Annons:
Etikettövrigt
Läst 7600 ggr
ragnhild49
2008-09-24 09:29

Loritas foderhäck

Tycker du att din foderhäck fungerar bra? Jag har köpt två stycken sådana burar som du har.  På en hemsida (Krulliga hästen) hittade jag för några år sedan en bra beskrivning hur man täcker en del av buren (tyvärr är just den sidan borttagen). Där hade man täckt över buren mer, och bara lämnat de två nedre raderna öppna.

Nu undrar jag:

Hur har du fäst skivan som ligger över buren ?

Har du råkat ur för att någon fastnar med frambenen i gallret ?

Hur ofta fyller du på dina burar ?

Hur många burar har du till hur många djur ?

Kanske det är flera som kan lägga in bilder på sina foderhäckar.

Någon som försökt att använda potatislådor ?

Annons:
ZABA
2008-09-24 12:20
#1

Potatislådor, pallkragar eller liknande vet jag att shettisfolket och bl a Ylle här på forumet brukar använda. Verkar fungera bra fast att de inte har något tak.

[Hallonqvist]
2008-09-24 13:46
#2

potatislåda ??

Lauth
2008-09-24 14:13
#3

Använder helt vanlig lastpallar med smala springor och pallkragar som foder"lådor".

Fungerar utmärkt både till små och stora. Spillet minskar samtidigt som det blöta kan rinna av.

PernillaJ
2008-09-24 15:11
#4

#2 Potatislådor! Såna som potatisodlarna lägger potatisen i när de tagit upp den. Snickrade i trä, rymmer ungefär en kubik (ca 1x1x1 meter).

Om man använder den som foderhäck till ponnyer måste man nog såga av den så den inte är så hög/djup. Alternativt göra en öppning nedtill som hästarna drar ut fodret igenom, och lägga ett lock av plyfa uppepå.

Lorita
2008-09-24 15:21
#5

IBC-kärl, som det heter, då som bilderna är ifrån, hade jag två till tre hästar och fyllde på varannan dag ungefär.

 I vinter ska jag ha nio stycken Skrattande  som jag tänker fylla en gång i veckan. Jag ska återkomma med bild så fort det är färdig. På "krulliga hästen" som dom hade beskrivning så hade som täckt längst upp för att hästarna ska äta där nere. Jag funderar på att fästa ett kompost galler längst upp för att dom ska få pilla mer.

 Nej, hästarna har aldrig sparkar eller fastat i IBC-kärlen. Skivan på har jag fäst med ett rep och ett grindhandtag, något liknade kommer det att bli, på vinterns lösning också.

 Jag har också en skiva i på snedden för att det inte ska bli hö kvar i mitten. Jag har använt plasten i mitten för att ha istället för platta till min häst skit. Det är därför jag har så många, sen är dom ju gratis också. Så vi har ved i några IBC-kärl, vilket också funkar bra. Är det någon som behöver så kan jag fixa fram i Göteborg, via jobbet.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Hallonqvist]
2008-09-24 16:16
#6

Är dessa IBC-kärl gratis?? Isåfall måste jag tipsa mina föräldrar om det!

Annons:
Lorita
2008-09-24 16:28
#7

Det finns ingen pant på dom och där jag hämtar vill dom bli av med dom. Annars så sågars dom ner och körs till tippen Rynkar på näsan

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




ragnhild49
2008-09-24 19:50
#8

Suck!!!! jag har betalat en massa pengar för mina ….

Arhults
2008-09-24 21:05
#9

IBC kärlen är dom av metall sådana som man har runt stora vita plastdunkar?

Lorita
2008-09-24 22:10
#10

#8 det gjorde jag för mina första också Flört

#9 ja, det är det

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




PernillaJ
2008-09-24 23:24
#11

#9 Se bilderna av Loritas foderhäckar (gjorda av metallburen runt IBC-kärlen) i inlägg #24 i den här tråden

Arhults
2008-09-25 01:12
#12

Sådana skulle jag behöva massor av, men jag är säker på att dom i Småland kostar pengar!

Carrick
2008-09-25 12:07
#13

Här kommer om en sida med mycket tips och ideer kring
detta med foderhäckar.
Det finns även beskrivningar på hur man bygger egna.

Foderhäckar (gå in på Begränsande Foderautomater till vänster)
Eng version + fler alternativ

Jag har själv inte provat ngn, men jag tycker tankarna
kring utfodringssättet verkar bra.

(övriga tankar och info på sidan är inte ngt jag reflekterar
nämnvärt över, utan det är enbart delarna kring detta med foderhäckarna jag finner intressant och vill dela med mig utav.)

Framförallt detta med att det finns utförliga beskrivningar tycker jag är kanon!!
Jag har ett sådant gammalt IBC med smalare galler som
ska fixas till vintern + att jag har tänkt att bygga en mindre i en
utav boxarna, hos unghästen som gärna drar runt höet i hela boxen…. ; )

Annons:
ylle
2008-09-29 10:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hej!

Vi använder som sagt vanliga pallar som vi satt en pallkrage på (fäst med sidobrädor) och i mitten har vi fäst ett "golv" av vattenfast plyfaskiva. Vi har lämnat små avstånd vid skivornas kanter så att regnblöta kan rinna ut….

För oss har det fungerat utmärkt. Att visst hö ändå åker ut på backen samt att vissa hästar tränar cirkuskonster genom att kliva upp i "foderhäcken" det får man ta…  Genom att plyfaskivan ligger där som golv så kan de inte fastna.

Hälsningar   Ylle

Upp till toppen
Annons: