Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 3950 ggr
Fourjoy
2009-07-30 23:11

Seriös avel???

hittade av en slump denna annons på nätet….man upphör ju aldrig att förvånas….Förvånad

Bör en sådan hingst som varit i avel utan licens få lösa licens överhuvudtaget?

Ståtlig welsh mountain hingst Trevlig blivande avelshingst, welsh mountain (guldbelönad) står till förfogande för sunda, friska ston upp till C-D storlek. Fribetäckning. Veterinärt godkänd, men har ej fått licens än. Har fått ett föl i år. Inriden i år utan problem. Betäckningsavgift: 1.500 kr (ej licens) Dygnsavgift bete: 50 kr Stoavgift: 250 kr Gratis ombetäckning vid utebliven dräktighet. OBS! Ingen levande föl-avgift! Tar emot max 5 ston. Betäckningsavgift med licens blir 2.300 kronor

Annons:
Hanna-D
2009-07-30 23:14
#1

Blir det mer seriöst för att man löser en licens? Missförstå mig rätt Oskyldig

Caspianowner
2009-07-30 23:24
#2

Det står ju att han är veterinärvårdsbesiktad så han är ju godkänd enligt EU reglerna.

Som sen # 1 sa blir det mer seriöst om hästen har licens.

Det kan väl iallafall inte bli mer seriöst än vad som står där att läsa.

Fourjoy
2009-07-30 23:31
#3

Ja, då vill man ju göra rätt för sig….sen att licensiera allt som går på fyra ben är en annan sak….Flört   men med licensen har du kontroll på hur just den hingsten används…bra eller dåligt.

Men ovan verkar medveten om reglerna men avlar ändå….

Arhults
2009-07-30 23:41
#4

Men det var ju kul om två ston väljer alternativet med licens och tre ston väljer alternativet utan licens Skrattande hur gör dom då???

Det verkar som man kan välja!!!

Hanna-D
2009-07-30 23:42
#5

#3 Man löser t ex inte licens på shetlandsponnyhingstar, inte ens på de "godkända"/RS-hingstarna som är granskade och hårdgallrade…

Fourjoy
2009-07-30 23:53
#6

#2 Fölen kommer ju hamna i ett X register, det lägsta som finns….är det värt att ta fram föl som bara blir X? är det då inte för fölens skull bättre att lösa licens så dom får en ordentlig registrering och en godkänd stamtavla?  och för hingsten? ur vilken synvinkel är det positivt att ha avkommor i register X?

Summan för betäckning med licens är ungefär vad licensen kostar, har ägaren inte råd att lösa den annars?

Annons:
Caspianowner
2009-07-31 00:02
#7

Vem vet. bakom den här annonsen kan det stå en riktig guldklimp.

Elshira
2009-07-31 00:06
#8

Men de har ju skrivit i annonsen "Betäckningsavgift med licens blir 2.300 kronor" så jag antar att han är veterinärt godkänd och att de väntar på att få ut sin licens. Det tar ju trotts allt ett litet tag vet jag av erfarenhet :P

Hakuna matata!

Denna kommentar har tagits bort.
Fourjoy
2009-07-31 00:33
#10

Tar inte så lång tid att få licens om du har ordning på alla papper och man får ju planera lite smart tex ordna med licens under vintern då det är off season och det inte är högtryck på SWF med allehanda avels arbete… det är inte så svårt….

Synd om dom behandlar en guldklimp så här….ägaren skapar inget bra rykte runt ponnyn på det här sättet…. är det en guldklimp borde han också presenteras som en sådan…med minst licensiering… idag är han lägst ner på skalan…och så blir även hans föl hur fina dom än är…

Har ägaren tänkt på hur fölens framtid ser ut? många dörrar är stängda för dom just med X registrering, inga championat, du får inte ställa ut och dom kan aldrig bli annat än X….och i avel är dom ointressanta också då folk vill ha godkända papper.

Sen lämpar hingstägaren över en dyr registrering av varje föl på stoägaren i stället för att göra rätt för sig från början.

Elshira
2009-07-31 00:43
#11

Jag tror det tog några veckor för mig att få min licens på Molstabergs Lord Milligan efter att jag skickat in alla papper. Så låter väll inte helt otroligt att de väntar på licensen och under tiden får man betäcka om man vill men, de går ju tydligt ut med att han inte är licensierad ännu.

Hakuna matata!

Caspianowner
2009-07-31 00:58
#12

Många avlar inte för utställningsbruk. De som gör det vet ju som oftast vad som gäller i det regelverket.'

Elshira
2009-07-31 01:12
#13

Precis - det krävs inte licensierad pappa för att få en bra tävlingsavkomma. Min hingst Acrobat II var under sina 20 första år ej godkänd (innan de nya reglerna) och han har i.af fått bra tävlingsavkommor och ridhästar. För en liten flicka som älskar sin häst och tävlar så spelar det ju ingen roll var den är reggad eller om den får ställas ut eller inte, hon vill bara ha en snäll och duktig ridhäst!

Men för det säger jag itne att man SKA använda icke licencierde hinsgstar i någon större utsträckning då det finns gott om fina hingstar man kan betäcka med och många "andraklass hästar" utseendemässigt som ändå är bra tävlingshästr.

Hakuna matata!

Annons:
ragnhild49
2009-07-31 09:38
#14

"Många avlar inte för utställningsbruk. De som gör det vet ju som oftast vad som gäller i det regelverket.'"

"Precis - det krävs inte licensierad pappa för att få en bra tävlingsavkomma."

Är det någon som avlar för utställnings bruk (i Sverige)?         Ovasett vad man "tillverkar" så skall man naturligtvis använda en hingst som är veterinärt godkänd annars tycker jag att "the bottom in nådd", igen. Det är väl oväsentligt vad man har för avelsmål, regelverkat skall man ta reda på ändå,.

Det här resonemanget som ni för, får mig att tro att vi skall strunta i licencierintg också. Jag bara hoppas och tror att jag har missförstått er. Förhoppningsvis så skulle din Acrobat II ha fått sin licens om man kunnat lösa den redan för tjugo år sedan.

Fourjoy
2009-07-31 10:47
#15

Det står att han redan har en fölunge, alltså har han använts i långt mer tid än det tar att få licens, så det är inte att han betäckt i väntan på licens….

Sen oavsett om man nu avlar för utställningsringen, vilket jag hoppas att INGEN gör så måste man tänka ett steg längre….att avla för att man vill en gullig fölis efter sin gamla märr eller "bara" vill ha något åt sig själv….vad händer den dag då OM du (ofrivilligt eller ej) måste sälja denna avkomma??? du har ju gett fölet en väldigt limiterad framtid i stället för att se till att den kan få alla möjligheter som finns tillgängliga för en bra karriär med en godkänd registrering efter licensierad hingst…..tänk om nästa ägare vill ställa ut?  eller delta i något championat om ponnyn är duktig?  kört! 

och det som är synd är att det enda som krävs är att lösa en enkel licens….

Arhults
2009-07-31 11:01
#16

Det är ett väldigt enkelt regelverk som EU har skapat som vi ska följa, det är varje hästägares skyldighet att känna till vad som gäller om man ska ta ett föl eller använda sin hingst.

Ingen åker väl på tävling och ser frågande ut när dom vill se tävlings licensen.

1. Numera har EU gått in och då kan vem som helst lösa licens för sin hingst, om man uppfyller gruns villkoren. 1. att veterinärt godkänna hingsten 2. DNA typa hingsten 3. Föra språngrulla och betala stoavg.(svenskt påhott)4. Lösa licens.

Dessa enkla regler gör det lätt för hingstägaren samtidigt som man har koll på vad som används i landet-

2. Tidigare fick man som hingstägare använda egen hingst till egna ston utan någon som helst koll på något, detta är tack o lov borttaget för dessa hingstar fanns det ingen koll på. Inte heller registrerades avkommorna med stamtavla.

Det borde ligga i varje persons intresse att alla okänd härstamnings hästar försvinner och alla följer de enkla regler som finns.

En ponny som föds utanför systemet är en x registrerad ponny och är inte välkommen att delta i något.

Att säga att man hoppar inte med stamtavlan och man kan göra lite si eller så, min hingst är jättebra men inte godkänd osv. Då hör man inte hemma i en avelsförening, den är till för att ta till vara på varje seriös uppfödares intressen. Jag vill när jag är på tävling kunna läsa hästägar förteckningen och se ponnyns ursprung, idag är det allt annat än en glädjande syn! Inget är enklare idag än att följa de regler som finns, speciellt i de Engleska raserna!

PernillaJ
2009-07-31 13:36
#17

Mycket förändrades efter att hingstbesiktningstvånget avskaffades i december 2005, men om man skall använda hingstar i svensk avel måste man enligt lag föra språngrulla och redovisa de ston som hingsten betäckt. Detta oavsett om hingsten är "godkänd" för avel eller ej. Det kan kanske vara så att hingsten i #0 väntar på resultatet av härstamningsverifieringen, som måste vara klar innan SWF utfärdar licens. Husdjursgenetiska Laboratoriet som kör DNA-testerna har ibland ganska långa väntetider.

Fourjoy
2009-07-31 21:05
#18

inte ens DNA har års långa vänte tider…

Elshira
2009-07-31 23:31
#19

Tja när vi skickade inDNA  på arabhingsten som skulle passas så gick det på under en vecka medans det tog över en månad för att få det på Welsh Mountain hingsten.

Hakuna matata!

Lorita
2009-07-31 23:34
#20

#18 det fölet kan ju varit ett misstag för ett år sen Obestämd inte för att jag vill försvara det hela men det änder att hingstar/ston rymmer vid brunst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Fourjoy
2009-07-31 23:53
#21

men om det var en "hoppsan" så ska man väl inte fortsätta i samma negativa spår? utan då snabbt se till att få korrekta papper; DNA och regga avkomman i rätt register…

Jag reggade en inköpt "hoppsan" för några år sedan, tog mig över 2 år av detektiv arbete att spåra papper och folk och det kostade skjortan men hon fick sina papper som WPBR med fin stam….istället för att gå den enkla, billigare vägen och regga henne som okänd…

Lorita
2009-08-01 00:22
#22

#21 det är det som är skillnaden på avel och avel Flört det blir många hoppsan i buskarna och för många kvittar stam.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




ragnhild49
2009-08-01 09:48
#23

"det är det som är skillnaden på avel och avel "

Det ena är avel, det andra fortplantning.

PernillaJ
2009-08-01 10:27
#24

#18, 19 Normal väntetid enligt min erfarenhet är cirka en månad, men det kan ta betydligt längre tid om man har otur. Det längsta jag varit med om är tagelprov inskickat i slutet av juni 2007, svar i januari 2009 = 1,5 år.

Arhults
2009-08-01 12:12
#25

Men i det här fallet är det ju inte DNA som saknas utan man har ett pris om man vill betäcka utan licens och ett pris om man väljer med licens!!! Så tänk om man väljer utan licens när han fått licensTungan ute

Elshira
2009-08-01 14:54
#26

Jo det kan jag hålla med om, varför betäcka icke licensierad om man kan ta det med licens… xD

Hakuna matata!

Lorita
2009-08-01 15:13
#27

800 kr Guld i munTungan ute

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Fourjoy
2009-08-01 16:18
#28

#27Flört Skrattande   tål att tänkas på….Flört

nä..fy….Tyst

sanderfors
2009-08-01 16:25
#29

Vore ju kul att veta vilken hingst det är, den var ju guldbelönad iaf.. min första tanke var att den var licenserad via veterinärt men inte införd i kvalitetsboken… Det har ju varit många diskusioner om vad vi får kalla för godkänd och licenserad hingst osv.. någon kan ju maila ägaren och fråga hur den hade tänk.. vore intressant att veta!

Arhults
2009-08-01 17:15
#30

Alla hingstar med licens är godkända hingstar enligt SWF regler.

sanderfors
2009-08-03 14:41
#31

Jo de vet jag, men man "fick" ju inte säga att hingsten var godkänd om den inte var införd i kvalitetsboken utan då var den bara licenserad.. Enligt vissa medlemmar här!

Arhults
2009-08-03 15:22
#32

Det är ju så att det är enligt engelska regler och det är ju det vi följer är alla hingstar som har licens inom welsh föreningen godkända. Ingen är mer eller mindre godkänd med eller utan kvalitetsboken.

Pagn
2009-08-03 17:19
#33

Det är konstigt att folk som avlat welsh i årtionden fortfarande tror att vi i sverige kan ha egna regler vad gäller godkännande av hingstar. En hingst som är hel och frisk kan licensieras enligt engelska moderföreningen och är därmed godkänd för allmän avel. Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, den sk Kvalitetsboken är och förblir en svensk uppfinning som har inget som helst med moderföreningens regler att göra utan är endast ett svenskt sätt av vissa bakåtsträvare att försöka behålla det gamla premieringssystemet som har upphört för många år sedan. Sverige blev medlem av EU genom ett demokratiskt val, och ska därmed följa EU's regler vad gäller rasers moderföreningars regler. It's as simple as that!

Gotlandsruss är en svensk ras med egna regler vad gällande godkännande av hingstar, däremot Welsh, New Forest( som för närvarande bryter flagrant mot moderföreningens regler), Connemara osv ska enligt EU-rätt följa moderföreningens regler.

Fourjoy
2009-08-03 18:03
#34

# 33…. simple as that… Flört no more no less…

Annons:
Elshira
2009-08-06 10:45
#35

# 33 Bra sagt!

Hakuna matata!

mariajalrup
2009-08-06 14:26
#36

Lite "tyket" att ge sig på andra - är det inte bättre att satsa allt på att själva avla med goda individer för att främja aveln? Bry sig mindre om vad andra gör och koncentrera sig på att erbjuda bra avelsmaterial - låt stoägarna avgöra själva vilka hingstar de vill/bör använda.

Sverige är och förblir en ankdamm - i många avseenden.

Arhults
2009-08-06 15:06
#37

Nu var det väl inte frågan om hur bra hingsten var utan att det finns människor som fortfarande använder icke licensierade hignstar i avel. det är olagligt och man ska enligt de föreskrifter som finns föra språngrulla och betala stoavg. All avel utan licens är oseriös oavsett hur bra hingsten är eller ej.

Därav det oseriösa, inte om hignsten var bra eller ej det får var och en stå för!

mariajalrup
2009-08-06 17:03
#38

Är det verkligen olagligt så bör det väl kunna anmälas någonstans också, samt påföras ngn slags påföljd? Om man själv är hingsthållare och följer gällande regler så borde det inte spela så stor roll vad någon annan gör kan jag tycka.

Man kan ju i o f sig ha åsikter och framföra dem men är det inte att hänga ut någon lite väl tydligt genom att publicera annonstext ordagrant? Känns som ett påhopp.

Fourjoy
2009-08-06 17:43
#39

…vissa beskrivande delar är borttaget ur annonsen, såsom färg, telnummer osv.

Jag vet inte om det är av okunskap eller av annan anledning men ska man ha hingst och använda den i allmän avel så bör man också kunna reglerna…..både för sin egen och hingsten samt dess avkommors del…..det här förfarandet/användandet är enbart negativt på alla punkter….mest synd är det väl om avkommorna som hamnar i arkiv X och kommer ratas av många av just den anledningen…hur bra dom än blir….och det är otroligt synd…..

Som jag skrev i övre inlägg så är detta den absolut simplaste/billigaste vägen att producera föl…. för hingst ägaren……avgifterna för att regga dessa avkommor i arkiv X hamnar på fölägaren och det kommer att kosta skjortan…så vidare att man inte kör dom under okänd…vilket också är den simplaste vägen att gå när stam finns….då är man inte seriös…är man seriös presenterar man sin hingst på rätt sätt och följer de regler som finns samt ser till att avkommorna kan få "gröna" papper och bästa möjliga utgångspunkt att kunna göra det mesta av livet.

Vad tror du den seriösa avlare som fött upp denna hingst och som fm har prefix på den tycker om att den används på detta sätt? den lär väl inte vara så glad….när det är så förspänt som vi ändå har det inom welsh med "endast" licens…varför inte följa en så enkel regel??

Det är sånt här som vi många seriösa måste jobba på att få bort…genom upplysning/utbildning och som jag själv beslutat för egen del inför framtiden….att kastrera alla hingst föl/ungponnyer som inte ska visas fram som hingst innan dom säljs……och säljs dom som hingst ska dom ha licens eller kontrakt med licenskrav…..vi kan alla jobba på vårt eget sätt….bara vi jobbar åt samma håll…..

Pagn
2009-08-06 17:43
#40

Nu är det väl så att alla oseriösa hingstägare som ej följer reglerna (som numer är väldigt väldigt enkla) riskerar att hängas ut på diverse forum. Hade denna hingstägare bara löst licens på hingsten så hade INGEN kunnat säga något som helst negativt, eftersom hingstägaren följt reglerna, men eftersom hingstägaren tydligen inte vill följa dom enklaste regler så får man vara beredd att bli ifrågasatt och uthängd.

It's as simple as that!

ragnhild49
2009-08-07 09:16
#41

"Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, den sk Kvalitetsboken är och förblir en svensk uppfinning som har inget som helst med moderföreningens regler att göra utan är endast ett svenskt sätt av vissa bakåtsträvare att försöka behålla det gamla premieringssystemet som har upphört för många år sedan."

Jag vill bara påminna om att SWF gjorde en enkät för en del år sedan, och då röstade medlemmarna själva att man ville ha en typ av "godkännande", på det vis vi har nu.

Är det så att den allmänna opinionen vill att kvalitetsboken skall bort, får man väl ta upp det på avelskonferens och motionera på årsmöte för att ändra nuvvarnade system.

Annons:
mariajalrup
2009-08-07 11:49
#42

Så det är ok att hänga ut personer på forum?

Jag tycker i så fall att det är ärligast att innan man gör så vara "kaxig" nog att även personligen ta kontakt/ringa upp den det berör och framföra sin åsikt - om man nu anser sig ha rätt att lägga sig i andra människors angelägenheter dvs.

Om man inte kan göra detta är det kanske vettigare att starta en tråd som är mera allmänt hållen.

Zondell
2009-08-07 12:06
#43

# 33

----

Gotlandsruss är en svensk ras med egna regler vad gällande godkännande av hingstar, däremot Welsh, New Forest( som för närvarande bryter flagrant mot moderföreningens regler), Connemara osv ska enligt EU-rätt följa moderföreningens regler.

----

Lite nyfiken: På vilket sätt bryter New Forest mot moderföreningens regler?

Lorita
2009-08-07 13:34
#44

#42 hur kan man se vem det är?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




mariajalrup
2009-08-07 13:48
#45

Tja, man har väl satt ut i princip allt utom namnet…och dessutom framgår det ju väldigt tydligt att om personen avviker från reglerna så förtjänar denne minsann att hängas ut här på forumet.

Pagn
2009-08-07 14:19
#46

Som jag sa tidigare, reglerna är väldigt enkla vad gäller licensiering av hingstar numera, om då någon inte ens orkar följa dom enklaste regler och svensk lag samt EU-rätt så riskerar man att hängas ut på diverse forum. Är det sen en guldbelönad hingst med stuterinamn är det ju tråkigt för uppfödaren att hans/hennes uppfödning ska skylta i mindre seriösa sammanhang.

Pagn
2009-08-07 14:27
#47

#41

Men är det så att sverige ska ha egna regler eller ska man följa reglerna som moderföreningen ställer upp?

Man kan tycka vad man vill om dom enkla regler som moderföreningen ställt upp för godkännande av hingstar, men avlar man Welsh så förmodar jag att man avlar efter dom regler som moderföreningen ställt upp, att hitta på egna regler går inte längre.

Jag tror att många av äldre gardet har svårt att inse att det är nya tider, det är inte längre självklart att några svenska domare kan och vet allt, den nya generationens uppfödare är vana att genom några knapptryckningar på datorn hitta internationell information i en omfattning som tidigare var omöjlig.

Caspianowner
2009-08-07 15:33
#48

# 16

Tänk vad mycket bra hopphästar som finns med okänd stam. Seriös avel är väl förövrigt att ta fram en bra avkomma. Alla vill väl för övrigt inte vara med i en avelsförening. Vad har förresten en hoppryttare i en avelsförening att göra.

Är det endå inte så här att licensierinagar mm. mest är till för att föreningarna överhuvutaget få någon uppgift och liten möjlighet att ta in pengar.

England är väl en större och framgångsrikare hästnation än Sverige.

När hingsten en gång för alla är godkänd så är han det en gång för alla, förutsatt att inget inträffar som ex defekta avkommor har påvisats. Inget tjaffs om några årligen betalda licenser.

Att värna om licensiering är väl mer att värna avelsföreningen än om rasen.

Man har med andra ord lite fel focus.

( Kvalitetsbok och X register vilka dumheter.)

Annons:
Caspianowner
2009-08-07 15:41
#49

# 30

Blir hingstens avkommor bättre i kvalite om den påhittade årliga licensen blir betald ??????

Pagn
2009-08-07 15:45
#50

Aldrig hört talas om Livstidslicens inom welsh?

Caspianowner
2009-08-07 15:50
#51

# 40 .

Är hingsten godkänd enligt EU reglerna så är nödvändiga regler följda.

Allt annat trams tycker jag att det är sundast att bara skita i. Den lilla klick av människor som förfäktar dyligt trams för att upprätthålla en onödig byråkrati och sina egna possitioner ger jag inte mkt för.

Caspianowner
2009-08-07 15:52
#52

# 50

Nä inte i Sverige !

Arhults
2009-08-07 16:13
#53

#49 Nej inte alls, visst kan alla avla hur dom vill -  varför ska vi följa regler!

Någon kanske vill undervisa sina barn hemma, varför ska dom gå i skolan!
Varför ska man följa samhällets regler? Bättre om var och en gör som dom vill!
Cykla på trottoaren kör bil utan körkort allt går!

Varför ska man följa regler, varför ska hästar ha stamtavla, och det viktigaste varför ska man få tjäna pengar på hästar. Det är orimliga avelsföreningar som skor sig på stackars häst människor! Ideelt arbetande människor som lägger ned timmar av sin tid i ponnyns intresse! nej fritt fram!

Vi behöver ju inga stamtavlor för då kan vi sluta att fundera på hur bra olika stammar passar ihop, skönt släpp ut ditt sto och hoppas att någon samtidigt släppt ut sin hingst!

Mitt seriösa svar blir, ja ponnier generellt sett liksom hästar är bättre med stam! En och annan är nog bra utan stam också, men personligen tycker jag att ponnier utan stamtavla inte ska få delta i något utan stå utanför, precis som dom som tillverkade ponnyn en gång valde att stå utanför systemet!

För din information måste alla hingstar ha licens i England annars måste dom kastreras vid två års ålder! I England som är häst nationen nr ett är full av avelstävlingar, statestik och licenser. Om ej ponnierna är bra nog åker dom till slakt och blir fölfileer!

Vill man sitt djurs bästa så ser man till att vara insatt i de reglar som finns för att ge sin ponny en bra start och en värdefull fortsättning av livet!
Det gör man inte med din syn på ponnierna!

Caspianowner
2009-08-07 16:13
#54

# 37

Hur får du ihop det där, kan du utveckla det lite ?

Caspianowner
2009-08-07 16:25
#55

# 39

Har tanken aldrig slagit dig att dessa påfund bara är ren humbugg ?

Annons:
Arhults
2009-08-07 18:02
#56

Ja du, är det så man avlar Caspisk häst då är det väl inte mycket med det! varför gjorde du dig besvär att impotera hästar med stam om det är så löjligt och oseriöst? Eller är det endast andras seriösa avel som är löjlig i dina ögon.

Vad gör du på ett avelsforum, är du här för att skapa gräl?

Fourjoy
2009-08-07 18:21
#57

påfund? humbug?…undrar vem som kör med humbug?

Pagn
2009-08-07 20:03
#58

#55

Eftersom Jane Holderness-Roddam som är President i CHS (Caspian Horse Society UK) är en gammal bekant ska jag helt enkelt fråga henne om den engelska föreningen har samma inställning som du till hingstlicenser. Så vitt jag vet finns väl hingstlicenser äver inom ICSB och avkommor efter ej licensierade hingstar hamnar i Sektion X-register inom EU-territoriet( EU räknas som ett land) och deras avkommor kan ej hamna i fullständiga registret. (utom i väldigt exeptionella fall såsom en import från Iran osv. )

(som gammal arabuppfödare förstår jag varför det numer går utför med arabaveln om du är representativ av nya generationens uppfödare av bruksaraber)

Lorita
2009-08-07 22:05
#59

Caspianowner, vitesen med stam och stamtavla är ju för att vi alla i en ras gemensamt ska avla fram topphästar. Då hjälper andras avel till att föröka avla fram bra individer, det är avel avlar man utan stam då avlar man ju bar på just det man ser.

Sen är ju det väldigt enkelt och faktiskt billigt att lösa licens på en welsh och då räddar man stammen till eftervärden för en framtida tida seriös avel.

Hästar utan stam, är som mat utan innehållsdeklaration, det kan bli fel om något inte är bra.

Jag för min del avlar för att kunna avla vidare, annars kan man ju lägga er det där med rasföreningar och släppa alla hästar man vill ha föl på i en stor gemensam hage så får det bli vad det blir.

Vi har fått ärva ett arbete med att bokföra stammen på våra hästar och det är vår skyldighet att värna om att lämna över en stam till nästa generation hästuppfödare så dom slipper famla i blindo

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Caspianowner
2009-08-07 22:32
#60

# 58

En till som blivit lite vilseledd. ICSB är inte någon förening och bedriver överhuvudtaget ingen grundregistrering av hästar. ICSB är endast ett inofficiellt register, startat av privatpersoner, utan någon som helst officiell status. ICSB känar som en samlingsvolym som syftar till att samla alla världens Caspiska hästar i ett och samma register, dock förutsätts att det tidigare har blivit grundregistrerade någon annan stans. ICSB har ingen som helst kontroll på vad de tar in, eftersom de aldrig ser några grundhandlingar på några hästar. De förlitar sig endast på de uppgifter som de får från olika länders registratorer. De har heller inte några krav på DNA tester eller härstamningsverifieringar utan klappar glatt in det material som tillställs dem. Detta är den sorgliga sanningen varför jag själv inte ser en ICSB registrering som någon kvalitetsstämpel.

Jag älskar Caspisk häst, men ICSB ger jag inte mkt för.

Beträffande hingstlicenser så är det riktigt som du säger att CHS delar upp sitt material i två avdelningar, efter godkänd hingst och inte godkänd hingst.

Men vad är då detta ? Med godkänd hingst menas det godkännande som EU lagstiftningen kräver, i princip en veterinärbesiktning DNA test ( Härstamning ).

Redan här haltar det lite grann hos CHS, eftersom de inte orkar med att kräva DNA hästamningskontroller av sina medlemmar. Märk dock att denna så kallade godkännande av hingst inte innebär någon så kallad avelsvärdering enligt svensk modell. och framförallt, det skall inte betalas in några årliga licenser för att få använda en hingst, ej heller några stoavgifter. Således en väsentlig skillnad mot vad som är kutym i Sverige.

Vi är några svenska uppfödare som avlar med Caspisk häst i ett genuint avelssammarbete med Norska uppfödare där allt material DNA testas och härstamningsverifieras i flera led bakåt. Detta gäller även allt material som vi tar in utifrån. Detta gör att vi har oerhörd kontroll på vårt material och dessutom planerar vi aveln på bredden för att tillvarata de få blodslinjer på bästa sätt, någonting som CHS tyvärr inte varit särskilt noga med.  Detta göra att en del engelskt avelsmaterial inte alltid är vad det utges för att vara och eftersom de har haft förkrossande överrepresentation av några specifika hingstar är det ganska svårt att köpa material därifrån som går att avla vidare med på ett seriöst sett.

Dock finns tyvärr exempel på svenska uppfödare som utan att sätta sig in i bakomliggande stammar handlat hem hästar som inte varit lämpliga att använda mot varandra i vidare avel. Man har även köpt material med mkt tveksam härstamning. Detta har man dock valt att sopa under mattan, eftersom den svenska rasföreningen här i landet redan från början vägrade att inordna sig i de krav på DNA test och härstamningsverifiering som deras plan och riktlinjer, åtminstånde ursprungligen krävde. Jag var själv med på Jordbruksverket när riktlinjerna ursprungligen lades fasst.

Jag var själv med att startade föreningen SCHA och var vald till registrator. Ett uppdrag som jag snabbt hoppade av när föreningens ordförande tillsammans med några ledamöter krävde att vi skulle börja verksamheten genom att fuska med registreringarna.

Detta var en liten parantes. Nu åter till CHS som idag egentligen är en liten spillra av några åldrade engelska uppfödare.

Den Engelska Caspiska aveln finns i huvudsak idag inom en senare bildad Caspisk förening som heter Caspian Breed Society ( CBS). Det är CBS som har både de absolut flesta medlemmarna och de allra flesta Caspiska hästarna registrerade.  Det är också CBS som årligen arrangerar en stor Caspisk utställning och som enligt min mening driver aveln framåt.

Däremot är det riktigt att det huvudsakligen är tanterna i CHS som driver ICSB. Inte riktigt korrekt det heller, eftersom ICSB idag till stor del influeras av Amerikanska uppfödare.

Då vi själva på eget bevåg och på egen bekostnad DNA testat och DNA härstamningsverifierat allt materail vi tagit in från England där vi även fått in håranalyser från våra hästars förfäder, har vi hittat en del fel i härstamningarna, vilket vi påpekat, vilket endast besvarats med ilska och tjurighet från CHS ICS registratorer, några enstaka ändringar har gjorts men långt ifrån allt.

Vi kan själva idag köpa Caspisk häst ifrån England och ta reda på vad du får, men det är ett vanskligt äventyr för den oinvigde.

Nu har du fått mig att blåttlägga de svagheter som finns inom den Caspiska aveln. Det är därför vi själva byggt upp en egen population där vårt avelsarbete idag inkluderar ett drygt 100 tal väldokumenterade individer. Där har du också svaret till varför vi distansierar oss från övriga svenska uppfödare.

Du skrev dessutom kryptiskt om bruksarab aveln. Tråkigt om det är som du säger. Men skyll åtminstånde inte på mig Jag avlar inte Araber och har aldrig gjort och är heller inte med i någon arabförening. Däremot äger jag ett par 20 åriga Araber.

Lorita
2009-08-07 22:49
#61

Jag tycker vi ska hålla oss till welshponny, jag diskuterar inte knabstrupper problem här inne. Era interna problem har inte mycket med welsh aveln att göra.

Welsh är en mycket generös avelsförening och det är jag tacksam för då jag med hjälp av ett gott avelsmaterial (hingstar) att välja på kan bedriva en avel jag är stolt över.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Fourjoy
2009-08-07 23:26
#62

Det är ju just det fina arv som moderlandet byggt upp genom sin stamboksföring som vi måste förvalta på bästa möjliga sätt….vi måste se framåt i den avel vi gör idag, vad konsekvenserna blir av vårt handlande idag…och vi har ju sen sådan tur att reglerna är enkla och vi har mycket material både i levande form och i skrift och personlig erfarenhet att lära av på andra sidan pölen…..kunskap är nyckeln….ingen är någonsin fullärd.

Att studera stammar och individer är värdefullt…inte bara dagens material utan från welshens början….

Annons:
Caspianowner
2009-08-08 00:22
#63

# 61 o # 62

Jag tycker likadant som er i den här frågan. Jag blev dock påhoppad och kände behov av att reda ut begreppen.

Pagn
2009-08-08 00:43
#64

# 63

Kära vän, här diskuterar vi Welsh, om sen du och några andra dissidenter tycker att diverse olika caspian society är värdelösa är av mindre intresse. Fick för 11 minuter sen ett mail från Jane Holderness-Roddam, och fick en god förklaring om diverse turer inom dina rasföreningar, så tycker nog att du ska vakta dina ord.

Det är bara att konstatera att det kommer alltid att finnas oseriösa hingstägare som inte ens kan licensiera sina hingstar, och vi får väl satsa vårt krut på att informera stoägare på ett snällt och vänligt sätt med fördelarna att använda licensierade hingstar som ger avkomma med härstamning. OCH som jag tidigare sagt, det kan inte vara trevligt för en uppfödare som har en guldbelönad avkomma att hamna i oseriöst (olagligt enl svensk lag samt EU-rätt) sällskap.

Caspianowner
2009-08-08 01:27
#65

# 63

" KÄra vän, Det var vad jag också så gjorde tills du fick något annat att vilja diskutera.

Om du anspeglar på Caspisk häst så får du också en förklaring. Det var du som ledde in på Caspisk häst, inte jag. Några ord som behöver vaktas tycker jag tycker jag knappast att jag fällt.

Sanning tål alltid dagsljus, även om den är obehaglig för vissa.

Jag struntar sen fullständigt i om du är vän med Jane Holderness Roddam. Tar du upp sådana här ämnen, så beskriver jag verkligheten iallafall.

Blanda sen inte in mig i den Svenska Avelsföreningens verksamhet. Den har jag tagit avstånd från, sedan länge.

Pagn
2009-08-08 01:45
#66

Nu är detta ett Welshforum, så om du har något som är intressant för Welshuppfödare så är du välkommen att dryfta dina åsikter om Welsh, annars finns det säkert forum mer passande för dig och dina åsikter.

Caspianowner
2009-08-08 02:40
#67

# 66

Visst är det ett Welsh forum, Jag pratar Welsh här, men det var ju du som börja tjaffsa om Caspisk häst.

PS. Tog argumenten slut måntro.

Arhults
2009-08-08 02:43
#68

Nu tror jag du är ute och cyklar, blanda inte ihop termerna. Vi diskuterar licens inte avelsvärdering, vi följer EU och licensierar våra hingstar samt DNA testar och veterinärbesiktar. Ingen har i denna tråd talat om avelsvärdering eller det svenska system som finns. Welsh följer sin moderförening och EU! Men en sak har du rätt i vi avlar med stamtavla och licensierade hignstar!

Alla som föredrar att avla med icke licensierade hingstar hör väl knnappast hemma på ett avelsforum.Skrattande

själv avlar jag i RSF gamla BRP ridponnier vid sidan om Welsh och jag vet inte om det var dig jag mötte en gång på ett möte i Örsundsbro angående hur staten förfarit sig mot diverse avelsföreningar?

Pagn
2009-08-08 03:14
#69

#67

Som sagt tidigare, detta är ett welshforum, och dina åsikter angående caspian horses är ganska ointressanta, själv föredrar jag att hellre lyssna på en auktoritet som Jane Holderness-Roddam med internationell erfarenhet, än en svensk tös som kör sitt eget race.

Annons:
Caspianowner
2009-08-08 03:48
#70

# 69

Snälla lilla vän. Jag skulle aldrig skrivit en rad om Caspisk häst här om du inte fört in diskussionen åt det hållet.

Kör sitt eget race? Följer bara enkelt vad CBS kräver. Alltså den föreningen som jag är medlem i. Som styrs av mer eller mindre klart mer auktoritet Internationella personer än från CHS

Du gör ju dessutom allt du kan för att hålla igång detta.  

Så har du mer att säga nu om den här rasen, så ta det via PM. Så den här tråden får användas till vad den var tänkt.

Lorita
2009-08-08 10:20
#71

Nu låser jag denna tråden det är för mycket Caspisk häst och för lite welsh.

En sak kan vi sammanfatta det hela med vi som avlar på welsh, vi vill bevara stamtavlan på våra ponnys och vill undvika att avla utan stamtavla.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: