Annons:
Etikettövrigt
Läst 10425 ggr
Sasser
2008-07-07 10:23

SKÄLBY GÅRD

Som liten flicka fick jag åka på ridläger. Alltid vecka 32, år efter år. Det är med stor lycka jag sitter med minnen för livet av att bara vara på läger där. När jag blev större vart jag kvar, fast då sommarjobbade jag där. När "tant Eva" gick bort fick jag halvblodet Vallys hingstföl Muscot som gåva.

Har du varit lägerunge? Har du minnen att dela med dig av?

Jag vet att Skälbyponnyer tagits upp i annan tråd, men jag ville iaf göra en egen "Skälbytråd".

Annons:
Christofer-Johnsson
2008-08-25 14:38
#1

Hej!

Jag åkte också dit varje år under en lång period på 80-talet. 6 år tror jag det blev.

Som ofta ensam kille var det säkert en lite annorlunda upplevelse än för er flickor kan jag tänka. För mig som bitvis hade en ganska jobbig uppväxt var det årets i särklass största höjdpunkt och jag tror att jag inte klarade av att kasta bort den gamla tröjan i barnstorlek jag hittade därifrån när jag flyttade, utan var tvungen att spara den av nostalgiska skäl och att den ligger i någon kartong med gamla minnen.

Ett av åren började det dock brinna i en av ladorna där, så det året har jag blandat positiva och nagativa minnen. Jag var själv aldrig rädd, men alla var så klart otroligt ledsna och jag minns att min namne Christopher (tror att han stavade så i alla fall) som var sonen på gården var otröstlig. Hästarna blev förstås galna av att känna brandrök, så vi fick sitta av i paddocken, ta av sadlarna och leda dem till stora hagen.

Jag minns Eva som en otroligt varm och fin människa. Jag antar att hon kom ihåg många människor som kom tillbaka flera år, men som en av de ytterst få killarna som jag får anta var där, stack man ju ut lite extra och blev antagligen extra ihågkommen.Det känns syd att jag aldrig gjort slag i saken och åkt över dit i vuxen ålder och hälsat på, det hade kännst bra att få träffa henne igen och tacka för allt hon gav mig som barn.

Jag blev även bekant med sonen i familjen. Minns även hans kusin Markus från något år och dennes syster Linda som var söt som socker (dessvärre var vi förtjust i samma häst, så jag fick inte ha Charlie mer än en gång när hon inte var där - men det var förstås egentligen bra, för annars hade jag inte fått möjlighet att lära känna de andra underbara hästarna jag red).

Anledningen till att jag slutade åka dit var för att de en sommar hade fått kvarka hela bunten och då var ju allt inställt. Året ärpå hade jag spräckt mjälten och när jag äntligen tänkte börja rida igen, så hade jag den maximala oturen att IGEN skada mig (i handen denna gång) och ytterligare en sommar fick bli ridlägerslös. I samband med detta slutade jag rida helt. Som tonårskille i Stockholm var det kanske lite "töntigt" att rida. I synnerhet som jag var hårdrockare, ha ha. Böjade i stället att spela instrument och det var i alla fall lyckosamt i sig, för jag har varit professionell musiker sedan 1992. Nu har dock cirkeln börjat sluta sig, för jag håller på att bygga mig en egen herrgård och det har talats om att eventuellt skaffa häst…

Anledningen till att jag hamnade här var att jag faktiskt drömde om Skälby Gård förra natten och fick för mig att googla och se om ridlägret fortfarande fanns kvar. Det vore kul att åka dit och besöka vid något tillfälle, familjen lär komma ihåg mig. Och inte minst skicka dit mig enen son när jag kommit upp i den åldern!  : )

Är det någon som vet om/när de lagt ner verksamheten?  Att det inte finns någon hemsida signalerar ju dessvärre att det sannolikt är borta…

Mvh,

Christofer

Christofer-Johnsson
2008-08-25 23:52
#2

Errata:

"Och inte minst skicka dit min egen son när han kommit upp i den åldern!  : )"

Sasser
2008-08-26 15:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 Christofher!! Vad kul!! Jag kom ochså ihåg branden men jag var inte där precis då.. Var du ljus och hade glasögon? Jag tror iaf att jag kommer ihåg dig…

Christer och Marie bor kvar på gården, vi hörs av varje år vid jul. Någon hästverksamhet finns inte kvar längre. Dom utökade grisproduktionen och sen vart det golfbanor över hagarna och markerna där. Jag vet att Jossan och Christopher bildat egna familjer. 

Du har inga bilder därifrån?

Bifogar den enda jag har i datorn på Jason.

Sasser
2008-08-26 15:58
#4

#1 Såg att du skrivit i den andra tråden. Vad roligt att läsa! Jaaaaaaaaaa vi verkar vara minst 2 "ungar" med starka minnen från den svunna tiden:)!!

Christofer-Johnsson
2008-08-29 01:45
#5

#3 Jag har inga foton i datorn, men i ett fotoalbum med ridlägerbilder någonstans långt in i garderoben. Jag kan skanna och lägga upp om du vill. Har även Amatör och Charlie och säkert flera andra.

Jag var (och är) ljus, men några glasögon har jag aldrig haft.

Christofer-Johnsson
2008-08-29 01:47
#6

Jossan, ja!  henne hade jag nästan glömt bort. Hon var en go' och fin tjej minns jag.

Synd att de slutat med hästar…Gråter

Annons:
Norrveda
2008-08-29 23:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag vill ju också hänga med på lägertråden!

Var på Skälby varje sommar, v 33, från 1982 till 1987. Har ju dessutom kvar min lägerhäst Blenda här hemma. Köpte Blenda 1989 efter att ha hyrt henne varje vinter sedan -82. När hästarna blev till salu var det ingen tvekan om vart Blenda skulle, Eva hade inte ens med henne på salulistan.

Blenda f.1976 är säkert den sista lägerponnyn som finns kvar, men vid 32 års ålder är hon fortfarande pigg och glad och vi hoppas att hon hänger med ett tag till.

Norrveda
2008-08-30 00:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

2 av Blendas avkommor, Norrvedas Corint och Norrvedas Corect tävlar vi körning med i par. Här vid riksfinalen i Linköping 2007.

Zinzana
2009-12-29 19:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Glad Va kul att läsa om Skälby Gård och "tant Eva"!

Nu går jag tillbaks i tiden, närmare bestämt till 1975, då jag red från Tortuna till Skälby.

Hände flera gånger, och jag minns all aktivitet på gården.

Minns också precis hur "tant Eva" såg ut, och hur go hon var.

Jag hyrde en häst därifrånm nämligen korsningsponnyn BRISCO, född 1964. En underbar häst.

Min kompis hyrde PELE` och vi hade även RIO, CAMILLA och ett annat litet russ, minns tyvärr inte namnet på honom nu…

BLENDA läste jag om i tråden, henne minns jag!

BLUE-SHAM stod även på Skälby, SM vinnaren i dressyr och nu gick  han som lektionshäst på äldre dagar.

Vi hade våra hästar från Skälby gård i Badelunda.

Skulle vara roligt att veta vad som sen hände våra älsklingar.

Fotot är på Brisco taget på Skälby.

Hovgarden
2009-12-30 16:48
#10

Jag åkte själv på ridläger när jag var mindre och det var årets höjdpunkt! Man har många roliga minnen men hästar och kompisar samt att man lärt känna vänner man haft kvar in i vuxna livet :)

De flesta ridläger är ju för tjejer men första året jag åkte var vi på Stall Sjöhästen och då var det även ett par killar med, jag blev givetvis kär i en av killarna :) Sen gick åren och jag fick alrig tag på denna kille, helt plötligt ringde han en dag för att sedan försvinna för evigt :( Nu har jag ju för länge sen kommit över denna tonårskärlek, MEN detta är alltså 12 år sedan och i natt drömde jag om denna kille! Märkligt!

Själv längtar jag tillbaka till dessa dagar!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Zinzana
2009-12-30 18:55
#11

Gott Nytt År, alla!

Inne på facebook och kommer till ett forum "Skälby Gård" - men det visar sig att det inte är samma Skälby vi menar..

Och var hittar jag den andra tråden om det Skälby vi pratar om här?

Norrveda
2009-12-30 20:31
#12

#11 Sök på Skälby gårds ridläger så kommer du nog rätt.

Jag har precis tagit in och nattat Blenda för kvällen, still going strong snart 34 år Glad

evasasser
2010-01-13 08:52
#13

Jag hittade till FB-sidan. KUL!!

Chrisoffer: Ser du detta så kan jag meddela att jag tror du är med på ett av fotona som jag lagt ut där..

Annons:
Zinzana
2010-04-01 17:20
#14

Hittat dit nu, jag med:) Ooh Yeeaah!Cool

Zinzana
2010-07-20 12:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Se vem jag hittade:)

Blue Sham i sina glans dagar (här med Christina Wingård i sadeln från boken Hästkalendern 1970), och ngt äldre ute på stallbacken 1975 ur tidningen PonnyExpressenTungan ute.

Tjejen som välkomnar Fia från Wahlströms Ponnyklubb heter Ylva Scherrenbach och jobbade på Skälby.

Zinzana
2010-07-20 12:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Blue Sham när det begav sig..

Zinzana
2010-07-20 12:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

…Flitigt fotograferad fortfarande

Blue Sham utanför stallet

Zinzana
2010-07-20 12:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Reportage om Skälby i PonnyExpressen:)

Det var poppis detCool

Här besöker Wahlströms Ponnyklubb ridlägret 1975 och Ylva Scherrenbach hälsar välkommen!

Ur texten:

" Utanför Enköping ligger Skälby gård. En vacker herrgårdsbyggnad inbäddad i lummig grönska visar att vi kommit rätt. När vi sedan får syn på ett 20-tal flickor och ponnyer - då är vi helt övertygade. Ett 30-tal flickor och pojkar är inkvarterade i den vita huvudbyggnaden. Ett stenkast därifr¨n ligger stallet, och bakom det, hagar med ston och föl. Mänga lägerdeltagare återvänder till Skälby gård år från år. Vi träffade en "lägerveteran", Catharina Utter, hon har varit på lägret varje sommar sedan hon var fem år. Gott betyg för Skälby gård alltså! "

Asivol
2010-07-20 21:48
#19

Måste göra ett litet inlägg när jag såg att gamle Shammi är med på bilder här. Blue Sham tillbringade sina sista år (70-80-talet) hos våra grannar( utanför Örsundsbro, Enköping.) Vi red ut mycket tillsammans med ägarbarnen och Shammi var alltid mycket snäll och lydig. Kul att se bilder från hans ungdoms glansdagarGlad! Jag minns att Shammi fick melanom på ålderns höst och det var väl antagligen den sjukdomen som gjorde att hans liv fick avslutas. Han blev dock väldigt gammal, bortåt 30 år!

Zinzana
2010-07-21 01:26
#20

Tack Asviol för infon om Shammi.

Annons:
Zinzana
2010-07-22 11:22
#21

Fanns det någon Ceasar på Skälby?

Zinzana
2010-07-24 16:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Kära gamla Skälby…nu är jag här igenGlad

Så tomt och tyst det är. För 35 år sen blandade sig hästlukten med glada skratt och livliga diskussioner…Jag går ner till paddocken, blundar och minns igen de svettiga lektionerna. Allt är sig likt. Förvånandsvärt likt.

Synd att ett sånt fint ställe inte används längre.

evasasser
2010-07-26 02:25
#23

Har du varit dit nu? Träffade du christer & Marie? Rolig nostalgi i glädjens tecken;). 1000 Tack

Zinzana
2010-07-26 12:16
#24

Jag har lagt ut lite mer i gruppen "Skälby gård" på facebook.

Tyvärr segar den här sidan för mig och en del bilder och text tar evigheterRynkar på näsan, men följ gärna med dit och fortsätt minnas med migTungan ute!

piwik
2013-02-17 18:03
#25

Sent omsider hittade jag denna tråd. Nu är det 2013 och jag har i samband med vindsröjning hittat massa gamla Skälbyminnen. Var där många somrar i början på 80 talet. Min favorithäst som jag hade 3 somrar var Jason. Hade även Amatör, Ramon, Baltasar och Calypso. Var också där samtidigt med dottern i huset som red Charlie. Jisses vad många fina minnen jag har därifrån! Underbara tant Eva som sålde godis ur kistan i matrummet t ex. Alla spökhistorier om de olika rummen framförallt i en av flyglarna gjorde det lite oroligt att sova ibland… En sommar lekte vi i duschen i källaren på stora huset efter ett poolbad. Efter en stund frågade någon om jag alltid haft en halv framtand? Va, sa jag och sprang till spegeln för att konstatera att ena framtanden blivit halv. Då var man inte så kaxig, 10 år gammal. Någon hade tryckt in duschmunstycket lite häftigt i min mun alltså ;) tror vi var typ 5 tjejer där då som grät och fnittrade hysteriskt om vartannat. Sen var det bara att gå och visa tant Eva vad som hänt… Har faktiskt varit förbi gården för ca 10 år sedan och konstaterat att det inte var ridläger där längre. Himla synd! Annars vet jag vart jag skulle ha skickat min 10 åriga dotter denna sommar. Tycker det är svårt att hitta något bra ridläger på lagom avstånd. De verkar så opersonliga… Någon som har något tips på bra ridläger Max 5-10 mil från Upplands Väsby? Skulle vara himla kul om ni som har bilder från Skälby kunde lägga ut dessa! Pia Wikman ( fd Olsen )

Etnica
2013-02-20 21:29
#26

Jag var där under några somrar i slutet av 80-talet. Hästar jag kommer ihåg är Alex (fjording), Jason, Charlie, Bea, Baltazar, Arrac. Ridlärare var Marie som var snäll o lugn o sen var det en annan som var lite hårdare. Kommer inte ihåg vad hon hette men hon hade en stor häst som hette Filur. Underbara minnen!!!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Miyu
2013-09-09 07:15
#28

Ah, Skälby gårds ridläger! Minnen :) Komme ihåg två hästar jag red, Charm och en skäck vars namn jag inte kan komma ihåg. Min kusin red Sleipner. Tror jag bodde i Östergården. Godismys och spökhistorier på kvällarna. En läskig lada mittemot stallet med en gammal nallebjörn och andra gamla möbler. Inne i stallet fanns också repmärke i en träbalk efter någon som tydligen hängt sig där. Huuua!

DESSIE71
2017-03-07 22:22
#29

ÄVEN JAG…..var på skälbygårds ridläger en gång i tiden favo hästen Baltazar ..

minns även Tarzan .Isabella .Ljumma.Rio .Alex .Ramona

Crusse ; Jason ,Fildeln.Calypso-

Hade Baltazar som hyrhäst en gång i tiden

Eliot
2019-02-24 22:12
#30

Måste varit 75/76/77 jag var på sommarläger. Hade Vally, Pelé, Anemone, Turmalin. Bodde i Flygeln flrsta gången. Sen stora huset. Minns nör tant Eva öppna Godiskistan efter maten o alla köade! Minns poolen. Minns de extremt degiga supergoda bullarna vid mellanmålet. O kaviarmackan vid sängdags. Pink Gloyd släpote sin lot ” Mobey” i den vevan och vi spela den på ” grammofonen” om o om igen o jag kunde texten utantill.

Eliot
2019-02-24 22:12
#31

Måste varit 75/76/77 jag var på sommarläger. Hade Vally, Pelé, Anemone, Turmalin. Bodde i Flygeln flrsta gången. Sen stora huset. Minns nör tant Eva öppna Godiskistan efter maten o alla köade! Minns poolen. Minns de extremt degiga supergoda bullarna vid mellanmålet. O kaviarmackan vid sängdags. Pink Gloyd släpote sin lot ” Mobey” i den vevan och vi spela den på ” grammofonen” om o om igen o jag kunde texten utantill.

Eliot
2019-02-24 22:12
#32

Måste varit 75/76/77 jag var på sommarläger. Hade Vally, Pelé, Anemone, Turmalin. Bodde i Flygeln flrsta gången. Sen stora huset. Minns nör tant Eva öppna Godiskistan efter maten o alla köade! Minns poolen. Minns de extremt degiga supergoda bullarna vid mellanmålet. O kaviarmackan vid sängdags. Pink Gloyd släpote sin lot ” Mobey” i den vevan och vi spela den på ” grammofonen” om o om igen o jag kunde texten utantill.

C
2022-10-21 19:42
#33

#9: Hej! Nu är det 2022, och jag hittar min fina Shammi. Jag var skötare på honom från slutet på 60-talet till början på 70talet. Åkte på vinter läger och sommar läger många gånger på Skälby Gård. Har många fina minnen därifrån och vi är många tjejer från Enköping som åkte dit på helgerna. Kommer ihåg ägarna Tant Eva och hennes man Kall-Olle. Även lilla Anita som jobbade där i många år. En mycket duktig ryttare, som ofta red och tävlade på Hermelin, en Welsh ponny. Blue Sham var född 1957, korsning mellan Arabiskt fullblod och russ, som kunde vara riktigt lurig emellanåt, blev irriterad och bet både min bror och min kompis Eva, men med åren blev han snällare, när han fick gå fritt i hagen. Min kompis Eva hälsade på honom i slutet av sitt hans liv. Han var så snäll och fin, sa hon. Han blev väldigt gammal, 35 tror jag.
Hade en dröm om Shammi häromnatten. En sån fin vän jag hade i honom, hans finns fortfarande djupt i mitt hjärta.
Har inga bilder här i NYC, där jag bor nu. Men i mitt förråd i Enköping ska det finnas. När jag får tag på dom, lägger jag ut dem här. Så roligt att jag hittade min vän Blue Sham här.
Carina

E
2023-04-06 12:37
#34

Hej!

Har underbara minnen från Skälby gård. Minns de fina hästarna, de härliga havreåkrana och de mysiga skogsritterna.

Jag efterlyser någon som red Turamalin, Ljuvliga Tummen.

Har någon ett foto på henne, så bifoga gärna det.

Hon var en underbar häst, som ett andeväsen. Såg att Elliot hade hand om henne.
Snälla skicka gärna en bild på Tummen.

Var på Skälby gård tre somrar i rad och tyckte det var rena paradiset.
Förstår att det har hänt en del sedan dess. Synd att det inte finns kvar.

Eva

Annons:
Upp till toppen
Annons: