Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettsektion-wpb-welsh-partbred
Läst 9457 ggr
[Hallonqvist]
0

Welsh partbred-avel

En welsh partbred idag ska ju bara vara minst 12.5 % welsh, vilket gör att man har stora möjlighter till att "koka ihop kakan" med vilket recept man vill.
Ni som avlar welsh partbred. Kan inte ni redogöra för hur ni tänkte när ni startade er avel och hur den har utformat sig?

Själv avlar jag inte partbred men har en welshhingst som står till förfogande för ston av andra raser. Men där har jag valt att begränsa raserna jag tar emot till Sv. Halvblod, Fullblod, Ridponny (i ordets rätta bemärkelse, tittar inte på avelsförbund utan vilka raser det är i stoet) Arab samt Angloarab. Detta för att jag tror att möjligheterna till att få en avkomma som kan bli konkurrensmässigt presterande då är högre än när man betäcker kreti och pleti vilket ger noll resultat i slutändan men massa jobb för mig Cool

Lorita
0

Jag köpte Kiara, för att hon är så vacker 50% welshblod, är knabstrupper, jag betäckte henne med en welsh och ut kom en Knabstrupper med 75% welshblod.

Jag använder bara welsh som är godkända i knabstrupperaveln alltså inte cob, inte skimmel eller gulanlag. Jag tittar efter welsh hingstar för nästa egna betäckning. Det är tänkt att jag ska betäcka Kiara och Karisma 2010 så jag har ett tag att fundera.

Jag tror det bästa är att hålla mig till welsh som en röd tråd, då vet jag vad det blir för typ. I Kiara finns mycket lustigt tex islandshäst, vilket inte skulle vara godkänt i knabstrupper aveln i dag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Arhults
1

Jag har precis publicerat en artikel om Ridponnyavel welsh Partbred avel i vår medlemstidning i Sydöstra Sveriges Ponnyförening.

Jag som är uppfödare av WPB/Ridponnyer är mycket bestämd om hur en sådan ska vara avlad.

Jag ska publicera denna artikel här när väl tidningen har kommit ut. Jag är nu mycket för de Brittiska blodslinjerna och om man nu tittar på hur det ser ut hos uppfödarna i Wales t.ex så går mycket av BRP(Brittisk Ridponny)APB(Arab Partbred) och WPB ihop, många regitrerar sina ponnyer i samtliga föreningarna. Många uppfödare har ju också gått från WPB till att bli rena ridponnyuppfödare.

En liten historielektion Ridponnyn/WPB är en gammal ras som man i NPS(National Pony Society) började stamboksföra 1893. Man började i Wales stamboksföra welsh sek B 1920, man stängde stamboken för sek B 1960! Ridponnyn/WPB är inget nytt fenomen.

I Wales kan man se hur man använder t.ex cobben att korsa med Fullblodsston, detta har visat sig vara framgångsrikt för att få fram tåliga och framförallt bra hoppegenskaper. Cobben är en bra hoppare men har nackdelen att många gånger vara för tung i konkurransen. Lättar man upp den med det smäckrare och tåliga engelska fullblodet har resultatet visat sig mycket bra. Detta blir bl.a en WPB Large.

WPB small är mer som ridponny, man har använt företrädesvis welsh sek B korsat med fullbloden. Man började med detta på 1800 talet för att få fram poloponnyer, men fortsatte snart då man upptäckte fördelarna med de små ädla ridponnyer!

Jag kan hålla på i det oändliga så jag slutar nu, jag fortsätter senare.

En WPB är en ponny med ett lika starkt avelsmål som vilken annan sek. En Ridponny och en WPB kan vara samma men det kan också skilja ljusår. Skillnaden mellan en WPB och en Ridponny kan vara att WPB kan mycket väl vara efter en renrashingst, medan en ridponny är efter en Ridponnyhingst.

WPB har som krav 12,5% welsh blod, Ridponnyn är mer begränsad, den ska innehålla fullblod och ponnyraser BRP tillåter endast de Brittiska raserna inkl Connemara, alltså inte halvblod.

Nu slutar jag!Oskyldig

Fourjoy
1

welsh + fullblod, arab, halvblod är det bästa….dock så ska det balanseras rätt mellan olika individer…och framför allt vara en ponny lämplig för barn… och det ska synas att det är "welsh" i blodet.

[Hallonqvist]
0

#2 Den artikeln ser jag fram emot mycket!

#3 Där slog du huvudet på spiken, det ska synas att det är welsh i den!

Lorita
0

Jag håller också med om att det ska synas att det är welsh både utseende och temperament.

jag filar på en artikel om welsh i knabstrupper aveln också Glad som hingstägare han det ju vara av intresse om en sto ägare ringer

[Hallonqvist]
0

Jättekul! Den ser jag också fram emot att få ta del av!

Arhults
0

Min fråga är hur många köper ett halvblod till sina barn?

Varför köper man ett halvblod till sitt barn?

Varför köper man inte ett halvblod till sitt barn?

Lorita
0

När jag var 13 fick jag mina två första hästar, en Engelsk ridponny 75% fullblod och 25% New Forest och ett halvblod som då var en unghäst på 2 år som jag senare tävlade dressyr på. Så mitt svar blir mina föräldrar köpte halblod till mig. Varför det blev Lady, jo för jag gillade henne.

Jag hade redan då tittat på en welsh partbred som var efter ett fulblodssto, men det blev ingen affär för uppköparen trodde han skulle bli förliten för mig.

Arhults
0

Min avsikt är att jag tror inte på halvblod i WPB/Ridponnyavel då dom är sällan lämpade för barn att rida på.

Vi är väldigt ensamma i Sverige om att använda halvblod i ridponnyer i WPB large är det däremot mer använt, men då avlar man för vuxna!

Passande ponnyraser med fullblodet i har visat sig vara det som de länder som hållt på i några år använder sig mest av!

Ingen regel utan undantag, det finns lyckade korsningar med halvblod också.

[Hallonqvist]
0

Jag fick ett halvblod som förstahäst, och det gick iofs relativt bra. Men med facit i hand så tror jag inte att mina föräldrar skulle köpt ett halvblod om dom fick chansen igen. Jag var 15 och ganska lång men det var många tårar och mycket tandagnissel innan vi fann varandra ordentligt, och då hade många år gått. Tycker att du har en poäng där Arhult, som inte blandar in halvblod då det egensinniga kan slå igenom rejält och då blir det ingen rolig ponny…

Mariane
0

Jag köpte mig ett westernridet varmblod, och så bar det sig så att vi sålde Sekt C-hingsten som vi ägde med betäckningsrätt. Då passade jag på att betäcka stoet med honom… nu har jag en riktig goding, som har sin fars steg och underbara sätt och sin mors, ja vad har han efter henne tro? Som tur är så blev det inte traven i alla fall.

Åringen finns på annons nu. Mest för att jag tror att han blir D-ponny och det blir för litet för oss. Men egentligen så hade jag tänkt behålla honom, för han är min förstfödda. Nu väntar vi halvblodsföl till sommaren.

Fourjoy
0

min första häst var också ett halvblod.. en liten spindel (50% fullblod och 50% halvblod)  jag var 11-12 när jag fick henne och vi tävlade många år tom MsvB med 90% 1:a och 2:a rosetter… började som 13 åring på dispans då jag var för ung….hon hade passat perfekt att kombinera med en C welsh.. B hade blivit för "hett" ….tyvärr blev hon för gammal innan det var aktuellt..

Då tror jag mer på att fullblod och arab kan skapa en FÖR het ponny då welshen ofta har mycket "drag" i sig själv…det ska vara rätt anpassade individer… dock så finns det olika typer av individer i alla raser.. svåra saken är att hitta rätt matchning…

Arhults
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Intressant tanke, att halvblods korsningar skulle ge bättre Ridponnyer än Fullblodskorsningarna.

England startade 1893, Holland och Tyskland strax efter kriget, dom har försökt allt och uppfunnet hjulet. Jag ser till vilka linjer som ute i Europa är framgångsrika och har lyckats. I de ponnyerna finns det inget halvblod.

Jag besökte en avelskonferans där tyska Uppfödare och domare föreläste, dom sa att man använder till 85% Welsh sek A+B samt fullbloden i sina ponnyer. Men om man avlar ridponnyer är ju det redan en etablerad ras så man behöver inte exprementera sig fram längre.

Man kan jämnföra det med sek C, tidigare betäckte man Cob ston med A hingstar och A ston med Cob hingstar för att få sek C i Sverige. Nu finns det avelsmaterial fick jag berättat för mig av avelsverksamma personer, så nu betäcker man sek C med C. Precis så är det i Ridponnyavel, men i sportponnyavel eller partbred avel kan man för att man vill producera en ponny, men det är mer en slutprodukt än att man avlar för framtida avel.

Det var intressant att lyssna på Brittiska uppfödare som tala liknande. Davis Blair har ju sagt att NWR i Holland är en förebild i WPB aveln för att få framgång.

Jag var i Holland på föresläsning hur dom ser på sin avel i alla sektionerna. Där är Halvblodet fullständigt bannlyst i WPB Ridponnyerna.

Jag tror att om vi i Sverige ska hänga med så måste vi se på dom som avlat mycket längre än vad vi har gjort.