Hästköp...
Jag står här i mitt första hästköp. Och är helt vilsen! Vad ska jag tänka på? 😊
Vi (jag och uppfödaren) är överens om pris och jag fixar med transport hem hit. Uppfödaren skulle chipmärka och skriva passet, som jag sedan skulle lösa ur Svenska Welsh och Cobföreningen. Låter det rätt för er?
Tacksam för alla svar och tips!

Passet bör vara klart när hästen skall hämtas, sedan skall säljaren skriva på passet och det skall skickas in för ägarbyte.
#1 Säljaren säger som sagt att jag ska lösa ut passet. Ska jag betala det, be ägaren plocka ut det och skicka det med hästen? Passet skulle nämligen färdas tillsammans med hästen (enligt transportfirma).

Säljaren måste väl ha passet hos sig. Och det ända hen då behöver göra är att skriva på ägarbytet och sedan skicka med passet med transportören. Sedan skickar du in passet till Welshföreningen för ägarbytet som du sedan får betala 100kr + postförskott.

Förtydligande, skriva på ägarbytet i passet, finns en egen sida i passet för ägarbytet.
#4 Så om jag har förstått det rätt: Säljaren ska lösa ut passet, skriva på ägarbytet i passet och skicka det med hästen sen? Resten fixar jag. :)
Ska kanske förtydliga att ponnyn ifråga föddes i år i Juni. :D

Även om det är en fölunge så kan den inte åka till dig förrän den är avvand, om du inte har köpt mamman också och då har säljaren gott om tid att göra passet nu. Jag tror alltid passet går automatiskt till uppfödaren eftersom det är hen som ska betala registreringsavgift
#6 Då ska jag försöka lösa det smidigt! :)
Gör en ordentlig veterinärbesiktning åxo, gärna av en oberoende veterinär, så att du slipper få hem en "ohel" häst! :)
Kickan & Tessa

Men man gör väl aldrig veterinär besiktningar på föl? Har säkert sålt 50 egen uppfödda föl och köpt många, men aldrig haft en veterinär besiktning och aldrig fått ett klagomål!!!
Föl ska vara försäkrade från när dom föddes då är dom i regel dolda fel försäkrade!
Speciellt ett welshföl som kostar några tusen så kostar ju veterinär besiktningen lika mycket.
Ta istället och köp ditt föl av en seriös uppfödare som har alla papper i ordning, se till att fölets pappa hade licens när stoet betäcktes så du får en godkänd stam på din ponny!
Kan inte uppfödaren stå för korrekta uppgifter så sök efter ett annat föl att köpa, det finns så många seriösa uppfödare med alla papper iordning, men tyvärr finns det lika många oseriösa som föder upp föl med ponnyer som aldrig skulle varit i avel!
Lycka till med ditt fölköp och undersök noggrant vad det är för säljare!
Vilken stam är det på din blivande fölunge?
Ledsen att jag inte har svarat förrän nu!
#8 Fölet besiktas inte. Kändes överflödigt då försäkringen täcker dolda fel.
#9 Tråden är inte så aktuell längre då säljaren och jag redan är överens och säljaren har löst ut passet! 🙂 Pållen är e. Castor II RW 98 och u. Trestenas Little Snail