Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettsektion-a-welsh-mountain
Läst 5350 ggr
linoleum
1

Fronbach Cadi, vart är hon?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

I två år har jag försökt få information om vart min älskade Cadi är. Ett litet, fd misskött, Welsh Mountin-sto som jag skötte om under en längre tid för flera år sedan. Det var nog 4 år sedan jag såg henne sist, sen flyttade hennes ägare till Tyskland och skickade upp henne till en bekant runt Boden-området.
Tyvärr hade vi, pga mina studier och valet att skaffa foderhäst, redan tappat kontakten en aningen innan hon flyttade. Så för stunden vet jag inget mer än detta om henne och det pga de få svaren jag fått genom hennes bekanta, som nästan verkade veta mindre än mig. Samt att hon hade fölet Atreyu vid sin sida sista gången jag såg henne.

Fick kontakt med en tjej som visste lite om hennes föl, blev lovad bilder men har ett halvår senare fortfarande inte lyckats få något av värde till min "utredning".

Fronbach Cadi är en äldre dam, född -84, vilket gör mig orolig om hon fortfarande ens finns i livet. Dock var hon en väldigt pigg tjej, så jag hoppas fortfarande på det bästa.
Hon har tidigare, innan misskötseln, varit elitsto och född i England.
e. Twyford Major 16595 u. Fronbach Catrin 66639

Innan hon försvann ur mitt liv stod hon under flera år i Kristinehamn, hos en kvinna vid namn Jeanette, tillsammans med två små shettisar och en Welsh Cob. Shettisarna såldes till Färjestads ridskola/travskola, jag har redan varit och hälsat på dem, och Welshen Ärtan (Precious Pie) tog ägaren med till Tyskland.
Vad jag nu vet så kan de ha flyttat tillbaks till Sverige igen, men detta kan bara vara spekulationer.

Om någon vet det minsta lilla om min pärla, vart hon är, vart hon har varit.. Om du bara kan ha sett en skymt av henne någon gång, eller vet något om hennes tidigare ägare (hoppas denna information räcker för att beskriva ägaren).

Information om Cadis föl Atreyu uppskattas också!
Just nu minns jag inte vart vi var när hon betäcktes, tror det var bortåt Örebrohållet och hingsten hette Diablo. En svart WM hingst.

Snälla, minsta lilla kontakt med de som har min pärla just nu skulle vara det bästa som kunde hända!

linoleum
0

Fronbach Cadi på lite grönbete med Atreyu.

linners
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag importerade Cadi med stofölet Triad Katie Rose vid sidan i slutet av 90 talet.

Jag undrar oxå över häst stackarens öde!

linoleum
0

Just nu minns jag inte vart vi hämtade henne, tror det var i Dalsland och för runt 7 år sedan. Där stod hon, tovig och mager (med mager menar jag att i princip alla revbenen syntes + att höftbenen stack ut onaturligt mycket) efter en fölning där hingsten varit Ardenner/halvblod, vilket inte helt oväntat lett till att fölet åt alldeles för mycket mer än vad Cadi fick i foder. Bara storleken på fölet sa det mesta.
Dessutom hade denna person som då ägde henne ett x antal andra hästar/ponnyer, alla med rinniga ögon och tovig päls, dock var alla normal i kroppsbyggnaden.

Förutom att hon var huvudskygg och mager så fanns det inga andra fel på henne. Hon var hur vänlig som helst och jag minns så väl hur jag fick stanna ute och "trösta" henne medan Jeanette gick in i huset med ägaren för att skriva på papper etc.
Cadi rörde inte en fena och var nästan apatisk. Brydde sig inte så mycket om vad jag gjorde eller skulle göra härnäst. Dock tog det bara ett dygn i sitt nya hem innan hon började visa sitt rätta jag.
Så from då vet jag iaf att hon bara har haft det så bra som det går att ha!

Nu är jag bara frustrerad över att inte veta vart hon är och om hon fortfarande finns kvar.
Har dessutom sett gamla bilder på henne som unghäst och det skär i mig varje gång jag tänker på att hon aldrig blev av med det "toviga ponny" utseendet efter att hon misskötts.

Cadi är en sån ponny man bara stöter på en gång i sitt liv och i nästan 3 år spenderade jag varenda lediga stund med henne.
Då jag inte vet så mycket om hennes bakgrund är det verkligen en stor pusselbit att veta ungefär när hon kom hit och att hon dessutom hade Rose vid sin sida då!

Juliiia
0

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med var Cadi befinner sig.

Men därimot så har jag hennes föl Triad Katie Rose, som hon importerades med, hemma hos mig där. Jag har haft henne sen hon var 5 år, riktigt underbar ponny.

Idag fick hon ett litet hingstföl, ett riktigt litet charntroll!

linoleum
0

Väldigt roligt att få höra iaf! Vet inte mycket om hennes tidigare föl, bara enstaka som jag har lyckats söka fram för ett x antal år sedan.

Men Katie Rose kommer jag ihåg! Speciellt med tanke på att hon blev importerad tillsammans med Cadi. Så det är iaf skönt att få höra vart hon finns någonstans! :)

moofia
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Inser att det är ganska längesedan detta inlägget var gjort men det ändrar inte det faktum att jag har lille Mr Atreyu hemma hos mig. Hör av dig om du vill veta mer om honom. Mvh Sofia