Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: övrigt
Läst 2132 ggr
ZABA
0

Kompetensbevis för djurtransport

Aktuell infoLänken öppnas i nytt fönster

Man måste, om jag förstår rätt, ha tillstånd vid "yrkesmässig avelsverksamhet". Hör min enskilda firma med liten avelsverksamhet till det? Den driver jag utöver mitt vanliga heltidsyrke. Kanske bäst att ringa till SJV och fråga men vill helst slippa då det förmodligen är mängder med frågvisa folk som ringer.. Detta är något som rör många av oss och säkerligen kommer bli väldigt viktigt att ha koll på.

[Hallonqvist]
0

Det var sannerligen svårtolkat.
Vad räknas som yrkesmässigt….?
Tror dessvärre inte att du klarar dig undan ett telefonsamtal utan jag råder dig nog till att ringa och kolla. Ju fler som ringer ju fler "FAQ" blir det säkert på hemsidan om inte annat.

ZABA
0

Nu har jag pratat med SJV.

Kortfattat: Behöver du tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen så räknas din verksamhet som "Yrkesmässig avelsverksamhet".

I dagsläget behöver inte jag något 16 §-tillstånd så jag slipper kompetensbevis och djurtransportillstånd!

Lugnet har infunnit sig.

Fourjoy
0

har läst att rådet är att vänta ett tag… det är tydligen inte "klart" med alla regler ännu…

[Hallonqvist]
0

Vad skönt! Då tror jag inte att jag behöver det heller, har iofs inte fördjupat mig jättemycket i §16 men skummat igenom någon gång och reflekterat över att det inte gällde mig.

humlans
0

En liten reflektion till Zaba, om du bedriver avelsverksamhet i din enskilda firma = yrkesmässig avelsverksamhet borde du väl ha tillstånd. Jag har tillstånd och jag har bara fyra hästar och ingen inackodering, är det min kommun som bara vill blåsa mig på pengar.

RC71
0

#5 Det låter lite märkligt att du behöver tillstånd tycker jag. Du får ju ha upp till tio hästar om alla är dina egna.  Om du inte föder upp eller säljer fler än fyra om året behövs heller inget tillstånd.

humlans
0

**

Så här står det i § 16 och  vi har tolkat det som så fort det blir företag ej hobby behöver man tillstånd

1 § I 16 § djurskyddslagen (1988:534) finns bestämmelser om krav på

**I 16 § djurskyddslagen (1988:534) finns bestämmelser om krav på

tillstånd för den som yrkesmässigt eller i större omfattning håller, föder upp,

upplåter, säljer eller tar emot sällskapsdjur eller hästar för förvaring eller

utfodring, eller använder hästar i ridskoleverksamhet.

I dessa föreskrifter finns bestämmelser om när en verksamhet som avses i

första stycket ska anses vara av större omfattning samt vilka verksamheter som

är undantagna från kravet på tillstånd.

RC71
0

#7 Hade du bott i min kommun hade du garanterat ej behövt tillstånd.

[Hallonqvist]
0

Fast Humlans, du har ju kennel också det kanske är därför som kommunen vill att du ska ha detta? Jag har faktiskt ingen aning, blir förvirrad utav det då vi i Partille inte behöver tillståndet och vi har ju i korta drag samma typ utav verksamhet = lågt antal hästar och föder bara upp max ett par varje år och ingen direkt handel. Den enda skillnade mellan oss är att du har kennel och bor i en annan kommun.
Jag bara spånar, det kanske inte alls är så? Hästar är ju hästar och hundar är ju hundar och man tycker ju att makthavarna ska kunna skillnaden…Oskyldig
( Det står ju i paragrafen "upplåter, säljer eller tar emot sällskapsdjur" )

Arhults
0

Jag blir inte klok på detta, jag måste väl med all sannolikhet ha men då får dom lägga fler utbildningar och sänka priserna. För en dags utbildning 2700:- + moms till alla jag anlitar att köra mina ponnyer…. helt vansinnigt. Nu kan man inte be någon hjälpa en att köra till utställning eller liknande. Varje gång någon kör mina ponnyer måste dom ha kompetens bevis….

Jag väntar lite till

ZABA
0

#7 m. fl - … tillstånd för den som yrkesmässigt eller i större omfattning håller, föder upp….

Som sagt, jag var i kontakt med SJV igår och kom tillsammans med personen jag pratade med fram till att jag inte behöver något §16-tillstånd. Just den större omfattningen var för mig den viktigaste punkten till varför jag inte behöver tillstånd. Det är här antalet hästar spelar roll. Precis som RC71 skriver får du ha upp till 10 stycken hästar. Är dessutom, som i de flesta uppfödares fall, hästarna yngre än 24 månader räknas de inte in i hästantalet. Däremot spelar det t ex roll hur många föl som föds/säljs per år inom kommunen (4 eller fler = tillstånd krävs). Man måste läsa hela tillståndsparagrafen för att få klarhet i vad som gäller respektive person. Jag väntar fyra föl i år men bara ett inom min kommun. Smidigt va!?

Humlans hade inte behövt tillstånd §16 i min kommun heller.

ZABA
0

#10 Ni behöver helt klart både §16-tillstånd, kompetensbevis och djurtransportör"licens" eftersom ni har så många ponnyer.

VeronicaP
0

Ja vi lär nog också behöva det då kan jag tänka mig för att vi har så måånga hästar *S* eller så får man ta och rea ut ett gäng så slipper jag gå kursen ;-) … Nä vi ska väl ta och gå den men frågan är bara när och vart .