"Hästens färger"
Boken "Hästen färger" av Bo Furugren finns nu med i bokrean. Rolig och lärorik läsning, speciellt för oss som har en ras med så många färger och tecken.
Jag har tittat i den och den verkar seriös och givande, men jag är sån att ju mer jag läser ju mindre förstår jag. 
Jag får betäcka fux med fux helt enkelt och göra det lätt för mig, fniss!
(Fast jag är lite nyfiken på det där silveranlaget som både fanns och inte fanns på en hingst vars hemsida bytte ståndpunkt ang just silvergenen lite då och då… )
#1 Just det där med silveranlaget diskuterade jag så sent som förra veckan med en welshhingstägare. Jag ville i dagsläget inte registrera avkommorna som benämts med silver-etc då jag ansåg att färgbemämningen inte stämde. Fel eller rätt kan diskuteras. Jag har inte sett ponnyerna och både id-kontrollant och hingstägare ställer sig också frågande till färgerna. Hingstägaren kommer kontakta Sofia Mikko på SLU igen för att få råd. Spännande att se hur det utvecklar sig.
Hur som helst är Bo Furugrens bok mycket läsvärd med bra färgglada bilder. Fast jag håller med #1 om det är allt annat än lätt att förstå vad man läser..
FOTO: Färgglada ponnyer! Twyford Tosca med föl -07.
spännande bok… roligt med alla "nya" färger som dyker upp… sista jag hittade var en färg som förekommer på en viss stam av shetland.. "mushroom" den var jätte fin…

#1 Man bytte inte ståndpunkt ang silvergenen. Jag skrev till stuteriet och frågade varför man plockat bort texten. Den hade tydligen åkt bort av misstag vid en uppdatering, och sattes tillbaka direkt efter mitt mail. Nu finns ytterligare en unghingst (sec A) i England som är testad positiv för silvergenen. Han heter Causemountain Excalibur f 2006 och är silversvart. Hans farfar är helbror med Fronbach Hello Charlie (vars hemsida tappade silvertexten). Båda hingstarna är testade med samma resultat av två olika lab, liksom en silversvart sec A hingst i Kanada.
Kanske är det nu dags för uppfödarna att titta på sina nyfödda föl under lupp? Fuxar och isabeller (inte fux/isabellfödda skimlar) har rosa ögonlinjer vid födseln. Nyfödda silverföl kan se ut som fuxar i färgen, men har svarta ögonlinjer och vita ögonfransar. Skimlar med randiga hovar utan vita tecken kan vara ett observandum. Silverränder skiljer sig också markant från de ränder som blir av små vita tecken, kronränder od. Silveranlaget är dominant, så en av föräldrarna måste förstås vara felregistrerad, eller skimmel alt fux. Rött pigment släcker ner silveranlaget helt, vilket innebär att fuxar och isabeller bär anlaget dolt. De för anlaget vidare, men utan en partner med svart eller brun grundfärg blir det inga silverföl.
Eftersom det finns så många fuxar och homozygota skimlar i rasen, kommer det förmodligen bli svårt att kartlägga var anlaget ursprungligen kommer ifrån. Man får nog nöja sig med att konstatera att det finns, och vilka som är bärare idag. När det gäller Fronbach Hello Charlie borde anlaget komma från mamman, eftersom pappan är brun. Han BORDE åtminstone inte vara felregistrerad tycker jag! Modern till F Hello Charlie heter Cennen Cadi e Sinton Solomon u u Cennen Cariad. Eftersom de båda var skimlar. kan man bara spekulera vem som var bärare. Den som har tillgång till avkommelistor med födelsefärger kan nog komma mycket längre, kanske tom spåra källan, men då måste man också veta att färgerna är korret angivna. Vilket de tyvärr alltför ofta inte är.
En gång i tiden var Welsh min favoritras. Lite av alla namn och stammar man lusläste verkar sitta kvar, för visst fanns Sinton Solomons mamma Vaynor Serenity i Sverige?? Har hon satt några spår i svensk avel? Det vore spännande att titta lite extra på hennes ättlingar, för OM nu anlaget skulle råka komma från den sidan, och OM hon själv bar anlaget, borde vi ha en och annan silverponny här i Sverige också. Förmodligen förklädd som skimmel, men ändå! Det är inte på något sätt omöjligt att se på silveranlaget på en nyfött skimmelföl, man måste bara veta vad man ska titta efter.
Det var ett suspekt sammanträffande bara, att det rådde vilda disskusioner på Buke angående den hingstens färg, vara elelr icke vara, och sedan försvann texten ifrån hemsidan. Inte förrän nu har jag sett att den kommit tillbaka igen. Må vara ett sammanträffande då men man reagerar ju
Sedan tycker jag också att det är spännande med färger. Dock är jag uppvuxen med den gamla skolan och då fanns det inget som hette silver på hästarna. Det var mest en benämning på en färg, men jag har aldrig hört att det varit en gen.
Vad har silver för genetisk uppsättning?

#5 På min tid kallades de läderfuxar. Man kände inte till att det var en separat gen, men visste däremot att det kunde falla ut både svart och brunt från två fuxar, om en av dem var läderfux.
Anlaget betecknas Z (Z/Z homozygot och N/Z heterozygot). Lite kul är att det är svenskar som varit med och kartlagt genen och tagit fram test för den. Tror att SLU i Uppsala kör den nu.
Skoj! hoppas vi får se mer information om den genen framöver då. Får googla litegranna då jag ha en hingst hemma (mörkmörk fux) som hade helt klart silvrig man och svans som liten, är nu vuxen och har mörknat till nästan svart, men har två avkommor med fuxmamma som bägge har silvrig man och svans som inte tycks mörkna ännu. Det är intressant att veta mer, och det är flera spekulanter och köpare som undrar vad hästarna får för färg som vuxna. Jag kan aldrig svara tyvärr.
Ungstoet på bilden har väldigt grå man, och här syns det bara för att hon slänger med huvudet, och i övrigt är både den och svansen väldigt smutsiga. Det hade varit väldigt fint om hon hade fått behålla den vackra färgen även som vuxen. Men jag antar att det kan bara framtiden utvisa!
Det här med SLU, fanns test för genen tillgänglig för allmänheten, eller är bara något de använder själva för tillfället?

#7 Gentestet är tillgängligt för allmänheten. Det finns även flera utländska labb som testar för silvergenen, och andra anlag för den delen också.
Jag är ingen id-kontrollant men väldigt färgintresserad och jag skulle nog benämna hästen på din bild som en vanlig fux. Den är på tok för röd för att vara silversvart
Ja fux är hon, jag har fattat som att silver bara är ett anlag som syns i man och svans. För hingsten som ska ha silver i england ser ju också ut precis som vilken fux som helst? 

Nja, silveranlaget syns inte bara i man och svans. Den bleker allt svcart pigment och en silversvart häst är ofta mörkt chokladbrun på kroppen. Hos silverbruna hästar kan också benen blekas mot det grå hållet.
Det kan nog vara riktigt svårt att skilja på mörka fuxar med ljus man och svans och en silversvart. Är man osäker finns ju alltid DNA-test.

vad kallas den färgen som Bolero (hästen till vänster) har? Konstantskimmel säger ridskolan som äger honom men vad kallas färgen inom welsh? efter vad jag har uppfattat är den ganska vanligt inom welsh? han blir ljusare (mkt) på våren (hästen till höger är oxå welsh marvin heter han ;P fast en exteriörbedömare tyckte han såg ett gotlands russ om han inte tittade på huvudet ^^, tkr itne jag :P)

#11 konstantskimmel med brun som grundfärg? dom växlar ofta färg efter årstider
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
# 11 Brunskimmel är den korrekta benämningen.
Häls Madde ID-kontrollant

#13 ja, men genetiskt är det en konstant skimmel inte en avblekbar skimmel.

Var det någon som köpte boken föresten?
Jag köpte två stycken, en till mig själv och en som jag kan ha som present till någon.
#16 Jag hade två exemplar sedan tidigare. Ansåg att det fick räcka. Ett blädderex ligger i bilen tillsammans med mina id-kollarsaker färdigt att användas när så behövs. Ett ex förvaras hemma i bokhyllan.
Foto: Sektion A-stoet FLY på SWF-riks 2007. I mitt tycke vacker färg!
Oh! En vacker gulbrun! Me like…