Vanskapt?
Jag är inte särskilt insatt i hästavel, men är ganska insatt i hundaveln. Hos hundarna finns det exempel på att raserna delas upp i bruksvarianter och utställningsvarianter. Utställningsvarianterna blir extremare och extremare och jag vill på stå att en del är vanskapta.
Då min dotter tävlar ponny har jag blivit lite intresserad av hästavel också. Min känsla är att hästaveln är på väg åt samma håll som hundaveln, men av naturliga skäl går det inte lika snabbt.
Jag är ingen expert på welsh, men har sett några som jag tycker har krökta ryggar som jag tycker ser onaturliga ut. Bifogar en bild som jag nyss hittade på facebook. Ska de verkligen se ut så?

Ser tyvärr det ofta på welshar.

Hästen står ju väldigt illa vilket säkert förstärker det hela. Han står uppställd helt fel med benen och halsen är ihoptryckt vilket också inverkar på ryggen.
Skulle vara intressant att se hästen korrekt uppställd.

Han står lika illa uppställd på dessa bilder. Jag får även intrycket av att marken lutar och att han står högre med bak.

det är samma häst och bilderna säger inget m hur det gått på utställningen
Dom flesta som avlar på hästar avlar på funktion och rid och körbarhet
Resultat enligt allbreed:
Thrice R.W.A.S. winner, R.A.S.E., Shropshire and West Midlands Ch 2002. SCPWCA Champion and Supreme, SEWPCA, Northleach, HCWPCA.
2008 Royal Welsh Show 4th place sec D Stallion
2003 Glanusk Show 1st place sec D Stallion
2000 Royal Welsh Show George Prince of Wales Cup winner and Supreme Champion of Show
1998 Royal Welsh Show 1st place sec D Young Stallion
1994 Royal Welsh Show 1st place sec D Colt - 2 y.o.
1993 Royal Welsh Show 2nd place sec D Colt - Yearling
Jag tycker också att han står ojämnt och att marken lutar, men detta ör bilder som hingsten marknadsförs med. I hundvärlden ställer man upp hundarna för att de ska se så bra ut som möjligt och använder sig också av lutande golv för att få dem att se så bra ut som möjligt.
Är det bara jag som får intrycket att man vill att de ska se ut så här?

På bild #6 travar hästen och ser ändå väldigt hemskt ut med ryggen! Där är den inte uppställd m.m direkt.

#12. Jag hade inte sett alla bilder när jag skrev mitt inlägg.
Jag tycker också hästen ser gräslig ut, men även på travbilden sänks ryggen eftersom han höjer huvudet så det skulle vara intressant att se hur han ser ut korrekt uppställd. Helt klart är ju att ryggen inte är bra, men hur illa är det? Ingen typ av häst jag faller för.
Det är verkligen inga förtjänstfulla bilder att marknadsföra en hingst med.

#13 Fast hästen travar med höjt huvud ser ryggen vääldigt sänkt ut.

#14. Jag försvarar inte ryggen på något sätt. Jag tycker bara det är väldigt dåliga bilder som förstärker felen ännu mer. Därför vore det intressant att se honom korrekt uppställd.
# 15 Jag ville inte hänga ut någon speciell häst utan undrade om detta var OK i rasen.
Men denna heter Danaway Flashjack. Googla och se om du hittar någon bild där han är uppställd som du vill.
Jag har fått känslan att de ställer upp honom så för att ryggen ska se krokig ut.

Tyvärr tycker jag man ser det allt oftare att de är sänkta i ryggen.
Har du tillåtelse av fotografen att använda bilderna här? Länka istället.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Som motbild finns här en svenskuppfödd welsh cob-hingst
Linner Hedwr, kvalitetsbokförd med 98889=42 poäng.
Föräldrarna är importerade från GB. Han är född 2009 och gick treårstest 2012. Resultatlista för alla ponnyer visade på treårstest 2012 i hela landet finns här
http://spaf.info/images/stories/trearstest/trearstest_2012.pdf
Linner Hedwr fick exteriört 99888, 9 på galoppen, 10 och 9 på hoppning. Det blev 51 poäng som dressyrtalang och 54 poäng som hopptalang. Vad jag kan se är han bäst i sin årgång i hela landet, och då tävlar han mot alla ponnyer, inklusive specialraser för ridning och tävling som Svensk Ridponny.
Och hur ser Hedwr ut? Här finns en länk till en bild. Bilden finns bl a på deras hemsida, saknar fotograf men jag gissar att det är ägaren.
http://www.stuteriwish.se/wp-content/uploads/2011/09/Hedwrriksuppst%C3%A4lld.jpg
Som du ser är han helt annorlunda uppställd och visad än ditt exempel så på så sätt är det svårt att jämföra. Men försök! Titta noga på det du ser, för han är oerhört rastypisk OCH han fungerar strålande för ridning, dressyr och hoppning.
Fuxen tycker jag inte ser så konstig ut. Lite hög bakdel men han ser absolut inte vanskapt ut.
Hur bra han fungerar i hoppning eller dressyr kan väl först avgöras när han bedömts med ryttare på ryggen.
Den gula står likadant på i princip alla bilder. Antingen vill man att han ska stå med bakbenen långt bakom sig, eller så kan han inte stå på annat sätt. Han kan inte vara kissnödig hela tiden.
Det är vanligt i hundvärlden att man ställer hundarna med bakbenen långt bakom sig. Det kanske är så i welshvärlden också. Jag vet inte.
Personligen tror jag att den gula hästen är så krokig i ryggen att han inte kan sätta under sig bakbenen,
Fuxen är ett exempel på en hingst som går bra på bedömningar i Sverige. 98889 samt 99888 måste sägas vara höga poäng.
Men om du tittar på fuxen igen, och föreställer dig den uppställd som den andra hästen. Bakbenen långt bakom, halsen ihoptryckt, huvudet onaturligt högt, osv. Vad tror du händer med den då?
Jag har inte i Sverige sett en welsh uppställd på det viset. Men i Wales är det annorlunda, där är det mycket större skillnader i hur man bedömer hästar och hur man vill visa upp dem. Dvs tycke och smak skiljer mer mellan olika domare, olika uppfödare osv. De är inte fostrade i den svenska premieringstraditionen som vi är.
Jag kan inte bedöma om den gulbrune är en bra hingst eller inte, och visst ser det konstigt ut på bilderna. Det hade varit roligt att se den visad och bedömd på "svenskt" vis.
I dagsläget tror jag inte att du behöver vara orolig för att man i Sverige ska börja premiera en "vanskapt" och icke ändamålsenlig typ.
Tack för svaret. Jag visste inte att man bedömde hästar olika i olika länder. Så är det inte i hundvärlden. Det är nästan alltid internationella domare.
Det är olika internationella domare vid svenska bedömningar också, men även svenska. Internationella domare har ibland "tvingats" döma efter det svenska poängsystemet vilket kan var helt nytt för dem och ge lite blandade resultat. En del tycker att det är spännande och nytt men tvivlar på att det skulle accepteras i Wales. Dom har inte alls samma öppenhet som vi har/har haft i Sverige.
Det är väl inte meningen egentligen att det ska skilja mellan olika länder, och dessutom så är det ju Wales som bestämmer - de är ursprungslandet. Men de har som sagt stor variation och de som ställer ut väljer medvetet de domare som råkar gilla just den typ som de själva avlar på. Vi har flera fina welshponnyer i Sverige som är högt bedömda både i Wales och i Sverige. Eftersom du tycker att fuxen ovan är ok, så tror jag att du skulle kunna gilla dem också.
Welshen är en bra ras på alla sätt (nej jag är inte jävig ;) men det finns alltid avarter. Din kritik visar att du bryr dig och det är bara bra! Men vi har långt kvar till de problem som verkar finnas inom hundavel, som väl är.
F ö så har fuxen ovan Walesfödda föräldrar, så avelsmaterialet finns där i nutid, det finns mycket att välja bland.
Vad det gäller ryggen så kan hästar ha en rak rygg eller en rund rygg utan att det är konstigt. Det ser man ofta i sadelannonser "passar rund rygg" osv. Karprygg eller sänkt rygg är värre. Äldre hästar kan i o för sig få sänkt rygg. Det här är kanske saker som du känner väl till. Vad jag vill komma till är att welshar ofta har rund rygg, och det hör ihop med "S-formen", om du tittar på övre silhuetten så är det rastypiskt att den bildar ett S - halsen är välvd, ryggen rundad, rumpan rund. Det är alltså inget fel.
Jag tror inte att en rundad rygg är svagare än en rak, och dessutom spelar hela byggnaden och formen roll. Vad som är bra och dålig exteriör rent hälsomässigt är något som man forskar på, och det är alltid lika spännande att ta del av resultaten. Dock finns det så många parametrar man kan forska om/ifrågasätta, så det är ett evighetsarbete.
Hästar ska tåla belastning vid ridning och körning, det hjälper till att sålla bort felaktiga djur.
Ursäkta långt inlägg, jag kunde visst inte sluta :)
Jag är ingen expert så jag reserverar mig för felaktigheter.
PS Det slår mig att det hästägaren på bilden överst gör, är just att accentuera S-formen. Fast på ett grovt överdrivet sätt.