En körtävling börjar alltid med dressyr. Här visar kusken upp sitt ekipage så elegant som möjligt men syftet är också att visa att han/hon har full kontroll över sitt ekipage.
Programmet som körs bestäms utifrån klassens svårighetsgrad. De olika rörelserna samt det allmänna intryck ekipaget ger poängsätts mellan 0 - 10. Den erhållna totalpoängen dras ifrån möjliga maxpoäng och den kusk med lägst straffpoäng vinner.
Allmänt
Avsikten med dressyr är att bedöma hästarnas harmoni, eftergift, lätthet, rörelsefrihet, framåtbjudning, smidighet, rätt ställning i rörelserna samt att de har regelbundna gångarter. Dessutom bedöms kuskens ställning på kuskbocken, noggrannhet, allmänt hanterande av hästarna samt presentation av ekipaget.
I dressyren bedöms hästarna i ett par, tandem eller fyrspann som en helhet och inte som individuella hästar
I Lokal tävling används i Lätt B Lätt svenskt dressyrprogram nr 2. I Lätt A används Lätt svenska dressyrprogram nr 3. I Nationell tävling används för Lätt klass Svenskt dressyrprogram nr 3. I Medelsvår klass används Medelsvårt Svenskt dressyrprogram nr 3. I Elit tävling används Medelsvårt Svenskt dressyrprogram nr 3, FEI nr 3 eller FEI nr 4. Kolla noga på propositionen vilket program som används. Beskrivning av programmen hittar ni på http://www2.ridsport.se/t3.aspx?p=1411036
I alla tävlingar måste dressyrprogrammet köras från minnet. Passagerare är ej tillåtna. Vagn skall vara försedd med sittplats bakom eller bredvid kusken. På vagn med två säten skall groom sitt på det bakre sätet.
Bandage, strykkappor eller liknande får ej användas. Bryter man mot detta får man 10 straffpoäng och efter programmets genomförande ska bandage/strykkappor tas av och hästen/hästarna kollas.
Dressyrprogrammet börjar när den tävlande kör in på dressyrbanan och slutar när den tävlande påbörjar utkörning efter den andra hälsningen. Tiden som visas på domarprotokollet är endast information för tidsschemat.
Dressyrprogrammet måste påbörjas inom 90 sekunder från det att domare givit signal, annars blir den tävlande utesluten från momentet.
Dressyrbanan
Dressyrbanan ska befinnas på jämn och plan mark med fast underlag, gräs eller grus. Banan för dressyrprogram skall vara 40 x 80 m upp till nationell medelsvår klass. I elit medelsvår och svår klass ska banan ha måtten 40 x 100m. Fyrspann körs alltid på den större banan.
Bedömning
Domares bedömning sker individuellt. Samverkan mellan flera domare får inte förekomma sedan tävlingen har startat.
Övergångar mellan gångarter och olika tempon skall utföras tydligt men mjukt och skall ske när hästen/hästarnas nos når den i programmet angivna punkten (bokstaven). Taktmässigheten skall bibehållas. Hästen/hästarna skall förbli på tömmen med en lätt förbindelse med kuskens hand.
I alla dressyrprogram ingår presentation. Det är en bedömning av ekipagens helhetsintryck. Bedömningen sker under tiden som dressyrprogrammet körs. I bedömningen ingår kuskens och groomens klädsel, selarnas tillpassning på hästarna samt puts, kondition och helhetsintryck av ekipaget.
Om domarordföranden finner att i dressyrmomentet deltagande häst visar tydlig hälta och att denna inte kan betraktas som en tillfällig orenhet i gången, skall domarordföranden avbryta uppvisningen och ekipaget skall lämna banan i skritt. Domarordförandens beslut kan inte överklagas. Hästen avstängs från fortsatt deltagande i tävlingen.
Olydnad och/eller istadighet under mer än 60 sekunder medför uteslutning från dressyrmomentet.
Poängberäkning
I dressyr tilldelas poäng för varje numrerad rörelse och för varje rubrik iAllmänt intryck enligt följande:
10 Utmärkt 6 Tillfredsställande 2 Dåligt
9 Mycket bra 5 Godkänt 1 Mycket dåligt
8 Bra 4 Otillfredsställande 0 Ej utfört
7 Ganska bra 3 Ganska dåligt
I dressyren ska kuskens och groomens kläder matcha vagn och seldon. Körförkläde, huvudbonad, handskar och piska är obligatorisk för kusken. Piskan ska vara passande för storleken på ekipaget, dvs den ska vara tillräckligt lång för att nå hästarna. Kortärmade plagg är ej tillåtna. Groomen ska även den bära huvudbonad och handskar. Om ekipaget inte motsvarar vad som angivits ovan skall poängavdrag göras för presentationen under Allmänt intryck.
Om kusken kör fel skall domarordförande ge signal och stoppa ekipaget, som sedan måste fortsätta programmet från den plats där felkörningen inträffade. Om seldon lossnar eller går sönder skall domarordförande ge signal, och en groom måste stiga av för att åtgärda detta. För felkörning eller för att en medhjälpare stiger av (av vilken orsak som helst) ges straffpoäng enligt följande:
Första gången 5 straffpoäng
Andra gången 10 straffpoäng
Tredje gången utesluten
Om hela ekipaget kommer utanför dressyrbanan under pågående dressyrkörning utesluts ekipaget. Om endast en del av ekipaget kommer utanför dressyrbanan skall poängavdrag göras på grund av ej korrekt väg för rörelsen.
Domarnas poängsummor läggs samman och divideras med antalet domare. Extra straffpoäng som givits av domaren vid C dras av från slutsumman. Tävlande som erhåller högst slutsumma placeras först i dressyren. I en kombinerad tävling subtraheras slutsumman från det maximala poängtal som kan erhållas för programmet. Resultatet blir den tävlandes straffpoäng och anges med två decimaler.
Sammanfattning av straff i dressyrmomentet
Händelse Åtgärd
Tidig eller sen entré Eliminerad
Inkörning utan, tappad pisk 5 straffp
Kusk utan huvudbonad, förkläde, handskar 5 straffp
Groom utan handskar, huvudbonad 5 straffp
Vagn utan lampor, baklampa, reflexer 5 straffp (lampor gäller endast Häst i svår klass)
Felkörning se ovan
Del av ekipage lämnar dressyrbana under en rörelse Poängavdrag
Hela ekipaget lämnar dressyrbana Eliminerad
Vältning av vagn Eliminerad
Groom som stiger av se ovan
Kusk stiger av 20 straffp
Halt häst Diskvalificerad
Användande av bandage eller boots 10 straffp
Mottagande av utomstående hjälp Eliminerad
Avvikelse från spårvidd Eliminerad
Källor: TR V och kuskringen.nu