Har ni blivit nekade?
Att komma till en hingst med ditt sto eller tvärtom någon gång?
läste på shetlandsponny.ifokus att ett sto blivit nekat att komma till en hingst pga missuppfattning av poäng.
**Har ni nånsin blivit nekade överhuvudtaget, och isåfall varför?
Om ni har hingst, varför har ni nekat vissa ston?**
*nyfiken*

Vi tar till vår sek B hingst endast emot welshston av katB iförsta hand sek B ston men kan även ta emot sek A.
Vi har nekat många halvblodsston och ridponnyston t.ex Då kan man istället byta hingst till någon av våra ridponnyhingstar.
Jag har egen hingst. Har aldrig nekat något sto och ej heller blivit nekad när jag önskat åka med sto till annan hingst.
Lite speciellt med "nya" regler just på shetlandssidan vad gäller härstamningen för att avkomman ska kunna bli registrerad fullt ut som just shetlandsponny. Jag tror att det var den riktiga orsaken till att stoet blev nekat, inte poängen..
Jag har nekat ett par stycken förra året som ville betäcka med min svarta…..jag vill att det ska vara ston som kan ge något vettigt och som kan ge min hingst bra "reklam" via fina avkommor…. inte bara betäcka hej vilt med vad som helst… hellre inga ston än "fel" ston…
tyvärr så ser många till pengar och tar vad som helst…
#3 m.fl - Trots att du selekterar och i ditt tycke väljer de bästa stona till hingsten behöver ju inte det betyda att det faktiskt blir de bästa avkommorna. Allt med avel och uppfödning är ju ett vågspel där vi har olika tycke och smak även om det finns en rasstandard för varje sektion.
Det är ju också så att det spelar roll vart avkommorna hamnar oavsett val av sto till din hingst. Detta går ju inte att bestämma vid betäckningstillfället. Fölet säljs kanske som ung till en person som i första hand är intresserad av att t ex matcha fram det för treårstest/kvalitetsbedömning och sedan tävling istället för att "bara" åka på utställning. Om avkomman går bra på gör den ju verkligen reklam för både far och mor.
* Svammel! *

Jag har nekat ganska många ston… Det kan vara härstamning, olämplig ras, för stort/litet sto eller för att jag inte har tid/ork just då att ta emot ett sto. Just nu har jag tex. dubblat betäckningspriset för Fester och plockat bort Bravad ur allmän avel. Det är väl lite en hint om att jag kanske inte vill ha så många ston.

#0 Fast jag tror inte det eg var poängen som spökade med det stoet utan stammen då tex mormorn inte ens hade ett regnr .
#4 sant att dom blir bra om dom hamnar i rätt händer men genom att vara i grunden selektiv när det gäller att välja ston så är chansen större att det kan bli något bra och då inte bara vackra utan att dom ska kunna prestera under ryttare, den marknad som är majoritet idag… sen finns inga garantier i något oavsett valt sto men att betäcka "vad som helst" är inte främjande för någon

Jag, har ju knabstrupper så då är det självklara svaret, ja jag har blivit nekad (inte av welshhingst). Känns ju konstigt när man har ett diplomsto, men så är det, först frågar man om hingsten kan tänka sig knabstrupper, sen går man vidare med nästa frågor.
Vi som har knabstrupper upplever att welsh är en ras som det är lätt att få lov att komma till. Det tack vare att det finns partbred-stämpeln.
Shetland där är det svårt, att få komma med sitt sto, det drar nämligen ner hingstens samlade poäng att betäcka en icke Shetland. Detta trots att Shetland också är en godkänd inkorsnings ras i Knabstrupper. Väldigt synd för dom som vill avla på mini 

Höll på att bli nekad en gång…
Det var "före ridponnyernas tid"..när " alla" red Irlandsimporter
Hade ett maxat C ponnysto ,okänd härst ,imp Irland, MSV Hopp
Ringde till en som hade en mkt snygg NF hingst ,men de ville först inte ta emot henne ,men ändrade sig sen pga hennes tävlingsmeriter
Året efter ringde jag en som hade en annan NF hingst (då gdk av ASRP på SM meriter )
(De tog emot henne direkt,)
(Och avkomman tävlar framgångsrikt i hoppning i dag…)

Jag nekar inte för att jag tror att stoet är dåligt, mina ridponnyhingstar som står på semin vet jag ju inte alltid vad man skickar till för sto. Jag tycker att stoägaren får stå lite för sin egen avel. Hingstägaren behöver ju inte alltid vara den ansvariga.
När jag nekar ston till min welsh hingst gör jag det för han har blivit vårt sparkad av ett halvblodssto. Sedan tycker jag att welsh sekB ska i första hand betäcka welsh sek B osv. Vill man ha många ston till sin hingst kan man väl betäcka alla möjliga raser. Men mitt mål med min sek B är att han ska betäcka sekB ston. Vill man avla korsningar finns ju ridponnyer hos oss.
Jag lägger inga värderingar på vad andra betäcker för ston, var och en avgör. Jag betvivlar inte att det kan bli bra.
Som hingstägare (shetland) har jag nekat ston att komma. Just pga. av detta med 3-generationsregeln.
Jag vill att stona är klass 1 ston men har inget krav på "guld". Inget som säger att det blir en bättre avkomma om stoet har 38 poäng eller 44 poäng. Viktigast är dock att de är sunda och friska.
Har hingst och har nekat en hel del ston av olika anledningar. Den vanligaste orsaken är att jag har en "färg-hingst" och jag gillar inte färgavel i den meningen att man bara betäcker för att man vill ha skäckföl, jag tycker man måste tro på kombinationen, gilla hingsten och tro att han kompletterar och passar sitt egna sto, det finns inga garantier för ett skäckföl och man kan inte bli missnöjd bara för att man får en enfärgad - en skäck är bara en bonus i mina ögon.
Bra svar från er alla!
En fråga till shettisfolket. Det med färgavel. Frågar ni stoägarna varför de vill ha hingsten eller nekar ni ston som har just vissa färger? Tänkte det kanske kändes svårt att avgöra vilket sto som hade seriös ägare eller inte. flummig inlägg vet inte riktigt hur jag ska vinkla frågan. Tänkte bara att det är kanske etiskt svårt att avgöra vem som är "rätt" och inte. 
Jag har ju inte svarat själv ser jag.
Jag har hingst och nekar nuförtiden många ston. Har valt att begränsa mig till att bara betäcka welsh sektion C och D, samt övriga "ridinriktade" raser som kan ge en prestationsmässigt konkurrensbar avkomma. Då har jag valt raser som halvblod, fullblod, anglo, arab samt "ridponny". Med den sistnämda menas en förfinad ponny av sportmodell. Dvs inte fjording/shetlandkorsning.
Det kan hända att jag med denna selektering missar en "kanonavkomma" om jag ratar ett sto av viss ras eller ridponnymodell. Men det är en risk jag tar.
I år kommer jag dock ta emot ett sto av rasen varmblodig travare, men det beror på en överenskommelse jag har med ägaren sedan tidigare, och jag är övertygad om ägarens seriösitet med avkomman.
#13 Jag hör mig för vad de har för idéer, tankar och planer med betäckningen och den kommande fölungen. Oftast har de ett enfärgat sto och vill ha en skäck. Då brukar jag påpeka att det bara är 50% chans för skäck. Får man istället svaret att man vill ha en typförbättrare med bra temperament (eller nåt liknande) är utgångsläget ett helt annat…