Annons:
Etikettövrigt
Läst 5919 ggr
Fourjoy
2/20/08, 5:19 PM

Molstabergs Max

Någon som vet hur det gick för honom?

Han hittades ju väldigt mager och medtagen i skogen nära den gård där han "bodde"…var skriverier om honom i tidningarna… omhändertogs av polisen om jag inte kommer ihåg fel….

Annons:
ZABA
2/20/08, 5:27 PM
#1

Jag vet. Polisen omhänder tog honom, han placerades hos en familj som matade upp honom, såldes gm polisens försorg till Grällsta Ridcenter i Sala där han finns kvar. Han är nu kastrerad och verkar vara många av Grällstas ridelevers favoritponny. Ser ni en annonserna om Grällstas ridläger etc och det är en vacker vit sagoponny som springer på bilden så vet ni nu att det är Molstabergs Max RWM 45!

Arhults
2/20/08, 6:50 PM
#2

Åh vad skönt att han har det bra, vilken tråkig historia det var. Man blev ju helt chockad när man läste om den lilla hingsten som dom inte kunde hantera.

Tråkigt på en så pass fin hingst, men han har det ju bättre nu när han slipper tänka på konkurransen av andra hingstar.

Jag kom för något år sedan in på en hemsida av en slump, där stod det att dom hade en hingst som hette Molstabergs Max och sedan hade deras drömhingst kommit hem som var en Isabell hingst. Jag antar att det var där han stod när det tråkiga hände!
Det är inte alltid helt lätt att vara hingst hållare, speciellt inte när det blir mer än en hingst!

Lorita
2/20/08, 7:02 PM
#3

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Fourjoy
2/20/08, 10:56 PM
#4

oh så roligt !!!  skönt att han hittat ett bra hem…. han ser toppen ut…

Att göra som fd ägaren gjorde är i mina ögon bortom allt vett…. det finns alltid lösningar om man vill…

Skönt att se att han är ok igen och trivs med livet… så ska det vara  !!

[Hallonqvist]
2/22/08, 9:19 AM
#5

Helt ouf of topic. Hann han lämna några speciella avkommor ni som vet? Menar om han hann lämna några spår efter sig. Vet inte hur mycket han har betäckt. Men någon kanske sitter på Blå Boken och kan kolla? Med tanke på att han är valack nu.

Minns att jag såg honom på tv direkt när han hittades och röööös över vilken behandling han hade fått. Arma krake!

ZABA
2/22/08, 9:38 AM
#6

Exzentrics Nynna f.1999 är Molstabergs Max (och även mamma Ekbäckens Nypons) allra första avkomma. Hon är fortfarande i min ägo. Fölchampion, guldbelönad som ettåring, fick 39 poäng som treåring med 9:a på typ och är därefter inte visad exteriört. Har placeringar i engelska ridklasser, deltog bl a på SWF:s riks på Salsta 2005.

Jag vet att det t ex finns en valack som heter Anakin Skywalker e.Molstabergs Max u.Molstabergs Alison e.Ekbäckens Sigurd som mycket framgångsrikt tävlas i främst dressyr. I köping finns en hingst (Sunlight??) e.Molstabergs Max u.Ekbäckens Sonett e.Molstabergs Sandstorm som är tre år i år och eventuellt kommer visas i Ljungby. Lång resa så vi får se vad matte bestämmer sig för.. I Borensberg fanns/finns Ekbäckens Suzy Swing, också hon f.1999 e.Molstabergs Max. Suzy Swing har fått några föl.

Fler avkommor och utförligare resultat går såklart att hitta men det här var iaf några stycken.

Annons:
Torpets
2/22/08, 3:19 PM
#7

Hej! skall meddela att Max mår kanon.Han är inackorderad hos oss i Sorunda(Torpets Ponnystuteri) tills han ska tillbaka till Grällsta,två flickor Cornelia och Sofia hyr honom av grällsta till i vår.Att han farit illa tidigare finns det inga spår kvar av idag.

Så det fick ett bra slut.

[Hallonqvist]
2/22/08, 3:47 PM
#8

Vad jätteroligt att höra! Det är så härligt för man hör bara alla skräckhistorier som slås upp i media men det är mycket sällan man får höra hur dom slutar. Och roligt är det ju då att få höra att just denna slutat så väl. Skrattande

Fourjoy
2/22/08, 5:03 PM
#9

oj. då är han nästan granne just nu då… roligt för honom att allt gick bra till slut…Skrattande

[Anna-N]
2/23/08, 9:36 AM
#10

Vad vacker han är - en riktig sagohäst! Tur att historien slutade lyckligt. Precis som #8 säger så hör man aldrig hur det går.

Corneliaaa
2/26/08, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hejsan, jag har Max hos Torpets!Glad 

Max delar jag med min kompis Sofia som vi rider 4-3 gånger i veckan var, om någon vill och har lust kan dom få komma och kolla på Max! Haha, fast han ser absolut inte ut som på bilderna! dom som hade han innan klippte svansen och manen så den blev kort :/..

ragnhild49
2/27/08, 9:53 AM
#12

*off topic"                                                                        Jag har dock inte mycket till övers för denna "geschäft" att äga ponnyer som man har ridläger med på sommaren och sedan hyr ut till olika familjer år efter år. Dessa hästar/ponnyer byter miljö så gott som varje höst.  Bedrövligt!

Lorita
2/27/08, 10:20 AM
#13

#12 det tycker jag inte alternativet hade varit att hästen varit lektionsponnyponny året runt. Många ridskolor flyttar sina hästar till annan plats för att ha ridläger med dom så det blir sak samma.

Många privathästar släpps på bete varje sommar med nya kompisar på ny plats. Tävlings hästar byter stall flera gånger om året då dom är ute och tävlar. Ston skicka till hingsten varje vår för betäckning och kan stå där flera veckor. Många hästar reser mycket och det är en del i att vara en aktiv hästägare.

Jag kan ibland känna att det är bland dom bästa lösningarna för hästen, då finns kunskap bakom i form av ridskolan. Bland det värsta som kan hända en ponny/häst är att komma till in okunnig ägare i ett en man stall utan någon koll på hur hästen mår. Sen har dom flesta av alla hästar det bra i det liv dom lever och Max trivs säkert helt med sitt nya liv.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
[Sylle]
2/9/10, 8:43 AM
#14

Vet non var det var non stans?För det hände en son sak där min kompis bor nu men förra ägarna band fast hasten vi ett träd med en hink med vatten me häst sparka på hinken så den välte men det här var i digtuna i västerås

ZABA
2/9/10, 9:44 AM
#15

#14 Det var i Dingtuna, Västerås som Max bodde när han blev fastbunden i skogen.

[Sylle]
2/12/10, 8:42 AM
#16

Då bor min kompis där jag vte vem hästen var då tror jag hon som bodde där var knäpp eller not en sjuk dom alla för står nog när min kompis mamma och pappa var där och kolla så låg det jätte mycket bajs i boxarna.Och hästen i skogen hade en hinck med vatten men han välte ut den.Rynkar på näsan

[ninnakm]
4/8/10, 11:04 AM
#17

Jag har en Welsh efter honom

Lutie
7/28/12, 8:50 PM
#18

Jag hade Max på mitt ridläger, jag ville ta med honom hem! Han var jätte bra på vår barbacka kadrilj, men jag kunde aldrig tro att något sånt kunde hänt honom.

Wcob
12/6/14, 1:24 PM
#19

Jag inser nu att det är till samma människa min lilla goa Welsh Mountainhingst har kommit. Synd att man inte visste om det innan 😕

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Sunnivas
1/4/15, 11:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag var för bara några dagar sen på grällsta på ett vinterläger och i år är han kvar där. Det är en jätte gullig tjej som rider honom nu över vintern och han trivs mycket bra. Alltid glad och pigg och framåt. Jag vet att han är ganska kräsen med sin ryttare och vill ha nån som är stadig och stilla med handen. Han är en liten pärla vid ridning, dock gillar han inte små barn så det är oftast korta ungdomar som rider och pysslar med honom. I skötseln har han ett humör men han har vissa han tycker om mer. Gick när jag var där i en hage med 3 andra ponnys och mår bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: