Annons:
Etiketthingstar
Läst 5562 ggr
trojlik
2012-05-17 18:29

Welsh Mountain hingst (västra Götaland)

Letar efter en welsh mountain hingst att betäcka mitt shettis sto med. Någon som vet om det finns någon seriös hingstägare i Västragötaland med omnejd?

maila gärna: linbar86@hotmail.com

Annons:
PernillaJ
2012-05-18 07:38
#1

#0 En seriös welsh mountain hingstägare tar inte emot shetlandsston till sin hingst.

Arhults
2012-05-18 10:34
#2

Jag skulle just svara samma sak, nu slapp jag ;)  Betäck med en Shettis hingst!

trojlik
2012-05-18 13:57
#3

Det finns massa trevliga welsh/shetlandsponny korsningar. Hade själv en när jag var liten. Har träffat flera ach de blir väldigt trevliga barnponnys. Ser inget problem i det då fölis får full stam och blir en partbreed? Jaja, det är inte det som skall diskuteras..

Elshira
2012-05-18 16:46
#4

Visst finns det flera trevlifa korsningar mellan dessa två.

Men jag förstår inte riktigt syftet med just en sådan korsning. Ponnyerna år små båda två, båda är bäriga och av lite grövre ponnytyp. Båda är bra allroundponnyer, och båda är bra till barn.

Det som skiljer är ju utseendet, temperamentet och höjden en aning (men båda är ju "förstaponnyer" om man inte vill ha en mini då).

Jag måste säga att jag dock är nyfiken på vad du vill få fram/åstakomma med denna korsning? Varför just welsh mountain, och inte dartmoor eller någon annan ras, vilka egenskaper specifikt är det du vill få fram?

När man tar fram en korsningsavkomma vill man ju få något bättre eller ta fram något som saknas. Oftast handlar det om att få en typ av häst i en annan storlek, att försöka få in vissa ridegenskaper eller göra något i kropstypen (t.ex få bättre/grövre ben, eller få en lättare/grövre kroppstyp).

Men därför ser nog varken jag eller andra uppfödare poängen att korsa två så snarlika raser med varandra, det finns ingen anledning att korsa dem, båda är så bra i sig och ganska likvärdiga, resultatet blir nog ytterst sällan bättre än en bra individ av de två respektive raserna.

Sedan finns det många stuterier (shetland) och alla har olika mälsättningar och prioriteringar på sina ponnyer. Vill du ha lite mer av en egenskap så krävs det antagligen bara lite mer letande. På det viset kan du ju även få fram en avkomma med dina egna prioriteringar. Vissa tävlar sina mycket, vissa har väldigt bra gångarter för ridning, andra har väldigt ädelt och "flott" utseende utan att för den delen tappa massa. Det gäller att hitta hingsten som passar för just ditt sto, och dina mål.

Känns det inte trevligare att göra något som gynnar rasen om det är möjligt, istället för att "bara" få en trevlig ponny?

Jag har själv inte något alls emot korsningavel, många av de toppresterande hästarna (halvblod och ridponny är ju utmärkta exempel) är ju alla korsningshästar. Även welshrasen är ju en korsningsponny från början, men som avlades fram målmedvetet.

Men viktigt med all avel, såväl korsning eller ej, är att ha tydliga mål med vad man vill uppnå! Och att man ska se långsiktigt, att faktiskt tänka att man vill få en avkomma som om man har turen med sig blir tillräckligt bra för yttligare en generation. Vid rasren avel vill man uppnå rasstandard, och vid korsningsavel de egna uppsatta målen (både vad det gäller kropp och ridbarhet osv., samt marknaden - finns detta redan eller ej, och "behövs" det?).

Att avla kortsiktigt (inte förvänta sig att nästa avkomma ska kunna bli avelsmaterial) är otroligt onödigt för hästsamhället. Det finns många trevliga hästar som kanske inte passar för framtida avel men utmärkt som ridhästar. Varför inte använda dessa som "bara" ridhästar och gynna aveln av en ras, istället för att tillverka sådana utan någon avelsvinst?

Korsningar som ter sig bra (t.ex ridponny som ofta är connemara, welsh, new forest samt fullblod i olika uppsättningar) får till slut en "standard".

Tycker man att något saknas bland alla hästraser så ska man absolut jobba för att få fram det, det är absolut inget fel i det, bara det är långsiktigt och genomtänkt!

Smaken är ju givetvis som baken vad det gäller alla hästraser och olika korsningar, tur det finns något för alla!

Hakuna matata!

PernillaJ
2012-05-18 16:54
#5

#4 Skulle du ta emot ett shetlandssto till din welsh mountain hingst?

trojlik
2012-05-19 09:39
#6

Har nu hittat en trevlig uppfödare som inte ser något fel i Welsh Partbreed. Skall titta på hennes hingst i dag som är supersnygg med väldigt goda meriter. Hoppas han är lika trevlig som han är snygg :)

Annons:
Arhults
2012-05-19 10:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu måste jag säga att föda upp en WPB är inte att korsa hej vilt!! Jag föder upp WPB och när man gör det måste man ha ett mål, det vanligaste målet är att få fram sportponnyer, i regel av större storlek som tar vid när welshponnyernas "ridponny" sek B blir för liten.

I UK är det också vanligt att korsa COB sek D med XX Fullblod för att få fram hopphästar, man använder sig av Cobens styrka och hopp egenskaper med fullblodets uthållighet. Detta ger bra hunter hästar!

Mina WPB/NWR är från Hollands stambok och avlas för sina ridegenskaper.

Att avla Shetlandsponny med Welsh Mountain ponny fyller överhuvadtaget ingen funktion, om du vill ha welsh köp ett welshsto då, eller om du vill ha en Shettis, betäck med en Shettis hingst då!

Shetlandsponnyn hör inte hemma i korsningsaveln, den tillför inget utan är en bra ponny för sitt ändamål som en renrasig ponny!

Detta var mina synpunkter!

Här är en bild på en genom tänkt WPB!

JenD
2012-05-19 11:39
#8

Jag är inte ett stort fan av korsningar öht MEN jag tycker att så länge som TS (eller någon annan för den delen) avlar med friska djur och "för sig själv" så är det dennes val. Med "för sig själv" menar jag att om man vill ta en avkomma på sitt sto för att ha själv för att man vill ha just den korsningen så behöver inte alla lägga sig i det. Skillnad är det dock om man avlar fram massor med korsningar (eller renrasiga för den delen) för saken skull. Avla, sälja, avla, sälja utan mål, det är däremot något som jag själv har svårt för. Då kommer dessa halv-danna hästar/ponnyer ut på marknaden utan eftertanke och då medverkar man till att sänka nivån.

TS har inte sagt att hon planerar att starta en ett stuteri och spotta ut shettis/welsh-korsningar. Hon kanske bara vill ha en avkomma med en mountain efter sin shettis.. Hon har inte heller sagt att hon INTE ska starta stuteri och göra detta men om "ni" ändå ska lägga sig i, gå djupare innan "ni" dömmer!?

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

 

trojlik
2012-05-19 12:19
#9

Tack JenD för ditt eftertänksamma och kloka svar :)

Det behöver inte vara allvarligare än så som du skriver. Men som i så mycket annat så finns det alltid folk med väldigt starka åsikter.

Fölis får full stam och alla papper i ordning och en väldigt vacker pappa med goda meriter. Även mamma utställd med gott resultat. Får tillgång till alla aktiviteter och utställningar som partbreed.

Om jag skulle föda upp welsh/shettis korsningar för att sälja så hade jag gått back många gånger om ;)

Självklart skall vi behålla detta föl själva för den som är nyfiken ;)

Arhults
2012-05-19 12:45
#10

Ja men det vi reagerar på är nog det att TS söker en seriös hingsthållare som har en WM hingst, det finns nog ingen seriös Hingsthållare som upplåter sin hingst till ett Shettis sto ;) Fast det går nog att hitta en hingsthållare som betäcker ditt sto.

Annette
2012-05-19 13:11
#11

Räknas alla Welshkorsningar som Partbreed? Finns det inga som helst krav på inkorsningras som det gör med Ridponnyer?

Folk korsar hur som helst och gör dom det för eget bruk är det väl en sak. Men tyvärr finns det sådana som gör det för att sälja och det överhopar marknaden med massa konstiga korsningar. Travsto + prickig hingst verkar väldigt populärt Obestämd

Arhults
2012-05-19 16:08
#12

Tyvärr har WPB inget annat krav än 12,5% welsh blod i. Men den Holländska welshföreningen har gått ett steg längre och infört ytterligare en sek NWR ponnyn Nederland Welsh Ridingpony som kräver 25% welsh inslag och endast tillåtna raser är welsh sek A och B samt fullbloden, inget annat.

Numera är den stamboken stängd för renras hingstar, så man har en liten selekterad avel med ca 400 betäckningar/år.

Varje år i Februari visas 3 årshingstar för premiering och ca 60 st 3 årshingstar visas varje år. Av dessa blir ca 5-6 st premierade och uttagna till 32 dagars bruksprov. Av dessa 6 hingstar blir i snitt 4 st Godkända NWR hingstar.

Hingstpremierinen som även är premiering för Sek B och övriga welsh raser inkl WPB är en enormt stor show där även godkända hingstar har inbördes tävlingar och visas upp.
Folk från hela europa finns på plats som köper upp unga hingstar för att ta hem och godkänna  i sitt eget land.

Läktarna är fulla! Vore kul om vi kunde gå i den riktningen med vår welsh avel!

Fourjoy
2012-05-19 22:03
#13

En av Sveriges bästa ponnygaloppörer, Servus är just en shetland/welsh, har känt honom i många år, han är till vardags ridskoleponny, utöver detta tävlar han galopp, hoppning, dressyr och trots hög ålder och många år med hårt arbete är det inget fel på honom… det är nog inte många rasrena som skulle klara den arbetsbördan utan att gå sönder eller bränna skallen… faktum är att korsningar oavsett djursort mer än ofta är bättre än sina rasrena släktingar. Sen ska det ju givetvis finnas ordentlig research och eftertanke bakom en korsning, inte bara för att föl är gulliga…

TS: Känner du att det är rätt för ditt ändamål så följ din väg…..vem vet? du kanske har en ny liten Servus snart? Flört

Annons:
Upp till toppen
Annons: