Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 942 ggr
Gjutens
0

Sadelstorlek

Hej på er alla!!

Va roligt att ha ett sånt här forum!

Jag är nybliven cob ägare, ( min stora dröm, )och nu undrar jag vilken storlek på sadel cobbarna brukar ha? Vad har ni för slags sadel och vilken storlek?

Ha det gott!

Gitte

[Hallonqvist]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två st cobbar av mycket olika modell. Har bara två sadlar som dom får dela på men det fungerar efter lite korrigeringar med hjälp av paddning odyl.
Jag har en hoppsadel Stübben CS-94 med 30 i bom (om jag minns rätt) samt en Kieffer *glömt sort* dressyrsadel med extra mega wide. Det finns inget mått på den men enligt säljaren är det den bredaste modellen Kieffer har.

Dressyrsadeln ligger väldigt bra på min bredryggade dam. Och den köptes till henne. Däremot på hingsten så måste jag använda en kilpadd som lägger sadeln ett snäpp högre upp på ryggen samt med hårdare klack bak som lyfter upp den. Med hjälp av denna padd så ligger den bra på honom också. 

Hoppsadeln ligger hemskt bra på normalryggade hingsten men på bredryggade stoet ligger den någonstans ovanpå hästen Generad. Då hon mest har gått i avel och inte blivit riden så mycket tar alltid hon dressyrsadeln om vi ska ut och hingsten hoppsadeln så blir alla nöjda och glada.
Den dagen hon sätts igång såpass att hoppning kommer på  schemat så kommer vi att få köpa en egen hoppsadel till henne.

I övrigt har jag hört och läst att Wintec-sadlarna ska fungera bra!

mariajalrup
0

Jag har precis påbörjat inridning av min valack och har en Stübben MF (hopp) 32 i bomvidd och 17,5 i sits. Den köptes eg till min nu avlidne halvblodsvalack men den ligger hyfsat på coben också.

Sen har jag min absoluta älsklingssadel, en Passier Optimum, vet inte bomvidden men den motsvarar medium/wide tror jag, 17,5 i sitsen. Eftersom det är en dressyrmodell så kommer jag inte att rida i den förrän nästa år men har lagt på den på ryggen för att prova - bomvidden ser bra ut men det jag är fundersam på är längden på sadeln. Hur ska man mäta den på ett säkert sätt - finns det ngn tumregel för hur man kan ta reda på om sadeln är för lång för hästen?

Han är ju bara en maxad D än så länge men eftersom matte har en för dagen inte helt trimmad rumpa så kräver den en 17,5 tum sadel:(

FiffiD
0

#2 Sadeln ska inte ligga bakom det bakersta revbenet, då är den för lång.

cinnea
0

Jag har en allround griffin cob 17" med fishinlägg får använda det smala inlägget och en dressyr Globus Clic 17,5" och 32 vid, dessa sadlar ligger båda bra på min W cob 147cm, har provat min 30" dressyr sadel rössli pilatus och den är för smal i bommen, har även en 17" 30 vid Bates caprilli allround den är helt ok men för stor i sitsen för min 11 åriga dotter, en hubertus  hopp 30" vid 17" för smal. Blir lite slagsmål om min dressyr clic som även ligger bra på mitt halvblod.