Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: hingstar
Läst 3643 ggr
ragnhild49
0

Priser på språng och 90-dagarsavgift/levande föl.

Jag tycker att det är lite knivigt att värdera dessa priser. Jag kan tycka att det skall kosta mer om hingsten skall betäcka ett sto som inte har ponnymått.  Som exempel: kategori B hingst betäcker ett litet halvblod i akt och meing att tillverka en ponny. Dels får man förmoda att det är besvärligare och "tar" mer på hingsten när han bestiger ett mycket större sto, än han själv är. Dels, så betingar denna avkomma mer slantar en en liten B-ponny, eller hur (nu talar vi föl, vuxna djur som är utbildade är svåra att jämnföra!)?

Är det rimmligt att ta både högre språngavgift och högre "90-dagars"?  Hur har ni hingstägare/hållare gjort!?

Jag kan tillägga att jag inte tänker ta mer för cobston, det blir samma pris som för resterande welshar.

Fourjoy
0

Jag tar i alla fall lite mer för större ston, men även mindre ston kan vara "jobbigt"… jag ger bästa priset på samma sektion.. vilket är av högsta intresset för mig… dock det är svårt med pris sättning… väldigt svårt..

[Hallonqvist]
0

Dilemma det där.
Jag har gjort om mina bestämmelser till detta året och oavsett sto eller ras så tar jag samma för alla. Men har inte 90-dygns utan levande föl istället.
Jag känner nog lite så att om jag citerar "så betingar denna avkomma mer slantar en en liten B-ponny" så är ju det aningens svårt att bestämma på förhand. Jag som då bidrar med att tillverka en och annan partbred ska nog vakta min tunga för att säga vilken kombination som ger högre eller lägre värde på fölet. Det är ju en omöjlighet att anta innan. Så därför kör jag personligen samma priser på alla men har istället "skalat bort" vissa raser som då eventuellt skulle falla under kategorin **betingar mindre värde.
**Kanske rörigt inlägg. Hoppas nån förstår vad jag menar.

ragnhild49
0

Vad jag främst menade var att om en b-ponny betäcker en annan b-ponny, bör ju förväntningarna vara att man tillverkat en b-ponny. Betäcker den lille hingsten däremot en häst, är det mycket möjligt att den avkomman blir d-ponny, och att man kan få bättre betalt för ett d-ponnyföl än en b-ponny. Det var så jag menade.

Men det kanske inte skall spela roll. Men å andra sidan, nog får man väl bättre betalt för et tvåårig d-ponny än en b, eller? Detta verkar kanske som en väldig fixering vid pengar, men eftersom det här är en förlustverksamhet, vore det roligt att få någon krona mer i den redan så tomma penningpungen, som det står "ponnyerna" på!

ZABA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har welsh mountainhingst. Då han betäckte ston som var betydligt större än honom själv tog jag mer betalt i språngavgift. Detta på grund av merjobbet för både hingsthållare och hingst. Fribetäckning/små ston i lagom storlek "lägre" språngavgift. Nu för tiden tillåter jag endast ston med en maxhöjd på 130 cm för att det inte ska bli för jobbigt för den gamle mannen.

Någon 90-dygns- eller levande fölavgift har jag aldrig använt mig av på honom. Däremot var levande fölavgiften vanligt då vi hade shetlandshingstar.

Det är verkligen svårt med priser, både vad gäller betäckningar och på det förväntade resultatet av dem!

FOTO: Ett resultat av betäckning utförd på Stuteri Exzentric. Kex e.Ekbäckens Savoy u.Skorpan.

[Hallonqvist]
0

Fixering på pengar är viktigt om man ska överleva hästeriet överhuvudtaget Flört så jag är med dig 100%. Vill också få en krona över till annat emellanåt. Och stoägaren får ju faktiskt en helt ny häst när hon betäcker, som hon kan sälja iväg för många x 100% mer än hon betalade för betäckningen. Kul med ponnyer är det, men ska det smaka i en ända, så ska det också kosta!

Arhults
0

Visst är det viktigt med pengar annars kan vi ju inte hålla hingst!
Men bättre sto bättre rabatt har jag, oavsett storlek.
Mina hingstar kostar efter hur bra hingaten är, en hingst utan avkommor kan man inte ta jättemycket för, medans en hingst med avkommor på högsta nivå ska kosta mer.

Jag har en hingst som har 14 Internationellt tävlande avkommor i samtliga discipliner, han kostar mer. Medan min yngsta som ej betäckt ännu kostar mindre.
Hur bra hingsten är själv spelar ju ingen roll när man är stoägare om han inte kan förärva sina kunskaper till sina avkommor.

Jag tror inte att stoägarna väljer bort en riktigt bra hingst bara för att den är dyr. En väninna till mig är dyrast av alla ponnyhingstar och hon får massor av ston!

Jag har på min WPB/BRP hingst höjt 500:-/sässong allteftersom det föds föl och dom är framgångsrika.

Jag har på seminhingstarna 1500:- i språng och det täcker samlingen av hingsten och allt arbete som behöver göras innan seminen är färdig att packas.
Nu är det samma jobb och kostnad för en ponny som ett halvblod, enda skillnaden är väl att ponnyn kanske bara har ett eller två ston varje gång medans en del halvblodshingstar kan ha massor av ston på varje språng!
Sedan blir det 90 dygnsavg på våra hingstar.
Welsh hingsten har vi endast språngavg på och det är ju rena semestern att betäcka med honom…..
Han är också billigare fast jag har höjt i år efter att ha sett hans avkommor.