Annons:
Etikettsektion-c-welshponny-av-cobtyp
Läst 1290 ggr
Hejhopp321
7/22/18, 11:58 AM

Galen ponny...

Hej! I vintras fick jag en pigg liten ponny. Han är en arabkorsning och i Welsh familjen sektion C. Jag har lite problem med honom. Tex när vi ska hoppa i skogen så blir han så fruktansvärt taggad! Jag försöker att hålla honom i lugn trav över hindret men då måste jag typ rycka i tyglarna för att han inte ska explodera i galopp. Jag har testat att galoppera av honom rejält innan men det ända som händer är att han bara blir mer taggad! Om vi ska hoppa åt andra hållet (hemåt) så blir han helt galen. Jag måste dra i en tygel (så att han måste svänga) för att han inte ska skena iväg. När jag försöker bromsa honom her han upp huvudet som bara den och det hjälper inte att vara bestämd eller ryta åt han. Han blir aldrig trött i kroppen och orkar i stort sätt springa hur mycket som helst utan han blir bara trött i huvudet så att säga. Jag skulle behöva lite tips!!:)

Annons:
Gronstedt
7/22/18, 12:10 PM
#1

Det första är: Dra inte i tyglarna. Ta ett kort tag och ge sedan genast efter så att han inte har något att hänga i. Ta igen om det behövs. Sitt lugnt, tungt och upprätt i sadeln. One rein stop, som du redan använder, fungerar som nödbroms, men det ska ju inte behövas till vardags. Om du har plats att göra det säkert, så DRIV när han drar iväg och låt honom inte sakta av förrän du ger signal. Springet brukar gå ur dem ganska fort då. men det kräver ju som sagt plats.

Det andra är: Hoppa inte innan ni kan rida avspänt och lugnt i god balans i alla gångarter utan hinder. Träna på bana och ute tills ni lätt och lugnt kan öka och minska och göra övergångar mellan alla gångarter för lätta hjälper. Sedan kan ni börja ta ett hopp i taget och sakta av och skritta på långa tyglar mellan, så att hoppningen inte blir något speciellt.

Stallmima
8/29/18, 4:41 PM
#2

Håller med #1 i sin beskrivning.    Vad får hästen för mat? Något med mycket energi i och hur ofta tränas den?  För att hjälpa till kan du även använda en martingal, även om du använder ett skarpare bett kanske det inte fungerar utan kolla upp hästen i munnen också…

Upp till toppen
Annons: