Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: hingstar
Läst 1422 ggr
Annette
0

Hingstar godkända i annat land

Vad gäller för importerade hingstar godkända i annat land som skall användas i avel i Sverige?

QC__
0

Ur kvalitetsboken för Welshponnyer:

"  **Importerade hingstar
**Hingstar som importerats för avel i Sverige kan genomgå samma bedömning som i Sverige födda hingstar. Varje sådan hingst skall bedömas av utställningsnämnden. Därvid skall ev. resultat från annat EU-land tillgodoräknas hingsten. Detta skall dock redovisas i anmälan av hingsten för visning och skall utgöra underlag för utställningsnämndens bedömningar och beslut.
Importerade Hingstar ska i Sverige genomgå CEM-test med negativt resultat innan betäckningslicens kan lösas."

Ur regler för licensiering av hingst:

"  För importerad hingst med licens i annat EU-land gäller:

• (a) Vidimerad kopia av hingstlicens skall skickas till SWF samtidigt med ansökningsblanketten.
  • (b) SWF har rätt att ogiltigförklara licens om hingsten inte uppfyller kraven för införande i The Welsh Studbook.

**För alla hingstar gäller:
**SWF kan när som helst kräva ny besiktning av hingst i syfte att förvissa sig om att det ej finns någon grund för upphävande av licens.

Sammanfattat: Alla hingstar får användas i avel. Men för att komma in i kvalitetsboken ska de bedömas i Sverige. Om jag nu har uppfattat det hela rätt.

Tant-Brun
0

Det allra enklaste är att ta kontakt med den som är hingstlicens/språngrulleansvarig i SWF.
Hon kan ge svar på dina frågor.
Gå till www.swf.nu och klicka på kontaktpersoner

Annette
0

Jag har ingen welsh :) Jag är bara intresserad av hur andra ponnyraser gör. Inom shetland finns det hingstägare som anser det är diskriminerande att visa sin internationellt godkända hingst i Sverige.

Vad har hingstägarna för åsikter om kvalitetsboken?

Fourjoy
0

är väl en fortsättning på gamla "godkända" listan mer eller mindre… om man tittar runt lite i olika raser så verkar Sverige ha ett "eget" sätt att se på utlänska hingstar…

[Hallonqvist]
0

#4 Jag har inte uppfattat det så alls, vad menar du då?

dejavu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Hur menar de hingstägarna att det skulle vara diskriminerande och mot vem är det diskriminerande ?

Jag tillhör dem som har hingst som ej kvalificerat sej för kvalitetsbok och som använder honom ändå. Jag tycker det är bra att kvalitetsboken finns men samtidigt vill jag kunna kombinera sto med vilken hingst jag tror passar bäst. Jag skulle aldrig använda en hingst med dåliga typpoäng vare sej den är med i kvalitetsbok eller ej.

bild på Linners Nimbus

Annette
0

#6. De anser att om hingsten är godkänd i annat EU-land skall den vare sig behöva visas exteriört eller veterinärbesiktigas här, för då känner de sig diskriminerade. Om det är ägarna eller hingsten som diskrimineras vet jag inte. De anser att dessa hingstar utan vidare skall gå rätt in i de svenska aveln utan att göra någonting alls. Möjligen CEM-testas, kanske. Någon uppdelning i stamboken protesterar de vilt mot. Själv tycker jag Welsharnas kvalitetsbok verkar bra, det lilla jag läst om den.

Arhults
0

Om hingsten har licens i annat land behöver den väl inte vet. bes här? Mina behövde det inte iallafall!

En licens är en licens och enligt EU är de tillräckligt med en licens oavsett vilket land man kommer ifrån!