Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 3730 ggr
sanderfors
0

Hingstvisning Riala 24 feb

Jag ska åka dit om inget oväntat händer förstås, vilka fler ska åka?

ZABA
0

Jag ska åka om vädret tillåter. Eventuellt hämtar jag upp Viveka Karlestrand på vägen. Hon bor inte långt från mig och det är ju alltid trevligt med lite welshponnyprat i bilen.

Någon ponny har jag inte med mig men däremot laddade kameror.

[Hallonqvist]
0

Vart ligger Riala någonstans? Ungefär hur lång tid kan det ta att åka ifrån Tyresö? Hade gärna åkt och tittat för jag tror inte jag har någonting planerat den helgen.

Fourjoy
0

vi ska åka och titta och ev. hjälpa trådskaparen att visa hennes vackra herre….och kameran ska med..Skrattande

ZABA
0

För att komma till Riala kör du E18 mot Norrtälje. Brukar gå väldigt smidigt. Det tar kanske 45 minuter från Solna. Tyresö hittar jag inte till… Om du vill samåka med mig och VK kanske det går att ordna från just Solna där vi ändå passerar. Annars hoppas jag vi träffas där. Jag ska kolla heela dagen om vädret är okej.

I morgon går anmälningstiden ut så för hoppningsvis dröjer det inte så länge tills vi får veta vilka som är anmälda. Ponnyer av alla raser, inte bara welsh.

[Hallonqvist]
0

Jag kanske hakar på! Återkommer när det närmar sig, eventuellt kanske sambon, du vet, han med hjärtformad efterätt ;) kanske också vill ut på utflykt så då åker vi ju tillsammans.

ZABA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 JIPPIH, då får jag låna lite av honom i alla fall?!?!?Flört 

Antar att det blir fler hjärtformade matvaror i ert hus under torsdag denna vecka..

Hanna-D
0

#1 Och kort på mr. Watson? Oskyldig

ZABA
0
[Hallonqvist]
0

Ingen som vet ännu hur det står till med antalet anmälda eller så? Är nyfiken på att åka men vill veta vad som visas först Oskyldig

RC71
0

#9 Titta in på russforumet…Glad

ZABA
0

ANMÄLDA PONNYER MED WELSHBLOD I SIG:

15. MOLSTABERGS LYSANDER  36-03-6634. Skimmel bls 4 vtff f. 2003 hos Margareta & Per Aschan, Mölnbo. e. Twyford My Man RWM 27u. Nerwyn Lorna 36-95-7559 ue. Verdrefawr Daniel WSB 3681- Gartconnel Salad WSB 17593

16. MOFLOS ZIRKUS  35-07-7804 Isabell gmg oregelb. Bls vtbff f. 2007 hos Jenny Staaf, Näsåker e. Moflos Fester RW 19 u. Moflos Zerena RW 1070 ue. Hellekis Timjan RW 31 - Dito RW 75

17. BOSTORPS BESK RW 115 Skimmel f. 1998 hos Gilbert Olsson. e. Möllegaards Orion Surprise RW 81 u. Bostorps Bettina RW 620 ue. Anglian Gerald RW 37 - Snowdon Blighter RWM 1

18. LINSA LADYKILLER  42-06-7706 Fux bls vtvf, vtbff f. 2006 hos Gunilla Olesjö- Andersson, Uppsala. e.Paravadean Double U-Jay WSB 60551u. Parcybedw Flying Lady 42-97-0073 ue. Leyeswick Mark WSB 17194 - Menai Bonheddwr WSB 24175

19. TYNGWNDWN RENOWN 72326 Brun stj snp 3 vtff f. 2006 hos Tyngwndwn Stud, Wales e. Nebo Bouncer 23380 u. 95895 Saltmarsh Rowena ue. Saltmarsh Cock Robin 13884 - Synod William 8244

20. BRUDVIK DYBLYGIAD  37-06-7596 Brun skj stj vtvf, vthf, vthb f. 2006 hos Ninna & Patrik Malm, Vikarbyn. e. Broughton Replica RWD 13 u. Navestock Duchess 37-93-6041 ue. Nebo Prince WSB 21438 - Ceredigion Tywysog WSB 12290

21. SUNCATCHER  Reg No INT.SB 28C. Vol 76 Mörkbrun vt vb f. 2006 hos ägaren. e. Touch of The Sun BRPSB 9688S u. Warleigh Pussy Galore BRPSB 8513M ue. Copybusch Catchphrase BRPSB 2875S - Enstone Artist RPS 365

Totalt är det 26 anmälningar (russ, connemara, new forest m.fl)

Fourjoy
0

#19… lilla vackra Ronne…eller lilla… han är väl inte så liten längre….. ska bli så kul att se honom igen….Skrattande  en av "mina" bebisar….

JennyStaaf
0

#11 !!!!!!

Du förstår att du bara måste fotografera nr 16 åt mig. Det här var en överraskning, jag blir helt nervös.

ZABA
0

#13 Jag trodde du visste att han var anmäld! SJÄLVKLART fotograferar jag för fullt så mycket ljuset och vädret tillåter.

Kommer jag ihåg så får du ett litet SMS så fort jag har poäng eller annat kul att komma med. I och med att han lär bli klassvinnare så kanske inte poängen meddelas förrän mot slutet av utställningen. Håll ut! Resultat till samtliga welshdeltagare kommer finnas här söndag kväll.

Arhults
0

ÅH Jag önskar att jag bodde närmre då hade jag kommit med någon av mina unghingstar.

jojjehanna
0

Aha, är det tävling? Trodde det bara var visning för att attrahera stoägare…

Tirala
0

Åh, jag hamnar mitt ute i Bergshamra eller Riala. Får väl gå därifrån, att det ska vara så krångligt med dessa bussar hit och dit.

ZABA
0

#16 Antar att det till viss del är menat som både tävling och uppvisning.

[Hallonqvist]
0

Och så puffar vi på denna med då utställningen är idag och jag ser fram emot resultaten ifrån alla som var med!

Fourjoy
0

nyss hemkommen och håller som bäst på att ladda ner lite bilder…första intrycket var väldigt blandad skara… många silver… endast ett fåtal guld.. stannade dock inte till slutet.. frös i blåsten..

Norrveda
0

Lite snabba welshresultat från dagens utställning

Bostorps Besk 88897=40 BIR sekt B
Molstabergs Lysander 88788=39 BIR sekt A
Brudvik Dyblygiad 88877=38 BIR sekt D
Tyngwndwn Renown 78777=36
Moflos Zirkus 77787=36

Dagens BIS blev Esse Golden Boy RNF 157 99889=43p före shetlandshingsten Stjernens Epus RS 449 98888=41p

En som alltid blandad skara kan väl sammanfattas dagens utställning.

[Hallonqvist]
0

Utser man BIR när det bara är en anmäld? Det trodde inte jag. Inte för att det spelar roll dock jag var mest nyfiken.

Kul för Esse Golden Boy, han är ruskigt läcker! Skrattande och kul för Hanna och Epus också såklart, han gick ju så bra sist också!

Ser fram emot massa bra bilder sedan!

[Hallonqvist]
0

Föresten, kom inte Linsa Ladykiller?

Annette
0

#22. Det brukar vara så att den måste uppnått vissa minimipoäng för att kunna utses till BIR. 38 på en unghäst, gissningsvis.

jojjehanna
0

Vem var domare?

Annette
0

#25. Liselotte Erixon.

ZABA
0

#23 Nä, Linsa Ladykiller var förkyld så han var tvungen att stanna hemma!

Idag blev det halvdana bilder i det för min kamera mörka ridhuset och ute blåste det rejält så man och svans på både människor och djur for okontrollerat åt alla håll.

Foto: Bostorp Besk blåser nästan bort!

ZABA
0

Foto: Brudvik Dyblygiad med lättfotad (?) matte!

ZABA
0

Foto: Moflos Zirkus - en liten pralin!

ZABA
0

Foto: Molstabergs Lysander - som alltid lika väl förberedd och visad.

ZABA
0

Foto: Tyngwndwn Renown - ponnyn med stuterinamnet som man nästan vrickar tungan av att bara skriva..

Arhults
0

Hur gick det för den Brittiska Ridponnyn?

Norrveda
0

#32 Suncatcher erhöll 87777=36 p

ZABA
0

Fler foton av växlande kvalitet från dagens begivenhet: http://www.pixbox.se/alb723329

Fourjoy
0

ett foto på Renown… har många fler men det var som sagt lite svårt att få bra bilder i ridhuset… måste redigera lite först…

Många fina ponnyer.. himla kul med utställning…Skrattande  MERA !!!!

Fourjoy
0

Flört Lysander…. lysande fin…

Fourjoy
0

lilla sötnosen Moflos Zirkus…som verkade lite trött för dagen…så himla rar…och vilken stam !….den ska jag hålla ögonen på…

Arhults
0

36p då får nog domarna plugga på lite mer om vad en Brittisk Ridponny är! Oj det måste vara hans botten rekord!

ZABA
0

#38 Alldeles säkert kan den lille mannen få högre poäng oavsett domare. Det gäller "bara" att för dagen visa sig från sin bästa sida, skritta avslappnat och trava som en dröm vilket du vet inte är det lättaste att få framförallt de unga hingstarna att göra. Matte blev förmodligen inte glad över poängen men man får hoppas att hon istället ser det som en mycket nyttig träning. Det var många smågrabbar som såg lite "matta" ut, kanske psykiskt trötta efter transportering, växperiod osv. Sen fanns det vissa som på plats kom på vad det betyder att vara hingst! Bedömning är inte lätt vare sig det gäller ponnyer, simhopp eller konståkning.

[Hallonqvist]
0

ZABA och Fourjoy, Tack bägge för trevliga bilder! Glad

Arhults
0

#39 Nej det har du rätt i men man vill ju domaren ska se typen oavsett om dom är matta eller inte!

ZABA
0

#41 Men en 8:a på typ är väl inte fy skam?! Suncatcher är ju bara nyss fyllda två år enligt reglerna och enligt födelsedatumet kanske han inte ens är det.

dejavu
0

Gillar Lysander !

RC71
0

#41 En 8a på typen är väl väldigt bra?

Norrveda
0

#38 Suncatcher erhöll förra året på våran hingstutställning 98776=37p så att få 36 i år var väl inte någon stor skillnad, poängen kanske hade kunnat bli högre om hingsten hade visat sig bättre. Utställning är för dagen och en häst som har svårt att stå still, är spänd och hoppig i rörelserna är svår att bedöma.

Helena, domaraspirant på utställningen.

Arhults
0

Men om man som domare ger honom 6 eller 7 på gångarterna, har man inte läst på hur en Brittisk ridponny rör sig. Jag har för mig att han fick guld förra året! Han är mycket rastypisk.

Norrveda
0

#46 Alla hästägare vill väl ha mer poäng på sin häst än vad domarna ger men som sagt utställning är för dagen, domaren sätter poäng efter vad som visas.

Jag har som domaraspirant fullt förtroende för våra utbildade domare, de gör ett bra jobb trots att alla deltagare inte blir nöjda.
Tycker rasföreningarna att deras individer blir felbedömda vore det bra med lite uppdaterade kurser och information till domarna. Glad

Arhults
0

Jag varken äger ponnyn eller var med där, jag har sett honom vid ett flertal tillfällen

RC71
0

#46 Det är ju upp till varje ny rasförening att se till att ordna domarutbildningar och liknande med levande studiematerial. Personligen tror jag inte på att man enbart kan "läsa sej till" hur en viss ras ska bedömas…

sanderfors
0

Ja vad säger man, ni är väl inte direkt ensam om att tycka att poängen var låg, hade hoppats på lite bättre, blev faktiskt förvånad över att min Renown inte var värd mer än 36 p.

Men men, man ska ju aldrig spekulera i poängen, försöka få mera "massa" på han till Riks då iaf. Rockelstad nästa då troligtvis! Förvånad över det dåliga startfältet på Riala, mer Welsh måste det väl finnas i krokarna?!

Jag fick ju många fina bilder och hade en trevlig dag, trots blåst och regnet när jag öppnade ytterdörren på morgonen.

Kisspaus & Klipaus bjöd på lite skratt under dagen oxå!

Arhults
0

#49 Alla rasföreningar har inte de ekonomiska resurserna att arrangera domarutbildningar, själv tar endast Brittisk Ridponny domare från England och Holland som dömer Internationell Ridponny.
Men det finns en domare i Sverige som dömt mcket med utländska domare och det är Birgitta Larsson. Hon har jobbat med både Brittiska och Holländska när hon dömer ridponnyer.
Det brukar fungera bra.
Men kanske tar rasföreningen tag i det, alla måste ju veta hur man dömer, men det måste väl också ligga i domarnas intresse att vidarutveckla sig i alla raser.
Det var inte många domare på welsh domarkurs utan mest aspiranter.

ZABA
0

Åh, vad jag är tacksam för att jag inte är domare! Det kan inte vara lätt på något vis. Framförallt unga hingstar som skall fram för bedömning, och även unga ston, växer och ändras mest hela tiden. Det vore ju lite underligt om inte poängen skiljer sig lite åt från gång till gång. Så länge slutsumman är ungefär densamma så får man ju som hästägare en hyfsad bild på hur individen ser ut ändå.

Sverige behöver helt klart fler domare som får döma samtliga ponnyraser. Det är inte ekonomiskt möjligt för en liten förening som t ex RPAF, STPOF att hyra in domare från södra Sverige till en utställning med 26 anmälningar. Även om det vore kul och säkert jättebra med en "ny" domare i dessa regioner.

RC71
0

#51 Varför inte bjuda in till en domarkurs när dom utländska proffsen finns på plats? Vad är det som ska bli så kostsamt med en utbildning? Tycker inte man ska klanka ner på den svenska domarkåren om man ej som rasförening själv talat om hur man vill ha det och vilket avelsmål man har. Dom domare vi har i dag, som har behörighet att döma alla raser, har ett väldigt stort antal raser att hålla reda på. Dessutom är dom en bristvara som ZABA säger. Att dom dessutom skulle ha tid att på eget bevåg åka till England för att fördjupa sej i BRP tror jag är för mkt begärt i nuläge.

Fourjoy
0

Ja.. det där med poängen… det går aldrig att gissa sig till vad det blir.. bara att ha öppet sinne och se till kritiken… siffrorna kan vara väldigt varierande… Flash Jack har fått allt från 40 till 35 p. i Sverige… min svarta har legat på 37 båda gångerna siffrorna har växlat lite plats bara…. men han ska ut mera…han har varit långt ifrån färdig vid visningarna…          Flash Jack har presterat så bra i England så jag är jätte nöjd med honom.. kan väl bli att ta ut honom på skoj någon gång i Sverige kanske…

Ja MER domare behövs.. dom stackare som finns får slita som sjutton för att hinna med.. och det vore roligare att kunna visa för lite (fler) olika domare… det är ju också svårt att hitta rasdomare som inte är "bias"… vilket jag tror är viktigt för en bra bedömning

RC71
0

#52 Samma här! Tycker det är väldigt kul med exteriörbedömning men har med åren förstått att våra domare får stå ut med väldigt mkt på olika vis. Något jag INTE är avundsjuk på.. Väljer man att anmäla och visa sin ponny på utställning så är det ju för att man vill ha just den domarens åsikt om ponnyn. Ett enkelt sätt att slippa ev. negativ kritik är ju att helt enkelt stanna hemma!  Något jag ofta funderar på är att vad är det som säger att den domare som delar ut dom högsta poängen har rätt, och är därmed den bästa domaren? Fundersam

ZABA
0
Fourjoy
0

det bästa är att försöka visa för olika.. så får man till slut ett medel tal som man kan lita på…. alla har olika smak även domare och personligt tycke spelar in vare sig det är avsiktligt eller inte…

Så MER domare !!!! Skrattande

Arhults
0

#53 Nu har väl ingen klagat på domaren utan jag tyckte att hingsten var finare än en 7 på HHB. Rasföreningen har väl inget sagt utan det är endast jag som reflekterade över att han fick låga poäng!

Är domarna så känsliga att man inte får tycka? Jag ställer själv ut jätte mycket och vet hur det går till både på det ena och andra sättet. Men om man gillar någon får man väl tycka att dom ska ha högre poäng.

Jag har varit med om att gå med samma ponny ur en ring in i en annan med mindre än 1 timmes mellanrum, i den ena ringen blir hästen Champion i den andra får den silver! Så visst kan väl domarna döma olika. Den som satte ponnyn som champion var från ponnyns hemma förening och land, den andra domaren som gav ponnyn silver var från ett annat land men bägge dömde ridponnyer och welsh samma föreningar men olika länder!
Inte blir man arg men man blir förvånad, likaså kanske det inte är så lätt att döma Brittisk Ridponny då detta är första året BRP får delta i alla utställningar som just BRP.
Men som domare är det väl lite i sitt egna intresse att läsa på om de olika raserna, i varje fall skulle jag tycka det.

RC71
0

#58 Om domarkåren vore känslig tror jag inte dom skulle ställa upp år ut och år in, och aldrig eller sällan få höra att dom gör ett bra jobb. Det är din personliga åsikt om en viss ponny du skriver om här .Tydligen var du inte på utställningen och såg ponnyn visas. Det var inte jag heller. Mej veterligen poängbedöms inte BRP av utländska domare när dom är här? Rätta mej om jag har fel.Ett silver är därför svårt att översätta till svenskt poängsystem. Jag har också visat väldigt många ponnyer genom åren och har lärt mej att genom självkritik och ödmjukhet kommer man vidare i sitt avelsarbete.Visst får du tycka vad du vill .Det är upp till var och en.

Fourjoy
0

.. egen ponny är alltid finast…Flört

Arhults
0

#59 jag förstår tyvärr inte vad du menar!! Jag vet endast att ponnyn är en god representant för sin ras och att 99% av Sveriges domarkår aldrig har dömt Brittisk ridponny förut så då måste man ju läsa på.

Hurvida jag är ödmjuk eller ej låter jag vara osagt, jag har inte klagat på domaren utan på att poängen på HHB var lågt satt, det visar ju bilden.
Vi har sysslat med utställning och dressyr under så många år så jag kan ta både låga och höga poäng med jämnmod, men detta är inte min ponny!
Om unghingstar hoppas och skuttar runt spelar väl knappast någon roll, det gör en del unghästar. Åk ned och sätt dig på 3 årspremiering i T.ex Holland bland 100 tals unghingstar, då skuttar man både hit och dit och ändå kan dom bli bedömda.

RC71
0

#61 Nu förstår inte jag. Läste du verkligen mitt inlägg ,eller blandade du ihop det med något annat? Tråkigt att du verkar ta det hela personligt. Jag står fast vid min åsikt att jag tycker att det är rasföreningens ansvar att informera om vilket avelsmål man har och vad man vill ska belönas på utställningarna. Sen är det väl så att det som skiljer mest mellan dom olika raserna är just rastypen. För övrigt är beskrivningarna snarlika för många raser vad gäller tex huvud hals och bål. Några skuttande ponnyer har jag aldrig skrivit om.

Arhults
0

Nej det var kanske inte du som skrev att en del hingstar var svår bedömda för dom var en aning oroliga!

RC71
0

#63 Nej det var det inte ,och det hör ju heller inte till saken. Vilket studiematerial är det "officiella" när det gäller rasstandard för BRP i sverige?

Arhults
0

Jag tror det står på deras hemsida, men jag har skrivit till styrelsen och bett att dom ska arrangera en kurs för svenska domare i höst! Hoppas det blir så.

Brittisk Ridponny är ju sammarbets partner med Holländska welsh föreningen så det är ju även hemma förening för NWR ponnyn, Nederland Welsh Ridingpony som jag har. Det kommer då troligen att bli en kurs som innehåller både den Holländska och den Brittiska ponnyn.
Brittisk Ridponny innehåller också flera olika typer av ponnyer också Hack som har lite högre knälyft och mer action i sina gångarter.
Brittiska Show ponnyn är ju mer som Welsh Sek B i sina gångarter dom ska inte böja på knäna.

RC71
0

# 65 det är ju jättebra! Någon uppställd ponny utan ryttare kan jag ej hitta på sidan om rasbskrivning.

jojjehanna
0

#58 men om man ska vara nogräknad så bedömdes hon väl först som BRP och sen som welsh partbred. Vet inte om/vad skillnaden är men det var ju inte exakt smma förutsättningar kanske… Sen som sagt, olika domare olika tycke och tolkningar… Sen kan ju rörelserna ändras pga trötthet/ovilja.

Arhults
0

Ja men hennes pappa är ju WPB och ridponny! Född i NWPCS som Nederland Welsh Ridingpony!
Hennes mamma likaså! Så det skulle väl spela föga roll, det var ju inte direkt en Svensk Ridponny!

jojjehanna
0

#68 jo, men jag menar bara att bedömningarna säkert kan se olika ut därför att hon, när hon blev champion bedömdes som BRP och med silver som WPB. Kanske…

Arhults
0

Nej jag tror inte hon bedömdes som BRP utan som en NWR ponny/Ridponny för domaren var från Holland och han dömer nog utifrån hur han är utbildad i Holland. Men det spelar ingen roll.
Kontentan är att olika domare dömer olika, ingen dömer lika. Många domare tar det säkra före det osäkra och sätter en känd uppfödare före en okänd.
Detta har jag fått berättat för mig av en godvän och domare….
Det är bra att det finns olika bedömningar att olika ponnyer kan vinna en klass eller BIS. Det handlar ofta om tycke och smak. Man kan se en bra ponny som man gillar, sen kan man se en bra ponny som man inte gillar! Då vinner ju den som man gillar.

Det jag inte förstår är att om jag kommer med min ponny till en utställning så litar jag på de råd jag får av de domarna jag visar för.
När domaren säger att ponnyn har kort hals, då alla kan se att halsen är lång och välansatt, vad ska man då tro?
Eller som en ponny jag visade fick  Rasypisk 7, vad är då 8,9 eller 10p? OM redan 7 är rastypisk.
Men jag har varit hästägare i många år och hållt på med hästar så mycket att jag kan själv göra en bedömning av hur ungefärligt denna ponny kommer at stå sig var hon kommer att hamna ungefär på skalan.
Jag måste ju kunna lita på att domaren kan sin sak annars är det ju meningslöst att ställa ut eller hur?
Har man ställt ut ett antal gånger lär man sig vad de olika domarna tycker och hur de dömer.
Jag har också varit på utställning då domaren har stått med högtalare mitt på utställningen och sagt att ni ska endast använda hingstar som är i Kvalites boken annars blir dom neddömda! Detta var på en SWF utställning!
Man kan ju inte som ponnyägare ringa till sin avelsförening och fråga om dom har uppdaterat dessa domare, utan man utgår från att om domaren tackar ja till att döma olika ponnyer så vet dom vad dom gör!
Dömer man t.ex welshponnier då vill man ju få dom bedömda så att man även skulle kunna åka till ponnyns hemland och få ett bra betyg eller hur?

Nu klagar jag inte på domarna men det måste ju vara lite upp till domaren att se till så den är uppdaterad.
Åka ut i världen och titta på Welsh i Wales ridponnyer i Holland, Tyskland och England etc etc. Vi måste ju få expert råd som håller hela vägen inte bara i Sverige.

ZABA
0

#70 - Citat: "Jag har också varit på utställning då domaren har stått med högtalare mitt på utställningen och sagt att ni ska endast använda hingstar som är i Kvalites boken annars blir dom neddömda! Detta var på en SWF utställning!"

Vilka blir neddömda? Avkommorna? Hingstarna? Dumma jag fattar inte riktigt..

Om uttalandet är korrekt återgivet från domaren får man nästan skämmas å domarens vägnar. Personligen har jag mycket svårt att tro att domare i praktiken med flit dömer ner någon individ till förmån för någon annan. Detta oavsett om det är en hingst, valack eller ett sto, oavsett om den är uppfödd hos känd uppfödare eller inte.

Domarna har säkerligen precis som alla andra sina personliga favoriter (läs FAVORITPONNYER!!) som de gillar och känner igen men som sagt, inte tror jag de dömer ner andra individet bara för att få fram sin favorit. Är det en bra individ får den bra poäng oavsett domare. Om man som ponnyägaren inte klarar av att få "låga/dåliga" poäng visar man inte upp ponnyn för domare öht.

Arhults
0

Nej jag tror inte dom dömer ned andra p.g.a av sina favoriter, men om det står och väger mellan två!

Den domaren menade att avkommor till hingstar som ej är i kvalitets boken blir sämre och blir därmed neddömda! Det fanns inte i hans scoop att det finns hingstar som är bra trots att dom inte är i kvalitetsboken.
Detta är en väldigt tråkig inställning. Denna domare är dessvärre en av de större vi har i Sverige…..

Jag menar inte att man inte klarar av att få låga poäng, jag har en gång fått 34 poäng på ett av mina bästa ston….. Det stoet skulle vem som helst vilja äga om dom födde upp ridponnyer, men hon fick troligen en rättvis bedömning för hon uppförde sig illa!
Jag har inga problem att få låga poäng vare sig på dressyr banan eller utställningsringen, men jag vill att dom ska vara logiska. När jag läser protokollet vill jag att jag ska förstå hur domaren tänkte!
Men om domaren skriver kort hals, och halsen är lång då är det t.ex inte logiskt.
Vi får ju inte tro att vår domar kår är ofelbara för jag antar att dom inte är det, även om man vill tro det när man får igenom sin egen hingst!
Om jag kommer sist i en stor ring är det också ok, så länge bedömningen är bra och logisk, då innebär det endast att min ponny är fortfarande vad jag trodde den var men de andra var bättre. Det är helt ok. Därför är det viktigt att domarna är pålästa.

RC71
0

#72 Du skriver att du inte klagar på domarna? Vad jag kan läsa är det precis det du gör hela tiden i dina inlägg. Varför inte börja döma själv?

Arhults
0

Då missuppfattar du hela inlägget! Jag är tyvärr för gammal, jag försökte anmäla mig till domarkurs men dom vill endast ha yngre. Min dotter är domar aspirant!
Så så ligger det till. Enbart för man har åsikter betyder inte det att man klagar, det kallas att disskutera, det är väl det som ett forum är till för eller ?

Det kan väl ändå inte bara vara jag som ibland undrar hur i hela fridens namn gick detta till på utställningar? På själva utställningen brukar det finnas flera som undrar.

Men menar du då att domaren alltid har rätt? På utbildningen som min dotter gick sa dom tydligt att domarna kan ha fel!

RC71
0

#74 Som jag skrivit i tidigare inlägg så är det ju så att man anmäler och betalar för att man vill ha domarens åsikt om sin ponny. Vill man inte höra ev.negativ kritik så är det bättre att stanna hemma. Eftersom folk fullkomligt analycerar sönder poängrader i detta land har jag ofta undrat om det inte hade varit bättre att skippa poängen helt. Det är betydligt mer intressant tycker jag att läsa det skriftliga omdömet .

Som svar på din fråga säger jag att ja, på en utställning är det domaren som dömer! Jag är fullt medveten om att "läktarbedömningar" alltid förekommer ibland publiken. Givetvis har jag inte alltid fullt samma uppfattning som domarna, MEN jag respekterar alltid deras beslut, går hem och begrundar och skulle aldrig någonsin kritisera eller ifrågasätta offentligt. Att göra det tycker jag är respektlöst och oproffsigt! Jag skulle heller aldrig åka och träna för en tränare som bara sa "bra bra" hela tiden. Det tar inte mej framåt som ryttare, likväl som "snälla " poäng inte för exteriören framåt i mitt avelsarbete.

Fourjoy
0

Kritiken är viktigare än siffrorna (tycker i alla fall jag) den säger mer om ponnyns brister och bra sidor… siffrorna verkar kunna gå både upp och ned.. ordentligt ibland fast det är samma ponny.. det beror ju mycket på dagens humör… både hos ponny och domare.. visare..

Sen kan jag tycka att "vår" sektion C fick lite snålt med poäng men ser man till kritiken så var det rätt så bra… inget som inte går att förbättra..

Arhults
0

#75 Ja jag förstår att vi aldrig träffats och du missförstår allt jag har sagt!

RC71
0

#76 Klokt inlägg.

RC71
0

#77 Jag läser vad du skriver och svarar på dina frågor. Om du tycker du blir missförstådd får du utveckla dom meningarna så ska jag se om jag tolkar det på annat sätt.

jojjehanna
0

#75 detta med poängfixeringen tog en av våra stora domare tillika domarutbildare upp vid ASRP:s domarutbildning:

"  - Vi har visserligen poängsatt ponnyerna men framförallt diskuterat. En domare måste kunna motivera vad som är bra eller dåligt hos hästen och försöka vidga den poängfixering som råder. Det hjälper inte att sätta en poäng om man inte kan berätta varför, sammanfattar Morgan Johnsson kursens bedömningsövningar."

Citat ur Ridsport.

Arhults
0

#79 Du tolkar allt fel för det första har jag aldrig klagat på en bedömning som gäller mina egna ponnyer/hästar, därimot har jag skrivit här olika incidenter som jag har råkat ut för, som visar hur olika domare kan döma.

Jag står för att jag tycker domare har en skyldighet att vara pålästa om de raser de tar på sig att döma.

Om jag skulle ha svårt att ta kritik skulle vi väl inte syssla med dressyr o ponnyuppfödning!

[Hallonqvist]
0

Är det inte bättre att vi skapar en ny tråd om just bedömningar och domare? Så är det lättare att hitta det man letar efter när man använder sökmotorn i framtiden?
Bara ett förslag… Flört

RC71
0

#82 Klokt!

#81 Du får nog läsa igenom dina inlägg igen. Jag ger mina personliga åsikter i detta ärende och har aldrig påstått att du är det ena eller andra. Att du tar det hela personligt är ju synd.En sista fråga- Hur många av Sveriges domare tror du vill ställa upp och döma BRP utan någon som helst respons från föreningen i form av information och utbildningar? Du skriver att 99% av domarna i landet aldrig dömt en BRP och ändå tycker du att dom skall veta exakt hur denna ras skall poängsättas. Hur detta ska gå ihop är för mej en gåta. Låter nu tråden återgå till sitt ursprungliga innehåll och ber om ursäkt om den blev "kapad" lite.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.