Korsning mellan sektioner?
Hur funkar det med korsning mellan olika sektioner av Welsh? Hur och vad registreras de som bäst? Läste på Svenska Welshponny och Cobföreningeen att man registrerar dem som sektionB, stämmer det?
Tacksam för alla svar! :)

Menar du att korsa welsh med andra raser, så kan de registreras som welshpart breed. Vad det blir för korsning mellan olika sektioner inom welsh är det mest beroende på storleken. Och sedan skall man helst undvika att korsa sektion B med de andra sektionerna eftersom den är så annorlunda i typ
#1 Det rör sig om en Welsh sek. B (far) korsad med en Welsh Mountain (mor). Fölet i fråga ser ännu otroligt välbalanserat ut exteriört. Som en större WM. :)

A x B = blir en sektion B. Men som du själv säger blir den tyvärr ofta inte rastypisk eftersom den som du talar om ser ut som en större sektion A. Detta är något som enligt mitt tycke inte ska avlas vidare på, men det kan bli en söt och bra sportponny ändå
#3 Det var det jag misstänkte… Jag ska nämligen inte alls ägna mig åt någon avel utan endast till körning! :) Då jag var intresserad av WM men tyckte att de i regel var lite små så tror jag det kan passa sig bra!

Tror det kommer passa jättebra, vet du var jag kan följa Nordiska Mästerskapen i körning. Fattade det som att Sverige låg bra till :)
#5 Här är iallafall arrangörens hemsida… Men jag är dålig på danska… 😞