

Elegant som blev A+A premierad nu har hela 7 INT tävlande avkommor!