Llanarth Martyn ap Braint
När rasen welsh cob presenterades i Min Häst någon gång i mitten av 1970-talet (?) var det Llanarth Martyn ap Braint som blev omslagspojke. Tyvärr är färgerna inte de bästa, Martyn var en ganska mörk fux (och inte brun som det står i bilden). Länk till härstamningen.
Citat ur Gunilla Olesjö-Anderssons bok Welsh: "De första welsh cobbarna importerades till Sverige i början på 1970-talet. Det var familjen Thomas på Tikanäs utanför Askersund som 1972 köpte ettåriga hingsten Llanarth Martyn ap Braint e Llanarth Braint (och helbror med den kände Llanarth Meredith ap Braint) och tvååriga stoet Llanarth Ffansi e Llanarth Meteor. 1975 fick Ffansi tillsammans med Martyn den första svenskfödda cobben, nämligen stoet Ffranziska."

Och det dröjde väl ända fram till 1986 om inte minnet sviker innan den blev premieringsberättigad.
Jag tror vi kommit fram till i tidigare efterlysningar att Martyn inte har något levande efter sig idag.
Någon som har flera upplysningar om honom?
Martyn var en ganska mörk fux (och inte brun som det står i bilden).
Kan den inte till och med ha varit isabell!?
ser alldeles för mörk ut i man och svans för en isabell.. men en ngt stickelhårig mörk fux? fin var han i allafall!!
Min morfar jobbade hos en hästhandlare som ung som köpte hem ett lass ponnyer från england varav ett par welshponnyer och min morfar kommer ihåg dom som väldigt väl… vet dock inte om dom såldes som det…papper var ju inte så viktiga på den tiden…. tycket för welsh verkar ha smittat av sig genom generationerna…

Hej!
Kul att se att det är flera än jag som kommer ihåg honom. På min hemsida har jag skrivit lite om de intryck han gjorde på mig. Jag har scannat lite bilder från boken Ponnykalendern 1976. Gå gärna in och titta www.welshponny.se, se under Welsh Cob. Det jag vet är att Ffranzesa dog för något år sedan. Om hon lämnade några avkommor kan jag inte säga.
Martyn är anledningen till att jag har cobbar idag. De har förföljt mig sedan 1976, snacka om djupt intryck!
Här finns några fler avkommor efter honom.
http://www.haststam.com/raser/avkomma.asp?hast_id=6952&hast_kon=Hingst

#6 Jo, fast det stämmer inte att Llanfihangel Patsy är en dotter till honom; hon var efter hans berömde helbror L Meredith ap Braint.

Kul att läsa om Llanarth Martyn ab Braint!
Jag hade hans avkomma Ffranziska(Sveriges förstfödda Welsh Cob) hemma hos mig från 1992 tills vi tog bort henne i oktober 2004 då hon var 29 år, hon fick inga föl hos oss, men har för mig att hon fick 6 avkommor hos Fam Thomas som hon köptes ifrån, bla ett med sin egen far efter en tjuvbetäckning, och en avkomma var efter Derwen Romeo och resterande efter fullblodshingstar om jag är rätt informerad, någon här på forumet som vet?
#1: min fina gamla hingst!