Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 1178 ggr
Lorita
0

Hyra ut?

Är det någon som hyrt ut livmorden på sitt sto någon gång, jag har blivit tillfrågad om jag vill göra det.

Hur tar man då betalt? Det är en hingstägare, så jag tänkte jag skulle få två betäckningar 2010 men sen då hur gör man?

Stoet är fem år och har diplom 40p och är  A-premierad med 41p.  Sto och senare fölet ska stå hos mig hela tiden, hingsten börjar bli gammal 22 år så det är en kronarvinge hon vill ha.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Hallonqvist]
0

Jag har aldrig lånat ut magen på något sto så jag har inte så mycket att komma med där. Men jag vet att ett vanligt tillvägagångssätt är att du låter en person ta ett föl på din sto tex med "lånarens" egna hingst. Och att du sedan får tillbaka stoet betäckt med samma hingst. Om det nu är så att det är en hingstägare som vill låna. Sen har man ju inga garantier (beroende på hur pass bra kompisar man är) Stoet kanske inte får föl första året men då har du ändå rätten att få stoet betäckt. Det gör ni ju upp i ett kontrakt.

Sedan måste jag få undra om du verkligen skrivit eller uppfattat rätt? Stoet kan ju inte vara fem år och A-premierat? Det är väl hingsten du menar i det fallet? (Ston måste ha fått minst 5 föl för att kunna A-premieras)

Lorita
0

Oj, förlåt hon är AB-premierad Oskyldig det bli knabstruppern automatiskt vid första föl om dom är Diplomsto, men 41p är rätt Flört

[Hallonqvist]
0

Då får jag ihop det ! Skrattande

Lorita
0

Jag vill ha två betäckningar 2010 för då har jag planerat att betäcka mina ston och vist kan jag tänka mig att göra det med honom (han står inte högst upp på önskelistan). Är det en lagom betalning eller ska jag ta något per månad för att hon lånar magen också?

[Hallonqvist]
0

Om stoet ska stå hos dig hela tiden så tycker jag att två föl till dig är en rimlig betalning. För det blir ju du som får lägga ut den extra kostnaden för högdräktigt sto och all tid på extra skötsel.
Är det en knabbis-hingst?

Lorita
0

Ja, det är en knabbis-hingst och han står ganska långt från mig och jag tycker han är lite för myckat New Forest typ för att passa min Kiara till 100%