Vad tittar ni på när ni väljer hingst?
Kul att höra vad ni tittar på när ni väljer hingst till ert/era ston?
Exteriör?
Gångarter?
Blodslinjer?
Bedömningsprotokoll?
Kvalitetsboken?
Jag kan säga att jag helt uteslutande tittar på blodslinjerna till att börja med. Har den inte de linjer som passar mitt sto spelar det ingen roll hur snygg hingsten är!
När jag har hittat blodet tittar jag på exteriören, Hals och huvudansättning är oehört viktig för oss, liksaså ryggen och resningen.
Tittar jag på gångarterna blir det bakbenen som får avgöra hur vida den rör sig eller ej! Kan den inte böja på haserna kan den inte röra sig!

Jag tittar faktiskt på att hingsten ska passa mitt sto *ler*
Det som mitt sto har *dåligt* måste hingsten ha bra i tex.
Jag måste själv gilla hingsten i sig, jag vill gärna ha sett hingsten i IRL . Då det är barnhästar vi föder upp så tycker jag att temprament är viktigt.
Då jag inte är så insatt i stammarna på welsh så brukar jag ringa och fråga folk om just den stammen är bra, om den passar mitt sto osv.
först och främst måste den falla mig i smaken både exteriört och i temperament…sen stammen.. helst vill jag se någon avkomma efter hingsten om det finns…ev. mamman till den avkomman också för att se vad han kan tänkas ärva ned.
Kvalitets bok/poäng osv… det är väl bra men inte första intresset..

Jag tittar först på exteriören och jag vill att hingsten ska ha samma goda egenskaper som mitt sto har. Hans svaga punkter ska inte vara dom samma som mitt sto har. Sen kommer steget och min känsla för hingsten.
Jag är övertygad om att det är bästa sättet att få bra avkommor, sannolikheten att fölet får föräldrarnas finna egenskaper ökar om genen kommer från båda hållen. Risken att fölet får dom mindre bra egenskaperna minskar om bara en förälder har den.

Tempramentet och ridbarheten, sedan är ju plånboken ett stort problem att den är för tunn ( inga probem innom ponnyaveln ännu när man kan hitta fina hingstar som står på naturlig betäckning). Förra året betalade jag till seminstationen och vet 6500 kr ink moms då är inga avgifter till hingsten inräknad . Körde stoet hem mellan brunsterna 13 mil enkel resa. annars tar min station 60kr+moms dygn bete och uppstallad samma avgift, även ponny
Ser att de flesta ridponnyhingstar står på semin i dag, och tilll min cob blir det troligtvis en sådan när det är dax i och med b-pappan.
Funderar även på cob till mitt halvblod i och med artickeln i ridsport , ska fundera vidare på det inte aktuellt ännu i och med väntan på halvblodsföl
När jag börjar titta på hingst så letar jag efter en som tillsammans med det tilltänkta stoet kan skapa en bra avkomma att rida på, då det ligger mig närmst om hjärtat. En hingst må vara hur fin som helst på bild men totalt obrukbar om den inte kan bära sadel och ryttare.
- Hingsten ska passa till stoet blodsmässigt. Jag vill gärna linjeavla på fjärde, femte generationen.
- Hingsten ska ha en korrekt rastyp utan större exteriöra avvikelser.
- Hingsten ska förstärka stoets goda sidor. Jag gör tvärtom mot vad man säger och försöker INTE kompensera dåliga sidor.
- Rörelser är A och O. Lägger stor vikt vid skritten då ju den är svårast att förbättra med träning. Därefter kommer galoppen och sist av allt tittar jag på traven.
- Efter att ha sållat bort många hingstar nu så väljer jag med hjärtat. Är det 2-3 st kvar på listan så tar jag den som tilltalar mig mest.