sto premiering
Någon som vet när man kan visa ett (kanske fler) sektion C sto för kvalitets bok eller premiering?
Undrar precis detsamma. Ska nog visa mitt "unga sto". Herregud jag insåg precis att hon blivit 8 år! Hon är inte så ung längre *s*
Jag undrar om det inte stod i senaste numret av WPN, eller om det var på hemsidan. Vi får forska vidare och se vad vi hittar.
Välkommen hit föresten ;)
är det SH man ska vända sig till eller SWF?
SH premiering ? SWF kvalitetsbok?
För att få in henne i Kvalitetsboken så är det SWF. SH har inga register eller stamböcker för "våra"ston.
Nu hittade jag det!
Men det var sannerligen inte lätt… Under blanketter och sedan "Information om kvalitetsbokföring"
Stoet måste vara grundregistrerad alt ha berättigad härstamningen. Sedan måste hon erhålla minst 38p och vara minst 3 år och inte ha någon delpoäng under 6. Detta om man visar på premiering för SH.
Hur det går till om man visar på utställning med enbart valörer framgår inte.
http://www.swf.nu/info_kval_ston.doc
Man kanske skulle visa 8-åringen då om hon är i skick…
ok, då ska man alltså skicka in ev.intyg/protokoll om dom uppnår poängen vid ev.premiering till SWF. då behöver dom inte visas på någon speciell SWF utställning om jag förstår rätt?
Enligt infobladet så får man ju välja, men om man vill ha dom införda i kvalitetsboken via swf-utställning så måste det anges vid anmälan.
Kan man göra det på vilken som helst av deras utställningar? då borde man kunna ta det på Salsta tex i år? det vore perfekt…
#7 Är inte helt säker på att du kan göra det på Salsta. Måste säga att jag inte riktigt fattar de där reglerna. Kolla med den…. hrm… som tar emot anmälningarna gör säkerhetsskull innan du skickar in och betalar.
Om det INTE går att anmäla sto till kvalitetsboksvisning på Salsta så bör du vara garderad med anmälan till SH-premieringarna om du vill visa 2008. Sista anmälningsdag för premieringarna på t ex Jälla, Uppsala (där jag visar) brukar gå ut 1/7. Efteranmäla går inte. Om du tittar på Södermanlands Hästavelsförenings hemsida kan du hitta information om när det ska vara premieringen där. Kanske den passar dig bättre vad gäller milavstånd?
det ska jag definitivt titta på.. vill ju inte missa allt…och ja.. det är konstiga regler och beskrivningar ibland.. man vet varken ut eller in…..
ev."officiellt" resultat från Södermanland då(5/4)? räknas sånt..?

En fråga - oavsett om man har ett stambokfört sto eller om stoet blir infört i kvalitetsboken, kan dessa sedan bli premierade B,A,AB Elit, G, GI,GII eller hur funkar det?
Vad är "stegen" egentligen? Min är GI tror jag (stambokfördes med 41p som 5-åring). Vad jag förstod då så var det bara att hoppas att ev. avkommor blev bra för att kunna höja henne. Finns det någonstans man kan läsa om hur höjningarna går till och vad som krävs?
Just det - G, GI, GII, jag tror aldrig jag riktigt förstod de klassificeringarna. Någon som kan/orkar förklara?
Känner att jag är hopplöst borta i det här träsket.
Här har vi storeglementet för 2008. och jag kan se en del förändringar. Helt plötsligt så har mitt sto förlorat sina 30 p hon hade genom sin son Daiquire som blivit guldbelönad på två olika visningar. Nu måste dom skrapat ihop 4 guld! om dom ska få samma poäng.
Där rök dom poängen för ägarna är inte utställningsintresserade.
Sen har dom slängt in meriter från utställningar utomlands som poänghöjande.
Det är svårt nog för stona redan att skrapa ihop avkommepoäng, men nu ska det tydligen bli ännu svårare…
Den här förändringen vet jag inte om jag var så positiv till *muttrar*
edit, försökte skicka med en fil men det gick inte. Länkar direkt till reglementet istället. Avsnittet om welsh hittar du på sidan 58 har jag för mig, och framåt
Storeglementet 2008
#11 Ojoj, det måste jag ha missat när jag läste reglementet för ett tag sedan. Det blir inte lätt att åka på utställning för fyra olika domare.

#12 jag förstod det som att det skulle vara 4 guld, fast bara två olika domare.
#9 "Officiell" utställning = godkänd hos SH och SPAF. Finns utställningen med bland aktiviteterna på respektive SH/SPAF:s hemsidor så är utställningen officiell = då får far, mor och avkomma tillgodoräknas resultaten från utställningen. Naturligtvis under förutsättning att avkomman är efter licensierad hingst… Men resultatet gäller inte för att kunna få stoet med i SWF:s kvalitetsbok, då måste hon ju visas på SWF-utställning/SH-premiering.
#13 Skönt om det är så! Skummade bara igenom lite väl snabbt så här på arbetstid.. Det finns ju inte så väldigt många olika domare i Sverige. Hur som helst blir det svårare att få dessa 30 poäng till avkomman genom utställningsmeriter. Samtidigt så är poängen "mer" värda. För och nackdelar med alla varianter.
Men ett sto berhöver "bara" ett diplom = guld en gång, för att ge sin mamma 30p. Medans en valack som kan vara minst lika snygg om inte snyggare måste få samma "diplom" fyra gånger, alternativt meriter på MSV nivå regionalt. Det är en milsvid skillnad tycker jag!
Självklart ska det inte vara jättelätt att kunna ha högt avelsvärde på sina ston, men samtidigt får det inte vara omöjligt heller bara för att hästen har "fel" kön… Det här blev jag riktigt irriterad över.
Vet ston som fått massor av silver på raken, för att sedan visas på premiering och då få diplom, när dom egentligen inte är "värda det". det blir ju väldigt missvisande för mammans nedärvning isåfall.