Utlovade bilder...
Häliga bilder o MKT snygga hästar ! ;)
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Tack så mycket! 
Tyvärr var det mulet och mörkt ute så jag fick inte skärpan jag ville ha, kameran var lite för långsam för det.

Hallonqvist, har du gått nån tömkörningskurs nån gång? jag har hittills inte sett någon annan med tömmarna fästa på det sättet på iFokus så blir lite nyfiken, eftersom jag själv är lärd att sätta tömmarna så i första hand och att de flesta hästarna trivs på det =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Menar du att du sätter tömmarna som jag gör om jag förstår rätt?
Ja, jag har gått som elev till Göran Lindstrand under ett år och fick där en mycket god utbildning i tömkörningens grunder. Hade förmånen att få tömköra många olika typer av hästar och pröva på hur olika inspänning påverkar olika hästar olika. Fick tom pröva att köra med stuptygel (heter det så?) som man gjorde förr för att inte hästarna skulle gå bakom hand utan "pressas" i form. Givetvis var det bara för att ge oss elever insikt och aha-upplevelser, och vi gjorde det på en mycket lugn och erfaren häst som inte fick panik.
Kan varmt rekomendera Göran som tränare!
#14 Jag har gått ett antal tömkörningskurser/clinics och vad jag kommit över i ämnet men är för den delen inte speciellt duktig.. Framförallt har det varit Anders Eriksson som hållt i kurserna.
Tömsättningen på bilderna är för mig inte ovanlig. Det är ju väldigt bra med gjordar med många ringar så du får möjlighet att fästa tömmarna på olika sätt för olika sorters arbete. På fotot i mitt inlägg har vi en annan variant av tömsättning som passade SWB-stoet e.Bellini-Bonaparte på bilden utmärkt bra just då.

#15 vad roligt! det är nämligen samma Göran som jag gått en helgkurs för =)
Kan tillägga att den tömsättningen ZABA´s sto visar ovan använder jag med fördel till råa hästar som är under inridning, då dom lättare hajar det här med inramning och att gå mellan skänklarna.
Som sagt, en sättning för varje moment! 
mkt vackra hästar!
#18 Håller med om allt förutom att stoet på bilden inte är ZABA's utan en granne till henne.

Vet att detta inte har med tråden att göra, men orkar inte göra en ny.
Tömkörde min welsh idag, var väldigt länge sen nu. Han drar sig in mot mig hela tiden, jag lyckas inte få ut honom. ju mer jag tar i yttertömmen, ju högre åker huvudet, viftar jag med pisken så springer han bara fortare och genar samtidigt ännu mer. backar jag så förljer han efter. han ligger typ på en 5 metersvolt hela tiden! det som funkade hyffsat var att jag gick mot honom hela tiden, men då blev fortfarande tömmen lite hängande. tips?
väldigt fina/söta hästar :D
Vad fin Gwylfah har blivit! 

#1 en väldigt bra bild på hur kraften kommer bakifrån och fram på en welsh
resten av bilderna var också hel underbara