Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettwelshnytt-och-skvaller
Läst 880 ggr
[Hallonqvist]
0

Hingstlicensen

Läste precis på SWF att hingstlicensen kommer att höjas från 1500:- till 2000:- den 1:a mars.

Alltså så får den som funderar på att licensiera sin hingst i år snabba på om man vill komma undan lite billigare Flört

ZABA
0

Bra tycker jag att avgiften höjs. Visserligen är det ju inte så vääldigt stor höjning i förhållandet till att licensen gäller hela hingstens liv men ändå. Kanske det får någon av alla presumtiva hingsthållare att vara lite avhållsam med att ansöka om licens. Det finns minst sagt gott om hingstar….

/ gnälliga jag

Fourjoy
0

2000 är väl en bra summa… för en livstids licens… i sektion C är det inte så gott om dom…önskar det skulle finnas några fler….synd att det gick så illa för CMP…

[Hallonqvist]
0

Jag tycker nästan att den kunde vara ännu högre faktiskt. Att få tillbaka sin inbetalda licens på bara ett betäckningssto är lite "billigt". Halvbloden har ju för det första svindyra bruksprov, och jag tycker litegranna att "smakar det så kostar det". Är man redo att satsa och tror på sin hingst så kan det gott kosta lite, för på så sätt sållar man ju bort en del som är mindre seriösa och som bara vill ha en billig hingst att betäcka sina ston med.
Hade inte haft något emot en summa på 5000kr.

ZABA
0

#3 Håller med. Det är ju ändå livstidslicens som gäller, en engångssumma. Om jag förstått rätt så är welshrasen ganska ensam om att ha livstidslicenser på sina hingstar.

Lorita
0

Kan föreningen klara sig med så små avgifter är det ju bra, det är ju ändå ganska dyrt att hålla häst och då framförallt hingst. Sen är det ju bättre att hingsten är premierad/avelsvärderad en ren buskavel utan stam mm.

Sen kanske det skulle vara en lägre avgift för hingstar med högapoäng, en rabatt första året efter premiering.

Nordsvensken ger tillbaka kostnaden för premieringen till hingstar som inte klarat "rasvisa krav" om  hästen kastreras under samma år, inte så dumt faktiskt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Hallonqvist]
0

"Nordsvensken ger tillbaka kostnaden för premieringen till hingstar som inte klarat "rasvisa krav" om  hästen kastreras under samma år, inte så dumt faktiskt. "

Smart!!
Det hade varit något. Det har skojats lite "elakt med glimten i ögat" att man kanske skulle erbjuda kastration på lats till de hingstar som int når upp i poäng när man ändå har veterinär på plats.

observera att det är med en gnutta ironi, men ändå… Cool