Äta kakan och behålla den...
Jag har reagerat litegrann på det här känsliga ämnet prefix.
Hur ställer ni er till att sälja ston med föl i magen. Kräver ni att fölet ska få ert prefix för att den var eran när den tillverkades? Eller är det helt upp till köparen att sätta sitt prefix på fölet när det är fött?
Jag ser nämligen både och i annonser och på hemsidor. Det kan vara moderlivsimporter som får behålla sitt ursprungsprefix likaväl som det kan vara föl köpta i magen som får köparens prefix.
Jag har inte behövt ta ställning till det här med hur man ger fölen sina prefix men vill väcka frågan.
Hur resonerar ni och hur döper ni era föl?
Hmmm ! Har ju aldrig sålt något dräktigt sto men väl köpt. Måste säga att jag inte har tänkt på detta, utan satte glatt vårt prefix på fölet, men i och försig hade hon lika gärna fått ha tillverkarens prefix, tycker inte det spelar så himla stor roll. Vi köpte detta sto enbart för fölisen i magen så aveln var ju lika planerad som om vi tillverkat själva. Att vi sedan på köpet så att säga fick ett helt underbart gammalt sto ser vi som bonus.
bild på Micks Pansy som lika väl kunnat heta Tyngwndwn Pansy
Säljer du ett dräktigt sto så är det den personen som äger stoet vid fölning som ska stå som uppfödare till fölet. Undantaget är om säljaren och köparen skrivit ett avtal om att fölet skall tillfalla säljaren som därmed får ha sitt eventuella stuterinamn på fölet.
Jag har lånat ut ett sto på foder som enligt planerad betäckning fölade hos fodervärden. Det fölet hade vi bestämt sedan tidigare att fodervärden skulle stå som uppfödare till och då fick fölet hennes stuterinamn. Året efter föddes återigen en planerad fölunge och den blev min egen uppfödning fast att den föddes hos fodervärden.
I år skall samma sto som ovan nämnts föla hos annan fodervärd. Den personen och jag har bestämt att jag skall stå som uppfödare men fodervärden får bestämma egennamnet på fölet som också ägs av henne.
Krångligt kan tyckas men så länge säljare-köpare/ägare-fodervärd är överrens och det finns skriftlig dokumentation som kan styrka överrenskommelsen vid registrering av fölet så är det inga problem.
Jag har endast sålt ett enda dräktigt sto och där är den nya ägaren uppfödare till fölet som föddes.
Kan göra er uppmärksamma på att nya EU-regler kring det här med att tillföra stuterinamn/ändra namn på redan registrerade ponnyer precis har ändrats. Håll ögonen öppna efter mer information på SWF:s eminenta hemsida.
Oh, då var det en hel vetenskap då kring att döpa föl
Har som sagt inte behövt ta ställning men man blir förvirrad när man ser fölannonser med "fel" prefix och samma när man ser födda föl i sverige som har utländska prefix. Men om jag hade en tingad fölunge som föddes hos men men som flyttade vid avvänjning, så skulle inte jag vilja att den hade den nya ägarens stuterinamn bara för att fölet råkat vara tingat innan.
Ska hålla utkik efter reglerna kring namnändringar!
#0 Det kan vara moderlivsimporter som får behålla sitt ursprungsprefix…
Kan du skicka mig ett PM på något exempel? Låter lite underligt för det är ju den nya ägaren som är uppfödare. Hänvisar i övrigt till #1.
#0 Hur döper ni era föl?
Ger två exempel på hur jag namngivit föl:
* Kombinationen Ekbäckens Savoy x Ekbäckens Nypon. Båda föräldrarnas egennamn hörrör från naturen, savoykål och nypon. Samtliga hittills födda avkommor har också fått namn efter natur på ett eller annat sätt. T ex Nyponros, Neylika, Nektar.
* Avkommor u.Östertorps Ninni. Hennes mor Mimmi var för mig en mycket speciell ponny. Eftersom jag redan har en drös ponnyer med N som begynnelsebokstav i sina egennamn har jag valt att namnge Ninnis avkommor med begynnelsebokstav Mi. Den första som föddes hos mig heter Mixed Emotions. Fler väntas..
FOTO: Exzentrics Mixed Emotion e.Kulltorps Arkitekt u.Östertorps Ninni e.Scrafton Night Owl u.Mimmi II (ELIT) e.Cawdor Rhys - Cawdor Hywel. Fotograf Kim Jonasson.
#3 "Men om jag hade en tingad fölunge som föddes hos men men som flyttade vid avvänjning, så skulle inte jag vilja att den hade den nya ägarens stuterinamn bara för att fölet råkat vara tingat innan."
Varför skulle den nya ägarens stuterinamn tillföras på fölet? Du är ju uppfödare, fölet föddes hos dig, du sålde fölet efter födseln och huruvida den nya ägaren har stuterinamn eller inte spelar ingen roll. Även om fölet är tingat s a s i magen är du ju ändå uppfödare OM ni inte som jag skrev tidigare gjort en skriftlig överrenskommelse.

Instämmer med #2. Så gjordes det när jag köpte ett dräktigt sto, fölet föddes hos mig och jag bestämde namn, utan säljarens prefix.
Jag döper fölen på stonas begynnelsebokstav.
Jag fick äran att döpa en fölis som jag köpte i England.. men prefixet var uppfödarens… det kändes väldigt kul att få den äran…