Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 1574 ggr
mariajalrup
0

Kontrollmäta 3-åring?

Någon som känner till om det finns någon som åker ut o kontrollmäter ( eller som jag kan åka till ) i mellersta Skåne?

Det är alltså inte fråga om ngn slutmätning eller officiellt intyg utan jag vill bara ha min häst kontrollmätt på ett korrekt sätt.

Tips någon?

dejavu
0

Vi beställde en mätsticka istället.

mariajalrup
0

Ja, den möjligheten finns ju förstås men känner mig lite för snål för att betala 5-600 för en pinne som jag använder en gång eller två:)

Fast det är klart en som kontrollmäter tar kanske detsamma i arvode?

[Hallonqvist]
0

#2 Hihi där känner jag igen mig. Köpte en mätsticka med vattenpass på för att kunna kolla småhästarna. Men en gång blev det mätt sen hamnade den långt in i garberoben av glömska. När den sedan blev påkommen och skulle användas så hade vattnet inuti passet torkat ihop! Generad
Så jag kör med tumstock på longerpisken istället. Fungerar faktiskt väldigt bra!

mariajalrup
0

Jo jag står också där med spö och tumstock emellanåt men det känns inte så säkert;) Du vet jag ÖNSKAR ju att min ville växa lite till och då misstänker jag att det är nog det där med tumstocken och spö som mätmetod som gör att han inte växer ett endaste dugg!:(

Han vill inte ta sig i hull heller riktigt - kan kanske passa på att fråga dig om tips? Han har haft problem med allvarlig kolik ett par gånger så jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att hitta rätt sätt att få upp honom i hull. Koliken utlöstes i samband med att han börjat utfodrats med lucernhack, inte direkt men efter ett par veckors utfodrande med detta.

Får nu; ca 10-12 kg hö av medelvärde, 2 kg Krafft Grund, 2 dl linfrökaka/dag. Vågar man plussa på med mer Krafft tro? Han äter just nu lika mycket som min halvblodsvalack fick när han var 5 år och i full träning…

Cobben är 3 år och under inridning.

Liite från ämnet men när jag nu hade dig här på tråden;)

[Hallonqvist]
0

Ja du, ju fler människor ju fler åsikter Flört

Kan ju svara för mig iallafall. Har aldrig haft några större hull-problem med några av cobbarna. Det skulle vara Hhaly isåfall som kan ha svårt att hålla hullet på våren. Men han är ju färdigväxt så det påverkar honom ju inte.
Men det kan ju också vara så att dom inte haft problem för att jag fodrar ganska så mycket. Jag får skylla på sviter efter att ha jobbat med fullblodsunghästar för många år Räcka ut tungan

Fri tillgång hö, ungefär som du ger för dom orkar ju bara äta en viss mängd. Sen har vi kört ett par olika varianter. Först körde vi med krossad havre och Krafft Breed. Det var dom jättefina och snygga på! Men tyvärr så var det för dålig efterfrågan på Breed så Krafft började strula med sina leveranser till vår återförsäljare. Sa att dom skulle leverera men ändå kom det inget osv. Efter för många turer med tom fodertunna så bytte vi istället till Fibergi Bas som var mera "ätvänlig" och försökte komplettera med "burkar bredvid" i form av soja, foderjäst osv.
Efter att ha letat länge efter ett bra foder så började vi med Salsa Mix och det var toppen! Fodrade i ungefär ett år med det till alla hästar och dom var i perfekt hull och fölen var jättefina!

Men tyvärr var den återförsäljaren inte särskilt sjysst, sålde foder vi beställt och var allmänt otrevlig att ha att göra med. Så av dom skälen fick vi sluta köpa det också. Idag står vi på ruta ett och letar nytt foder att ge, men är svag för Fibergi då hästarna älskar det. Tror att dom får det och Lusern nu (inte hack utan blött pellets)

Skulle gärna börja med Salsa Mix igen om det bara fanns någon som sålde…

Anyway, det var lite om fodret. Jag ger ganska mycket mängdmässigt så att dom hinner växa jämt. Det är inte ovanligt att jag ger dom mellan 2-3kg lite beroende på ålder och individ. Vissa får man hälla i mat för att dom ska vara snygga och andra behöver bara lite i botten på krubban.

För tillfället har vi nu problem med Lilla G. Hon växer på höjden så det knakar men ingenting läggs på kroppen. Hon får nära 3kg kraftfoder sammanlagt och äter med god aptit.
Vad vi gjorde- och ska göra igen - när hon var lite som mest urfallen var att ge henne en AD-injektion så att hon fick en liten push i kroppen. Då var det som att hon fick en kick och verkligen levde upp igenom och blev piggare. Det är värt att rekomendera om hästen verkar vara lite ur gängorna överlag och man inte har någon lösning och inga fler ideer.

Nu vart det här ett långt och inte helt sammanhängande inlägg, men summan av kardemumman så tykcer jag att du kan fodra på så mycket magen håller, och sedan såklart använda lite sunt förnuft över var gränserna går. Din häst kanske behöver mycket mat nu under en period, för att sedan minska ner det behovet och inte behöva samma mängd längre.
Pröva dig fram så ska du se att han snart sträcker upp sig lite!