Ponnyer och oväder
Vad gör ni med era ponnyer när det är storm ute?
Hur regarear dom mot blåst och skitväder? Mina är sådana där utehästar som gärna står ute i full snöstorm och orkanvindar. Det bekommer dom inte en sekund. Möjligen att täcket kittlar lite när det blåser upp under ryggen, då kan det bli lite spralligheter. Och för att itne tala om när det är dags för insläpp. Då är det hjälm och handskar som gäller för att unvika bockserier och rörelser ovan mark-träning från dom små liven hihi.
Vad gör ni mer era? står dom inne eller ute?

Absolut ute så länge det går. När det en dag trillade träd i hagen och över stängseltrådarna så tyckte jag att det fick räcka och ställde in alla hästarna, så det får inte gå till överdrift.
Skulle någon häst bli stressad eller uppenbart må dåligt så åker de oxå in. Min är inte så förtjust i kombinationen blåst och regn, men uthärdar gärna en 8 timmar innan det blir gnäll 
våra står inne.. dom är mkt bortskämda och tittar på en som om man är var helt urblåst om dom skulle behöva gå ut i lite regn… speciellt hingstarna är värst av alla….hopplöst att få dom ut i hagen med all gegga… hemskt..
man kan ju bli smutsig !!!
Hehe. Jag hade ett gammalt halvblod som trodde att han var gjord av socker. Om han gick ut i regn så skulle han antingen krympa i tvätten eller smälta bort
.
Mina ponnyer här hemma går i lösdrift och har därmed fri tillgång att göra nästan vad de vill. De verkar vara av samma släkte som #0 fast utan täcke på. Tycks kunna stå helt stilla i timmar men när det sen är matdags så bryter det stora sprallpartyt loss, oavsett veckodag.
Lika gäller de ponnyer jag har inackorderade och som står på box nattetid. De går dock ute många timmar per dygn oavsett väderlek. Enda gångerna de får vara ute kortare tid är när det är massor med minusgrader. Då fryser vattnet i stallet om inte hästarna hjälper till att värma luften. Fast den här "vintern" har det inte varit minsta risk för att något sådant ska hända. Tiden är förryckt!
Foto: Ekbäckens Savoy i en av de två hagar som han huserar i hos familjen Carlberg, Färentuna. Fotograf Monica Carlberg.

Mina går också på lösdrift men just nu när det är blåst, står dom på stall……….det är tryggast för mig jag vill inte ha lösa hästar på bygden. Det är några gånger på ett år som dom står inne och då är dom inne hela tiden.