Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 1253 ggr
AkiraPhoto
0

Framtida hingstämne?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan alla welshmänniskor! Har gått och skaffat mig en snart tvåårig welshhingst, och undrar lite om han kan vara något att ha till avel i framtiden? Självklart ska han väl visas och så, för det är väl där man får bekräftat om han är något att ha eller inte. Men vad tror/tycker ni här på forumet? Han är efter Locksley Don Galliano, u moelview chardonnay ue, eyarth tomahawk. Rör sig mycket trevligt och har riktigt fint psyke än sålänge. Har förövrigt ingen erfarenhet av avel eller welsh sen tidigare, har lite hingsterfarenhet sen tidigare. Så alla svar uppskattas! Hur bär man sig åt om man vill få en hingst godkänt tex? Tack på förhand :)

AkiraPhoto
0

Har fått hem mannen nu som är supercool, fruktansvärt fint temperament. Men han har bara en kula nere, hur påvärkar det? Har ju läst att welshar värkar ha lite problem med testiklarna, sena bla.

Guling
2

#1 Jag kan iallafall svara på att han inte får användas till avel så länge han bara har ena kulan nere. Har dock egen erfarenhet där hingsten var 2 år & 3 mån när kula nr 2 "ramlade" på plats - så hoppet finns ju ;) (Sen kan man ju ställa sig frågan om det är bra att avla på "sena" hingstar eller om det bidrar till mer/ännu senare hingstar alt. klapphingstar…)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

AkiraPhoto
1

Jo att båda kulorna måste vara nere det visste jag faktiskt :) Sen så håller jag ju absolut med om att det kanske inte är det mest optimala att avla på något som varit sent. Men skulle han bli så fin och duktig som jag tror han har kapacitet till, då vore ju några avkommor fruktansvärt roligt, om inte annat att ha själv och träna upp för att sälja som tävlingsponnys. Just nu försöker jag ta reda på om hans halvsyskon haft samma problem eller liknande. Tack så jättemycket för att du tog dig tid att svara! :)