Annons:
Etikettövrigt
Läst 2760 ggr
Fagddu
2008-09-30 12:55

OT. Wian Fagddu eller Shaman (u. Wian Fagddu)?

Hejsan,

Jag är helt ny här och har tyvärr inga welshponnysar. Men när jag var liten hade min bästa väninna och hennes familj några stycken. De som fastnade i mitt hjärta var Welsh Mountain-ponnyerna Wian Fagddu (därav nicket Skrattande ) och hennes föl Shaman. Jag tänkte bara se om någon vet vad som har hänt dem, eller ifall deras nuvarande ägare kanske till och med är medlemmar här?

Det kan nog inte bli så mycket förvirring eftersom jag inte tror att det finns mer än en Wian Fagddu i Sverige. Men jag ska se om jag kan bifoga några bilder när jag kommer hem till fotoalbumet. :)

Annons:
[Hallonqvist]
2008-09-30 13:36
#1

Wian Faggdu RWM 340 född 1988 e: Carnalw Lionel ue: Twyford Gamecock. En svart söting som B-premierades 1992.
Deltog på Riks 2005. Någon kanske har resultat därifrån?

Hittade henne på Sukuposti
Vet tyvärr inget om vad hon finns eller gör idag. Men fin ponny var det iallafall!

Tywysoges
2008-09-30 13:45
#2

Också enligt Sukuposti har hon haft 3 föl. Förutom Shaman ett föl 2004 och ett 2005. Som uppfödare till dom står en Mathilda Broberg, Krylbo

Fagddu
2008-09-30 15:15
#3

#1 Precis hon ja! Hon är verkligen en liten söting, jag grät floder när hon såldes vidare…  Vad är Riks? *helt otubildad i hästutställningssammanhang*

Vilken fin bild det var på Sukuposti! *böla lite över gamla minnen* :)

#3 Matilda Broberg… tror inte det var de som köpte henne från början… måste fråga min väninna. :)

PernillaJ
2008-09-30 20:47
#4

"Riks" = Riksutställningen.

Det finns bild på Wian Fagddus treåriga dotter Fagddu Siboney (e Stendyssens Siban) på SWFs hemsida (www.swf.nu), under Duktiga welshar, Treårstest.

Wian Fagddu själv tävlade hoppning med stor framgång i Dalarna. Jag har inte koll på hennes exakta meriter men definitivt DM-nivå, kanske t o m nationell nivå, SM? Någon som vet?

"Fagddu" är walesiska och betyder ungefär "massivt mörker"… "Ddu" betyder svart.

Dalatjej
2008-10-01 00:23
#5

Jag är ganska säker på att "Faggan" är kvar i Borlängetrakten. Hon har ett föl efter vår sek. B-hingst.

Dalatjej
2008-10-01 00:27
#6

Lyckas inte redigera mitt inlägg, avkomman i fråga är född 2004 uppfödare Mathilda Broberg.

Annons:
AnnaN
2008-10-01 02:42
#7

"Faggan är tyvärr borta. Fick någon typ av tumörer. Fagddu Siboney blev hennes sista avkomma.

Fagddu
2008-10-01 11:24
#8

#4 Visste betydelsen av det, det är en annan anledning att jag gillar det, min favoritfärg är svart (eller favorit-brist-på-färg) ;)

Fagddu Siboney… är det vanligt att man använder stoets namn som "förnamn"? Trodde man bara använda stuterinamnet. :)

#7 Vad tråkigt att höra Gråter Jag vet inte hur många gånger jag önskade att jag hade kunnat köpa henne när jag var mindre… men hon verkar ju haft ett bra liv iaf. Du vet att hon kallades Faggan? Käner du de som hade henne?

Jerp
2008-10-06 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hej,

Anki och Matilda köpte "Faggan" från de som importerade henne en gång i tiden. Det är som tidigare nämnt även Matilda som är uppfödare åt avkommor födda -04 och -05.

-04:an är en fx valack som heter Don Fuego

och 05:an är då min ponny Fagddu Siboney som dock till vardags kallas Ingeborg då hon är född på Ingeborg dagen. Don Fuego går under alias Åke.

"Faggan" togs ca december 2005 i sitt hem i Avesta då hon fick svårt med sin andning. Hon var tyvärr dräktig igen då med Stendyssens Siban som även är far till Ingeborg.

Tragiskt och jobbigt så klart. Matilda och Anki ägde henne ända till slutet. Foto på Ingeborg bifogas taget av Anki broberg

Fagddu
2008-10-06 16:06
#10

Vilken liten sötnos, men det måste man ju vara med en sån mamma. :)

Fortfarande tråkigt att höra att hon inte lever längre, men som sagt, hon verkar ju ha haft det bra…

Hon blev alltså ungefär 17 år, det är väl inte så gammalt egentligen? Hur länge brukar små welsh mountainsar leva ungefär?

Faggis
2008-10-07 00:31
#11

Hejsan fagddu!

Fick höra via min mail att du undrat lite om våran älskade ponny Faggan.

De var jag som köpte henne av familjen Case i Åtvidaberg åt min dotter Matilda.

Du får jätte gärna höra av dej till mej.

anki_broberg@hotmail.com

MVH Anki Broberg

sandrashaman
2014-09-20 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

hej. 
jag vet att det här skrevs för flera år sen, men jag gör ett försök iallafall. 
Min mamma köpte "Faggans" föl shaman av familjen i Åtvidaberg, till mig när jag var liten för flera flera år sedan. han var då bara 4 år. Jag blev så glad när jag läste det här, skulle vilja berätta hur mycket som hälst! 

skriv gärna till min mail Sandradavidsson91@hotmail.com 
om du är intresserad av att veta mer :) Han var en super härlig liten ponny med stort hjärta! 

MVH 
Sandra Davidsson

Upp till toppen
Annons: