Följer ni andra raser?
Handen på hjärtat, eller på Bibeln!
Följer ni med i resonemang och publikationer som sker inom andra raser och intresserar er för något speciellt?
Själv följer jag vad som händer inom halvblodsvärlden, för att undvika gå i deras fällor med bortavlad funktionell exteriör om man kan säga så. Det är lätt att vara hemmablind men destu enklare att se andras misstag och fötjänster. Så jag följer nyfiket Bruksproven varje år och studerar hur dom väljer ut sitt avelsmaterial.
Och när det gäller rent godis för ögonen så är jag svag för New Forest. Tittar gärna på deras olika hemsidor och tittar på bilder. Överger jag welsharna någon gång så blir det nog för en söt NF-ponny 
Nej nej, inga new forestar… Hellre en connemara i så fall. Dartmoor skulle jag kunna tänka mig för de påminner mkt om welsh mountain.
Eftersom jag jobbar på shetlandsstuteri och äger en shetlandsponny är det ganska naturligt att jag är medlem i SSS. Försöker följa med så gott det går med alla regler, hingstar osv. Inte helt lätt för det dräller verkligen av hingstar och stuterier nu för tiden. Shetlandsaveln är stor i Sverige och vi har fiina ponnyer!
FOTO: Östertorps Darina, född 1983 (25 år), fotograferad här hemma i vårsolens sken så sent som igår. Elitpremierat sto efter Elitpremierade föräldrar, e.Lockinge Napoleon u.Diana v Uchelen. Darina är mor bl a till mitt sto Östertorps Extra.
Shetland:), men av olika anledningar så har jag lämnat denna fantastiska ras mer eller mindre för Welsharna……..

Jag är även intresserad av knabstrupper så klart, det är nu inte så mycket jobb med att följa denna lilla ras , det finns ca 250 st i Sverige, och jag är lycklig ägare till tre av dom 
Jag följer många raser, mer eller mindre. Welshar är en av de raserna jag tycker jag följer mer.

Gärna New Forest om det inte är ridponny och welsh på programmet. Fick min första New Forest 1968 moderlivs imp Holland, den betäcktes 1970 med en arabhingst och då föddes väl min första Ridponny 
Konstigt när man tänker på att nåstan 100% av mitt nuvarande avelsmaterial kommer från Holland och är ridponnyer. Men inte ur de linjerna som vi själva födde upp då.
Vi äger fortfarande ett New Forest sto som vi fött upp, men hon är utlånad till tävling hon ska aldrig in i våra avelsboxar utan säljs troligen när det känns rätt.

Jag håller på med Shetland, men försöker följa de andra ponnyraserna. Har även NF i stallet.
Förr följde jag Halvblod också, men det har blivit så "stort" nu, så jag har gett upp.

Förutom Welsh följer jag aktivt Ridponny, Shetland, Russ, Connemara, New Forest, Dartmoor, Kallblodstravare, Halvblod, Shire och Nordsvensk. Även Varmblodstravare, Exmoor och Fjord, men där inte lika intensivt som de föregående.
Raser jag knappt följer alls är tex. Arab, Ardenner, Island, Haflinger.
kul att läsa att så många fler har ögonen på andra raser! Gällandes halvbloden håller jag med Annette, det har blivit för stort och jag har svårt att följa med blodslinjerna, men följer ändå de individer som visas fram på bruksprov.
tror att raser kan lära mycket av varandra!

Inte så mkt nu längre…
I min ungdom var det travarna(Vbl) som gällde.
Men det har också blivit så stort (?)(fast aveln minskat )med så mkt nya blodslinjer
Jag tillhör de enkelspåriga, har bara welsh för ögonen, men om jag har tid över kan jag ibland kika på ridponny ( det kliar lite lite i fingrarna efter en sådan )

Jag är gotlandsruss-uppfödare och russfanatiker, men även multi-ponny-intresserad härstamningsnörd med småkoll på många raser. Jag tyckte det var väldigt trist när Vår Ponny gick i graven 1993! Jag tittar gärna på welshar (främst sec A-C-D), har ett hat-kärleksförhållande till shetland, och tycker connemarorna är fina. Som travtjej gillar jag förstås fina varm- och kallblodstravare, fast främst när de ägnar sig åt det de är menade till (travprestation).
Duktig 568, Lojsta-beskällare 2005-2007
Håller på med Shetland men har intresse både för NF och Welsh och försöker följa med lite där. Men är endast aktiv med Shetland.

Jag följer så klart shetland, russ och ponnytrav , det är ungerfär det jag orkar med ;-) har ju även halvblod så man borde kanske hänga med där med *ler*
Har nu suttit och föjt de långbenta halvblodens burksprov via webben ett tag, och kan inte annat än tycka att en gnutta welsh i dom klart hade lyft deras gångarter då dom i många fall har mycket kvar att önska…
#14 Spännande med "burksprov".. Vad går det ut på? Hur många burkar som hingstens ägare klämmer i sig efter visningen? 
Hur som helst: Har du koll på vackre fuxen DORANO? Ägare Tiina och Johan Becker, Valdemarsvik.
Det ringer ingen klocka när jag hör namnet, ingen som fastnat på näthinnan iaf. Försöker komma in på Equipe men den verkar vara överbelastad för det händer ingenting
#16 Samma här, no connection at all. Vi får hålla ut ett tag till. Webtv:n var ju kul..
Dorano är fem år ifall du vill kolla lite extra på honom.
lite koll har man väl… mest welsh då men även connemara och fullblod då båda finns/funnits i stallet.. och fullblod ska väl in igen framöver till WPBR avel..

Jodå, lite allmän koll på det mesta har man ju 

Jag följer shetland hyffsat. Har nu i 5 års tid övervägt att sluta rida och börja med shetland istället. men jag har ännu inte tagit nåt beslut.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#15 hämtat från Ridsports hemsida:
Dorano
167 cm e Dormello DE 333 330052497 u Good Silver H. DE 333 330335493 e Silvio I DE 333 330874187-Golden Miller
Uppf: Leonard Wahmhof, Tyskland
Ägare: Tiina o Johan Becker, Ekbäcken, Valdemarsvik
Omdöme gångarter: Skritten är ren, taktmässig och ganska elastisk. Traven är taktmässig och energisk med ganska god elasticitet, stundtals något överilad i arbetstrav. Galoppen är energisk, spänstig och reglerbar. Ambitiös hingst med god energi. Ganska reglerbar.
Omdöme exteriör: Välproportionerlig, maskulin hingst, något korta framben. Vackert huvud, välformad välansatt hals något bred, djup bog, omarkerad manke, sluttande kors. Lindrigt tåvid fram, rakhasig. Skritt: ren, taktmässig, avspänd. Trav: taktmässig, lätt, energisk.
Omdöme uppsutten hoppning: För dagen spänd, svårpåverkbar, önskvärt med mer egen bjudning.
**Ägaren inbjuden till kvartssamtal
**
forts på ovanstående: de verkar ha avbrutit för det stod på en del andra om resultat från fas II.
Hade missat att det var deras hingst.
Han startar inte igen förrän idag det är nog därför det inte har stått något. Klassen för 5-åriga hästar startar 13.00 och går att följa via webb-tvn. Dorano starta ca 13.40 !
#23 m.fl. - Spännande! Vi får hålla tummar och tår. Han har iaf en chans fortfarande även om han ligger på gränsen. Tyvärr var det om jag minns rätt lika på gränsen när han gjorde 30-dagarsprovet i Tyskland så vi får hoppas på bättre tur den här gången. Oavsett tidigare resultat så är det ju denna veckas som spelar roll för ASVH. Jag ska försöka sitta vid datorn klockan 13.40. Tyvärr är det precis då gemensam lunch på jobbet infaller och då är det svårt att gå ifrån.
Det är sanslöst vad mkt pengar, tid och engagemang det ligger bakom dessa prov. Ujuj!
Jag ska också försöka titta, men har möte mellan 13.00-13-30. Hoppas verkligen inte det drar ut på tiden!
Jag får hänvisa till att jag har ytterligare ett viktigt möte att gå på! 

#22 Dom har valt att fortsätta provet. Den var väl med förra året också?
#26 - Stämmer.
Hann inte se själva ridprovet för Dorano men avslutningen och kritiken som ju var helt okej tycker jag. Nu återstår helgens mycket spännande bedömningar..
Jag försökte se men det var nog dålig anslutning för den hackade jättemycket och det var till största delen stillbild. Hann knappt bilda mig någon uppfattning om honom mer än att han ju har en fin sida iallafall.

#28 Jag såg hela visningen. Är absolut ingen expert i ämnet men det är nog tveksamt om han räcker till . Ser lite ut som en Ridponny tycker jag 
Jaha, 2 av 3 fick jag igenom iallafall! Carême och Damino gillade jag skarpt och dom har nu fått klartecken. Väntr nu med spänning på 4 och 5-åringarna samt prestionshingstarna!
Jag kanske förstör denna tråden med mitt iver kring halvblodshingstarna… 
#30 Ridponnyer är fina! Alla ponnyer man rider på är ridponnyer, eller? Dorano är iaf ingen liten ridponny för han är stor, maffig och snäll med låång hals. Jag är glad att jag inte håller på med ASVH-hingstar för det verkar attans svårt att få igenom dem. Inte direkt lätt med connemara, new forest eller ASRP-hingstar heller men hos ASVH verkar det vara tuffare än tufft. Hur som helst har hingstägarna som kommer så långt med sina hingstar som Dorano ändå gjort ett jättejobb oavsett resultat.
#31 Vadå förstör.. Det är ju ingen annan som skriver och vi håller väl oss iaf till ämnet om intresset för andra raser?

#32 Missförstå mej rätt
Det var inget negativt menat. tycker typmässigt han påminner om en Ridponny jämfört med övriga deltagare. Du förstår säkert vad jag menar…

#33 mer energisk och intelligentare 

#34 Jag skrev typmässigt…

jag slutade aldrig med ponny för dom stora hästarna var så tråkiga
roligare med mer utstrålning, det måste du mena 
#33 Jaarå, jag fattar!! Nu är det minst sagt hög tid att kolla webtv:n igen….
Och nu har vi (dvs jag och en av mina katter) kollat färdigt. Det kan inte vara lätt för hingstarna med dessa testryttare. Tufft som sagt. Konstiga ser de också ut i bild, med korta ben och lite tassiga rörelser (hingstarna alltså). Dorano såg ut att trivas bäst med Hella. Kritiken var väl sådär. Han kan iaf utvecklas till en "frin" häst om än kanske inte som avelshingst.
Ohh jag vill ha in Dee Jost Van Dyke i mitt stall omedelbart!!

Ja, hoppa kunde han!
Då var det hela färdigt och Dorano gick inte igenom.
Däremot blev min favorit bland 4-åringarna Dee Jost Van Dyke Bruksprovsvinnare i hoppning!
Härligt härligt!

#40 Ja,han var fin! Även gångartsvinnaren som jag inte kan uttala namnet på var en härlig hingst!