Seg D-ponny.
Hej alla Welsh-proffs!
Vi fick hem vår första welshponny i våras av en ren slump. Hon hade en halv grads hälta på ett ben och har genomgått olika behandlingar. Hon har blivit helt fri från sin hälta och i dagsläget känns hon väldigt mycket "renare" i sina ben än vad hon gjorde då hon kom. Hon var i väldigt dålig kondition, inte riden alls (skulle jag säga) det senaste halvåret/året. Vi satte därför igång henne på vet's ordination med bara skritt och trav (ca 6-8veckors bara skritt och har precis startat med traven) Men hon känns väldigt seg. Tidigare ägare har berättat att hon har gått på väldigt mycket kraft innan då hon tränats (ca 2kg havre/dag samt fullfoder en period), men nu har hon ätit upp sig ordentligt på betet och vi vill inte ösa på med kraft då hon redan har fått mage utav gräset. Hon får därför "bara" lite grann då hon rids (inte mer än 1L totalt) Hon får i dagsläget lite betfor, havrekross, kornkross (båda delarna då vi vill försöka gå över till korn som våra andra hästar äter) samt vitaminer. En skvätt olja då hon har sett så dyster ut och haft svårt att komma upp sig igen efter våren.
Så vad tror ni? Får hon fel kraft? Eller är det bara värmen som gör henne alldeles seg? I vanliga fall uppfattar jag henne som en ganska pigg-sportig tjej…. Jag blir inte riktigt klok men någonting känns inte riktigt rätt…
Någon som har haft liknande problem med sin ponny?
Hon är 10 år, i övrigt frisk förutom Eksem.
Kickan & Tessa