Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 570 ggr
jojjehanna
0

När ni gör flervalsfrågor

Jag tycker det är kul att svara på frågor där man får svarsalternativ, tex den om vilken sektion man föredrar. Men ni som konstruerar dessa, tänk på att gärna ha ett öppet alternativ. Tex "Annat svar" där man kanske kan motivera själv, tex att man föredrar två kategorier lika mycket om man ska fortsätta med samma exempelsfråga.

Jag är inne på en del andra ifokussajter och tex shetlandsponny. Där kan det vara frågor som "Ska du ställa ut i år". Om man då bara kan välja Ja eller Nej så känns det egentligen som att statistiken blir fel om jag tar Nej, för jag har ju ingen ponny. De som läser andelen svar kanske tänker "Vad många som inte ska ställa ut" när det egentligen är flera utan ponny. Inte så viktigt här kanske, viktigare när man verkligen ska mäta saker statistikt, men det är trist att inte kunna läsa trådar och se antal svar för att man själv inte kan välja något.

Annette
0

Instämmer, det är jätteviktigt.

[Hallonqvist]
0

Det är sant, det är ju bra om man kan göra. Samtidigt tycker jag också det är dumt att man inte kan läsa tråden utan att först rösta. Men det går väl tyvärr inte att göra någonting åt om jag förstått det hela rätt.
Men med svarsalternativ är det viktigt att täcka in alla som läser och det ska det tänkas på!

ZABA
0

#0 Håller med. Har själv tänkt på det flera gånger men gör ändå fel.. Ibland jobbar inte hjärncellen som den ska utan det är först i efterhand som den kommer på hur det egentligen borde ha varit.

Annette
0

#2. Det är det som är meningen, man skall kunna svara utan att färgas av vad andra valt. Dessutom kan bara medlemmar rösta.

SofiaGenne
0

Bra att du tog upp det, det är nästan ett "måste" att skriva med, om man vill ha ordentliga svar iaf.

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se