Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettungponnyaktiviteter
Läst 1150 ggr
[Hallonqvist]
0

Kvaliteten i höst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som ska delta med en 4-åring eller kanske 5-åring?
Hur går det för er träningsmässigt? Mitt sto jag visade sist var helt oridbar fram till bedömning, då helt plötsligt släppte det och hon gick som om hon aldrig gjort annat! Tursamt nog räckte poängen till finalplats tom! Men när dagen kom och vi skulle åka så blev det snöstorm ute så vi fick stanna hemma.
Snopet som attan och vi blev väldigt besvikna. Nu är stoet satt i avelsboxen, så vi får satsa på hennes avkommor istället!
Har dock ingen i år. Visade i höstas en 4-åring med relativt goda resultat. Men han fick soppatorsk på ridprovet och bara la av. Så där fick han bara 6 och 7 i blandad följd.

Nog om mig, berätta om er själva!

ZABA
0

Planerar att visa EXZENTRICS NEYLIKA f.2004 e.Ekbäckens Savoy u.Ekbäckens Nypon på kvalitetsbedömning till hösten. I dagsläget har vi inte kommit längre ridmässigt än att skritta och trava utan ryttare och utan problem. Neylika är supersnäll i alla situationer. Det har dock varit jättesvårt att hitta duktiga ryttare som fungerar både utbildnings- och storleksmässigt på henne. Och då är hon ändå stor för att vara welsh mountain, nästan maxad.

Löshoppa kan hon. Tömkör gör jag själv och det funkar också finfint. Bra sätt att träna halter, igångsättningar och svängar m.m. Tömkör dock mest ute i skog och mark just nu i väntan på min nyligen beställda specialsydda tömkörningsgjord!

Känner lite panik för att vi inte ska hinna få henne i riktigt bra ridkondition till i höst. Jag har några kompisar som kan hjälpa mig med ridningen om så behövs men då innebär det att jag, mot betalning, måste lämna bort ponnyn under ett antal månader. Förmodligen blir det så för barnen som rider nu är både lite för långa och i mitt tycke tyvärr inte tillräckligt engagerade. Tänk vad lycklig jag som ung tjej hade varit om någon erbjudit mig att gratis hjälpa till att rida en liten söt ponny! Annat är det nu för tiden…

sanderfors
0

Jag skulle vilja åka men med tanke på att 4-åringen bara är är lite mer än sutten på och inte heller har någon ryttare som kan träna henne så känns de lite hopplöst. Men om någon vet en duktig liten ryttare som vill förbereda och rida henne på kvaliten så var så god. Hon är ca 120 cm. / Sara

Sasser
0

Jag har planer på att visa mitt 4-årssto Sting´s Pretty Puzzel på kvalitetsbedömningen… Har inte riktigt klart för mig vart det blir.

ZABA
0

#3 I våra trakter så blir det närmast att åka till Roslagens Ponnyavelsförenings gemensamma aktiviter med treårstest och kvalitetsbedömning på samma dag. Exakt vart i Roslagen vet jag inte vart det ska vara. Datumet var visst någon gång i slutet av augusti om jag inte minns fel.

Sasser
0

#4 Tack. Tyckte bara att det var såå långt att åka till Riala. Var dessutom tokigt att det inte fanns ngn stans att få vara innan man gick in i ridhuset. Ridbanan utanför fick vi ju inte använda då den tillhörde andra människor. Hoppas att det blir ngn annanstans i Roslagen.

ZABA
0

#4 Menar du Riala där vi var på treårstesten 2007? Jag använde ridbanan precis som andra som visade. Nemas problemas.. Det tar mig ca 1,5 timme till Riala. Helt okej och jag är mkt tacksam för alla aktiviteter inom Stockholm-Roslagenområdet.  

Jag kan inte tänka mig att kvalitetsbedömningen kommer vara vid det ridhuset. Det krävs mycket mer plats för att alla fem stationerna ska kunna rymmas plus framridningsbana. Röö gård var det vid något tidigare år men RPAF har visst inte längre något samarbete med den gården.

Fourjoy
0

vår fyra åriga svarta buse skulle kunna vara med om mitt knä ställer upp… springa eller gå snabbt är inte en möjligthet idag direkt…Ledsen

Sasser
0

#6 När vi kom till Riala så fick vi bestämt höra att ridbanan icke hörde till ridhuset. Det var ett stort halvblod där och tränade, men när denne gick var klar och gick drog även jag in på ridbanan med min ömfotade 3-åring. När någon säger åt mig iaf att man inte eller på egen risk gör ngt så…ja ja..jag tyckte nog inte att det stället var kanon men bättre än inget alls.