Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: avel-uppfödning
Läst 940 ggr
[Hallonqvist]
0

Färgfråga svart anlag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skapar en ny tråd isället för att den andra blir för "spridd".
Har ett gulbrunt sto med svart pappa och isabellmamma. Längre bak är det spridda skurar bland färgerna. Jag har alltid fått höra att hon på egen hand inte kan lämna svarta avkommor, utan gör hon det så  är det isåfall hingstens förtjänst. Kan detta verkligen vara rätt?
För döm om vår fövåning när vi i hagen hittar ett svart föl liggandes, då stoet var betäckt med fuxhingst som nästan bara har fux bakom sig iallafall de närmsta leden.
Är jag vilseförd i mina lärdomar eller hur ligger det till egentligen?
Eller skulle fölet inte ha rätt pappa ??

Linda-A
0

Jo då fölet har nog rätt pappa. En svart häst har generna aaE-. E betyder att hästen kan tillverka svart pigment och aa behövs för att den svarta färgen ska breda ut sig över hela hästen.

Ditt sto har generna AaEe. A begränsar den svarta färgen då hon är brun i botten. E har hon då hon kan göra svart pigment. Hennes pappa är svart alltså måste hon ha ett a eftersom detta är det enda hon kan ha ärvt. Likaså är hennes mamma fux (ee) i botten. Alltså är ditt stos genkod AaEe om man bortser från gulanlaget! För att hennes föl ska bli svart krävs det bara att hingsten har ett a, vilket pappan till fölet tydligen hade! 

Hoppas att detta inte blev för krångligt…

Lorita
0

Det är så att ingen häst kan med egna anlag skapas svart. Det är som med fux, det krävs två anlag.

Vad man får tänke på när man försöker förstå färglära det är att det är mer än en gen som styr hästens färg. Antigen är genen på (skrivs med stor bokstav) eller av skrivs med liten bokstav.

Alla welsh har av för tigergenen och därför blir det aldrig några tigrerade welshar som ett exepel. Fuxen har av för svart färganlag och den svarta har av för begränsingsgenen för utbredingen av svart (vad vi kallar brunt normalt och det är på för begänsinggenen av svart)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Hallonqvist]
0

tack Linda för ett bra svar! nu blev det mycket tydligare. Jag vet att hingsten har svart ett par generationer bakåt, men trodde inte att det skulle slå igenom nu 3 generationer senare.

Linda-A
0

# 3. Varsågod! Det är bara kul med färgnedärvning tycker jag!

Jo då recessiva anlag såsom a och e kan hänga med trots att det finns ganska långt bak i stamtavlor. Därför föds det ibland fuxföl efter svarta föräldrar. Man ser ju inte på dom om de har anlag för rött!