Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 8277 ggr
Fourjoy
2009-02-04 13:57

Färger 2

då den andra tråden blev så lång men det finns mycket roligt att "spåna" om så gör jag en ny tråd…

Såg en rolig sak på min lille isabell för ett tag sedan, han har en tvåfärgad pannlugg…den är vit/grå med några svarta strån i samt en del chokladbrunt under…ska ta en bild…

sen har han en svag men tydlig ål! mörkgul på en cremevit kropp… hans far har likadant.. fast nästan hans är mörkchoklad/svart aktig..

Annons:
Lorita
2009-02-04 19:44
#1

Svart kan inte en isabell ha, det är ju en fux men gulanalag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Fourjoy
2009-02-04 19:55
#2

har hört det förut men fakta är att både hans far, han själv och stora syster är full av svart tagel… INGET rött alls i man och svans..

Alla tre är "Soothy palominos"  soothy anlaget förändrar färgerna hos alla färger den dyker upp i…med just svart. Det är inte riktigt klart med forskningen hur eller varför men anlaget är erkänt.

PernillaJ
2009-02-04 20:21
#3

Aldrig hört talas om "soothy" faktiskt. Har du någon länk till någon sajt där jag kan läsa mer om anlaget?

Linda-A
2009-02-04 22:43
#4

# Här kommer det en länk! Sooty

Fourjoy
2009-02-05 15:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu är det klart från WPCS på hur stora de vita markeringarna får vara på en welsh, se bilden.. de som har markeringar utanför dessa områden ska skicka in sina ärenden till en speciel kommite som ska avgöra om ponny blir godkänd eller inte… undrar om SWF får tillsätta en kommite för detta syfte?  eller om man får skicka ansökan till WPCS?

PernillaJ
2009-02-05 15:48
#6

#4 Åh jaså, sooty var felstavat (nu förstår jag varför Google var så otjänstvilligt). Tack! Hm, jag har kollat in länken, men är tveksam till om det verkligen rör sig om ett eget färganlag - mer en nyans av mättnad i grundfärgen tycker jag. Men jag är ju inte genetiker.

#5 Mycket intressant! Jag skrev ju om "the Bowen line" i en annan tråd (#32).

Annons:
[Hallonqvist]
2009-02-05 15:52
#7

#5 Vad är tanken att det ska bli för följder av begränsningarna av vitt?
Jag tycker det är jättebra OM det införs begränsningar, för att jag personligen inte vill ha "skäckar" i aveln.
Ska se om jag hittar mer information kring detta, för det är absolut intressant.

ZABA
2009-02-05 16:29
#8

Intressant. Jag tror att SWF måste följa moderlandets regler, dvs införa en kommitté (registratorn?) som får bedöma eventuella gränsfall. Svårt läge.

Fourjoy
2009-02-05 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

lovade ett foto på den tvåfärgade pannluggen, den blev lite ljus nu med blixt.. den är mörkare..  men det är lite häftigt..

Arhults
2009-02-05 20:21
#10

Jättebra för när man var i Wales på Auktion och såg en uppsjö av welshar var en del skäckar i mina ögon!

Fourjoy
2009-02-05 20:39
#11

De welshar som inte blir godkända hamnar väl i WPBR eller ett "slask" register.. där skäckar är godkända.

Ja, det lär nog bli mycket knorr av ägare som inte får sin godkänd av färg kommiten… men man måste ju dra gränsen någonstans..

Jag funderar på att färg testa min tre isabeller… den yngsta har börjat fälla och det är hemskt mörkt under föl pälsen…riktigt mörk choklad..

Han pappa Jack är också "dappled" både på sommaren och vintern, så även hans syster.. ytterligare ett tecken på sooty.  Jag började "forska" i ämnet när jag köpte honom då han helt klart inte stämde in på en ordinär isabell…jag hoppas dom forskar mer i dessa anlag/mutationer av färger..det är väldigt intressant..

Houdini
2009-02-08 15:34
#12

Tycker inte den manen ser ut att ha svart i utan rött (brunt), precis som på ett sto jag har haft där det röda mitt i svansen var mycket mörkt men lika fullt inte svart.

Arhults
2009-02-08 15:43
#13

I the green Journal 2009 står det om just föda upp Palominos och att deras ögon inte är lika bra som andras, iallafall är det väl cremellos. sidan 217

Annons:
Fourjoy
2009-02-08 19:40
#14

suck…läs…. jag skrev att den färgade biten i PANNLUGGEN var chokladbrun…denna färgskiftning finns inte i manen…men det finns klart och tydligt svart i både man och svans.. det svarta håren i pannluggen är så små och tunna så det syns inte på bilden. Detta finns hos alla tre av mina isabeller, det är INTE röda toner utan allt från vitt, ljusaste silvergrå till kolsvart.  Ska fota någon av dom..

Alla mina pallys har ljusare bruna ögon än andra ponnyer, men jag har även haft en mountain korsning (skimmelskäck) som hade ännu ljusare..klart hasselnöts bruna ögon…sämre än andra???  mina har inga problem med sina ögon iaf.

Lorita
2009-02-08 21:02
#15

#14 om den har svart då är det ingen isabell, en isadell är en fux med gulanlag och fux saknar anlag för svart, gult bleker i detta fallet fux.  Men mörkt, mörkt röd kan hästen vara Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Fourjoy
2009-02-08 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

men snälla. …LÄS om sooty anlaget.. och vad det gör med individer som har det….det är svarta hårstrån……jag kan skicka en bit hår åt dig på posten om du vill se… hur gärna du än vill och tycker att det ska vara rött så är det inte rött…hingsten ifråga som är pappa till dessa två har inget av röda toner alls i man och svans.. vitt, silvergrått och svart inte ens en ton åt creme(gultonat)= blektfux..

Två bilder från varsitt håll på manen…inget rött så långt ögat når och helt klart svart i manen…  ska dock försöka ta en bild riktigt nära i hans svans imorgon

Lorita
2009-02-08 21:41
#17

#16 jag väntar med spänning på posten, eftersom fux är = avsaknad av svart.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Fourjoy
2009-02-08 21:42
#18

"It varies in extent from minimal to extensive and has a many different expressions. Sooty can cause dapples, it can cause individual black hairs, it can cause a darker shade along the topline and it can also darken the animal in a uniform manner"

Fourjoy
2009-02-08 21:44
#19

#17 måhända i det gamla böckerna men fakta kvarstår angående sooty anlaget.. den förändrar både röda och svarta grundanlaget.

Lorita
2009-02-08 21:45
#20

#18 vad är en fux?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Fourjoy
2009-02-08 21:49
#21

en rödfärgad ponny…

Lorita
2009-02-08 21:51
#22

ponny? hästar då? vad är rött?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Fourjoy
2009-02-08 22:04
#23

jag vet väl vad en fux är….oavsett om det är en ponny eller en häst..???!??!!  men nu pratar vi ponny då detta är en ponny sida… en fux är en röd ponny och med gulanlaget ger den isabell= en fux med gulgen (dilution)… i vanliga fall….(se jag kan jag med)…

….men detta är inte ett vanligt fall då dessa individer även bär på sooty anlaget som ÄNDRAR grund förutsättningarna mao så måste man frångå de ordinära färgerna… förstår inte vad som är så svårt att förstå… anlaget finns och är erkänt att ge dessa förändringar och inget jag hittar på för skojs skull…

Jag har skickat bilder till olika kunniga personer bla i USA som erkänner honom som sooty palomino och funderar även på att färg testa honom…

det är väl bara att titta på bilderna ovan… det finns inget rött i hans man (eller svans) den är helt klart vit, grå, svart.. inga toner av rött och dom är inte manipulerade på något vis…

Han yngsta avkomma har idag vit man och svans med enstaka svarta hårstrån i, hans treåriga avkomma har idag ökande utbredning av det grå i sin man och svans men hon såg precis ut som sin lillbror i samma ålder så gjorde även deras far.

Lorita
2009-02-08 22:14
#24

En fux är en häst som saknar svart, helt klart och enkelt eller……..Tungan ute

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Fourjoy
2009-02-08 22:25
#25

om det vore så enkelt så vore det löst….men faktum är att alla mina innehar svart = "sooty" precis som det står enligt ovan helt enkelt…vissa har mer vissa har mindre men förändringen innefattar svarta hår… även fuxar i detta fallet.. sooty kan förändra alla färgskalor inom de grundande röda och svarta färgerna… mer eller mindre i det fallet också..

Fourjoy
2009-02-08 22:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

här är en bild på en sooty buckskin… ser nästan ut som en helt vanlig brun om man inte tittar noga..

Lorita
2009-02-08 22:41
#27

OK fux saknar svart, gulanlaget (isabell) bleker fuxen och "sooty" ger svart????

OK, vad gör då "sooty" på en vanlig fux utan gult Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Fourjoy
2009-02-08 23:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

sooty ger en fux en mörkare ton (mer eller mindre) den kan tom se helt svart ut..eller bara ha en toning eller ett fåtal svarta hårstrån i man och svans… individer med mycket sooty kan vara nästintill svarta men ha svagt färgad insida på sina ben av sin naturliga färg… den är knepig då den kan vara mycket subtil.. eller nästan ta över en hel individ.

Enligt forskning är sooty är mycket utbredd inom just welshrasen..

en sooty fux..

Fourjoy
2009-02-08 23:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

här är en isabell med ett starkt sooty anlag…(DNA testad för verifikation)

Fourjoy
2009-02-08 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

ytterligare en isabell sooty…

"The Smutty, or Sooty genetic modifier causes some black to become mixed into body coat. Palomino becomes sooty palomino, or, in extreme cases, Chocolate Palomino"

Arhults
2009-02-09 01:03
#31

Finns denna färgen inom welsh sec B

Arhults
2009-02-09 01:13
#32

jag har en massa olika fuxar inom welsh sek B

100b2610.jpg image by Rodde

fux

100_1186.jpg Arhults Delight e. Coelenhage\'s Lorenzo u. Coelenhage\'s Lady Di image by Rodde

Fux

welsh.jpg Nordy's Ladies  Day & Arhults Wendela image by Rodde

2 olika fuxar

ragnhild49
2009-02-09 09:07
#33

Då skall jag vara besvärlig och vill ha den svenska benämningen på Sooty.                                                                                   Det borde vara enklare om man använde de svenska benämningarna på färgerna. Då vet alla vad som åsyftas.            Vi säger fux (isf sorrel eller chetnut). Undrar vad Fourjoy syftar på för färg, när du skriver buckskin?

Fourjoy
2009-02-09 12:36
#34

finns inget svenskt namn på denna förutom smutsig/sot som är en ren översättning…är det så krångligt med engelska namnet? Sverige är ju något efter i det här med hästens alla färger och variationer och har inte kommit ikapp med namn…

Buckskin en "gul" häst med mörk, man, svans, ben och partier på huvudet, ingen ål, kan variera i olika gula ibland röd/brun aktiga toner. mao en gulbrun…en i grunden brun häst med en gulgen..

..sen har du ju den liknande parten bork (dun) som dock inte ska förväxlas med gulbrun (buckskin) då det är två skilda färger, kan vara svår för oerfarna att skilja åt åtminstånde då det gäller den gula tonen. skillnaden är att borken kan ha många olika färger, röd, mus (grå), brun, tom svart.

Sooty finns i alla sektioner inom welsh.

Annons:
[Hallonqvist]
2009-02-09 12:43
#35

och på svenska så är bork och gulbrun exakt samma färg…. Obestämd

PernillaJ
2009-02-09 13:07
#36

Gulbrun är den korrekta svenska benämningen för en brun häst med ett gulanlag. Bork är det norska namnet för samma färg. Enligt den svenska nomenklaturen är färgen Fourjoy kallar "bork" i #34 en black.

Jag kan rekommendera boken "Hästens färger" av Bo Furugren (länk), obligatorisk läsning för ID-kontrollanter och andra färggenetik-intresserade.

Fourjoy
2009-02-09 13:22
#37

black ska det vara och inte bork.. går för fort att skriva ibland..

DUN=black  

BUCKSKIN= gulbrun/bork

två skilda färger som dock förväxlas mycket…

PernillaJ
2009-02-09 13:27
#38

#37 Fast problemet är ju att på brittisk engelska är det vedertaget att benämna en gulbrun häst dun, medan samma färg på amerikansk engelska kallas buckskin. Språkförbistring.

Fourjoy
2009-02-09 13:53
#39

precis, gemene utan rätta kunskaper förväxlar dessa två oavsett olika engelska…så även här i sverige. därför måste det bli ändring och mer kunskap i hela ämnet färg då det har utvecklats något enormt inom forskning av generna och anlag..

Lorita
2009-02-09 19:33
#40

sooty, jag får det till det vi kallar silver, hur silver reagerar med isabell vet jag inte men för övrigt hade jag satt silver.

26 och 28 hade jag nog mer satt som gulsvarta Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Fourjoy
2009-02-09 19:52
#41

silver och sooty är två helt skilda anlag.

Annons:
Lorita
2009-02-09 19:54
#42

Då vill jag ha en bättre förklaring på vad sooty är och hur anlaget reagerar mot andra anlag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Fourjoy
2009-02-09 21:43
#43

det är bara att läsa det som finns tillgängligt via rapporter och websidor. det är enklast så…då du inte verkar tro på det jag säger..

Lorita
2009-02-09 21:50
#44

#43 jag vill bara förstå, jag tror aldrig utan att först förstå och än så länge så förstår jag inte. Kan du inte förklara vad skiljer sooty från silver, vad gör sooty med grundfärgerna, förklara Flört (på svenska tack)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Fourjoy
2009-02-09 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

I det stora hela så mörkar den båda grundfärgerna mer eller mindre, påverkar också man och svans med svarta hår.. den enda det inte påvisats finnas på är dubbelgul.. då det troligtvis inte syns. Inte heller skimmel, kan synas på grundfärgen innan den skimlar av.

Silver bleker svart, motsatt effekt, finns inte på rödbas. Men bara för att dom har silver genen betyder inte det att den alltid syns med det klassiska ljusgrå man och svans… man och svans kan även vara svart-grå… och appelkastning exsisterar inte heller alltid. Om du tittar på bilden så är det en vanlig brun ponny med silver gen som har blekt det svarta på benen. Ibland kan du se på ett föl om det har silvergen med att ögonfransarna är silver grå/ljusa. Silver kan existera med andra färg gener… så en sooty palomino med silvergen får istället för svarta/mörka fält blekta grå fält… en individ kan alltså vara en fux med gulanlag=isabell och mörkad av sooty=sooty isabell men blekt av silver…=Silver sooty isabell… krångligt kan det bli.. och mycket diffust..och svårt..

Fourjoy
2009-02-09 22:38
#46

Hittade detta för ett tag sedan, jag börjar ju fundera på om inte mina är silver buckskins…(svenska- silver gulbrun) låter misstänkt mycket precis som dom ser ut alla tre…..fanns även en bild med.. kunde lika gärna ha varit min fölis…Förvånad

"The identifying traits of a Silver Buckskin are darker lower legs, they will be a sooty color and upon close inspection it will be obvious that they hair was black before it was diluted. The ear tips will also be dark, this characteristics occurs on Buckskin, Bay, and other black based colors. The mane and tail will also be a silvery, sooty color that varies in shade from light to dark"

mörka örontoppar finns, sotiga ben, sotig man och svans finns med.. i grå skala…hårstråna är mörka i botten..

mamman till min hingst var en creme dun…(ljus gulblack-vitblack?)..kan ju också har varit en silver dun…(silver gulblack)….hm.. jag måste nog färgtesta honom….

Fourjoy
2009-02-09 23:08
#47

men då alla tre har inblandning av fux så borde dom vara isabeller…silver sotiga isabeller??

[Hallonqvist]
2009-02-10 10:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Spinoff på konstiga färger. Jag har en mörk fux med svart man men fuxfärgad svans. Två klockrena fuxföräldrar.
Hur gick det till?
Nu vet jag att ni säger att manen är inte svart den är mörkt röd, och eventuellt under lupp, men inte i dagsljus. ID-kontrollanten skrev mörkbrun i papprena när han skulle reggas i sverige.

Annons:
[Hallonqvist]
2009-02-10 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Och sen 2½ åringen jag inte blir klok på. Hon är ju definitivt utan gulanlag iallafall det är allt jag vet. reggad som svart men hon kan ärligt talat vara både fux och mörkbrun också Obestämd

PernillaJ
2009-02-10 11:23
#50

#46 Silvergulbrun låter osannolikt. Jag har sett Fourwinds Flashjack ett antal gånger och aldrig klassat honom som annat än (mörk) isabell. Har han någonsin lämnat annan färg än fux/isabell med ett fuxsto?

#46, 48, 49: Ni behöver inte undra, det finns visshet att få! För $25 per test (DNA-typning av inskickat tagel) ges säkert besked från t ex detta labb i Florida. De erbjuder fler olika tester än Husdjursgenetiska laboratoriet i Uppsala, och till bättre pris: man får tre tester gjorda i USA för samma pris som ett i Sverige.

Jag tror att Fourwinds Flashjack är aaeeCr (eller möjligen AaeeCr). Ett Red/Black factor test ger svar på om han är ee = grundfärg fux som jag tror, eller ej. Det går även att testa Agouti, Silver och Cream (gulanlaget).

Gwylfa tror jag är aaEe. Ett Agouti-test ger svar på om hon är aa = grundfärg svart, eller Aa = grundfärg (mörk)brun. Ett Red/Black factor test ger svar på om hon är ee = grundfärg fux. Hon är väl redan testad negativt för gulanlag?

Fourjoy
2009-02-10 11:48
#51

nej, vid närmare fundering så han borde inte vara annat än isabell med en fuxfar..han har 100% lämnat isabell med fuxsto, mörk eller ljusare beroende på stoets fuxfärg

#48 kanske en fux med sooty?  då ingår svart i man och svans..

#49 jag skulle nog mer gissa på att hon är en riktigt mörk fux, hon ser ut som min tant jag har här hemma.. kanske tom med sooty då hennes ben är så mörka och även man och svans.

ska definitivt titta på färgtest..

färger är helt klart osannolika ibland…titta bara den lille varmblods travaren som föddes för ett tag sedan.. skäck!.. med en mörkbrun mamma och en brun pappa..?????  och DNA stämmer på föräldrarna… mycket skumt..

Lorita
2009-02-10 11:52
#52

Det är väll inte så konstigt ej domnat skäck finns i travarstammen, samma som hos russ

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




PernillaJ
2009-02-10 12:31
#53

#51, 52 Recessiv-skäck, som mycket riktigt finns hos gotlandsruss och (till mångas förvåning!) hos varmblodstravare, går tyvärr inte att DNA-testa ännu. Men forskning pågår i Uppsala för att identifiera den gen som ger recessiv-skäck, s k ventralskäck; mycket spännande!

HAPE
2009-02-10 12:34
#54

# 49 - jag tror att hon är svart i alla fall. Anledningen till att jag tror det är hennes födelsefärg - för om jag inte minns fel så var hon lite älgfärgad som liten. Hittills har jag inte sett någon fux födas med den färgen.

Haly tror jag är mörk svettfux. Rent statistiskt sett borde han annars ha fått någon annan färg på fölen som har fuxmamma. Nu kan ju slumpen faktiskt spela ett spratt, men det är osannolikt. Halys mamma är fux - hur är det med pappan?

Jag tar upp exemplet igen med min fölis pappa - Horeb Euros. För mig har han alltid varit solklart svart, men när jag kollade i hennes pass står han reggad som svettfux. Det kan absolut inte stämma då han fått ett brunt föl med en fuxmamma. Dock skiftar han tidvis åt det röda hållet när han är solblekt - lite som din Gwylfah.

Alla färger som finns - dvs även blått och grönt, rosa, lila etc ser ju faktiskt svarta ut i hög koncentration, så att hästar har uppenbart svarta strån är väl inte så konstigt. Vad de sen är för färg genetiskt beror ju på vilken typ av färgpigment som faktiskt ger hästen sin färg.

Man måste skilja på vad man ser (fenotypen som mycket väl kan verka svart) och genotypen (den genetiska grunden till fenotypen). Samma genotyp kan ge skillnader i fenotypen, medan två mkt lika fenotyper kan uppkomma av två helt skilda genotyper.

Sen undrar jag om det inte kan handla om enzymfunktioner i hästen som påverkar om de ser exempelvis "sooty" ut. Det är väl inte helt orimligt att mutationer ger lite olika enzymaktivitet  och detta kanske är ärftligt.

Detta är inte riktat till någon speciell - så ta inte åt er av det. Det är kul med ovanliga och häftiga färger, ännu roligare är det att försöka förstå genetiken bakom, men ibland verkar det gå till överdrift. Att leta och försöka få det till att hästen har en ovanligare färg än den egentligen har känns lite desperat. Jag tycker welsharna har fantastiska färgvariationer som det är redan nu och får man en med lite udda färg så spelar det väl egentligen ingen roll vilka gener som ligger bakom. Det är ju vad ögat vilar på som är det viktiga.Glad

PernillaJ
2009-02-10 12:42
#55

#54 Instämmer - klokt skrivet.

På tal om Horeb Euros (fin hingst!) färg: överlag är jag inte imponerad av britternas färggenetik-kunskaper…

Annons:
HAPE
2009-02-10 14:27
#56

#55 - Jag är inte heller så värst imponerad över deras kunskaper i färggenetik.

Fast ibland undrar man hur det står till i Sverige också. Läste en annons om en 1-årig fuxhingst som eventuellt skulle bli gulbrun som vuxen *fniss* Det är ju solklart ett fall av okunskap.

Houdini
2009-02-10 15:42
#57

creme dun =  rödblack

Lorita
2009-02-10 15:46
#58

#56 det är ju privatpersioner, då kan folk gissa friskt eller vad tycks om denna "isabellskäcken" …….om någon inte vet så är hon rödblack

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




HAPE
2009-02-10 15:53
#59

#58 - visst är det privatpersoner och just därför orkar jag inte irritera mig på det heller. tycker mest att det är komiskt.

Själv är jag väldigt dålig när det kommer till de "blacka" färgerna, men antar att jag hade brytt mig mer om de fanns hos cobbarna. Dock ser jag att ditt exempel inte är en isabellskäck Skrattande Hade nog t o m gissat på black, men en del av dem är riktigt knepiga tycker jag.

Jag får ofta höra att min Gullan är isabell eftersom hon har ljus man och svans. Trots redogörelse för att fuxar kan ha flaxgen och det faktum att båda hennes föräldrar är bruna, så brukar inte budskapet gå fram tyvärr. Hon är och förblir isabell i deras ögon. Sen ska vi inte tala om alla som "vet" att hon är haflinger…

Lorita
2009-02-10 16:00
#60

#59 jag har fått ett vetrinärintyg på en fux(flax) där det stod isabell Obestämd jätte bra när man ska försäkra sin fux Skrikandes

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Dyblygiad
2009-02-10 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Jag fick med ett pass till Ida där det stod att hon var isabellFörvånad

Rätt häst dock enl DNA typning mot föräldrarnaFlört

Dock har hon chokladbruna ben och vita hårstrån i svansen, så hon kanske kan vara en mkt mörk isabell Tungan ute

PernillaJ
2009-02-10 17:42
#62

#61 Om du skickar in tagel och DNA-typar Ida hos det här labbet och det visar sig att hon har gulanlaget (Cream) lovar jag att bekosta analysen, $25Guld i munSkrattande

Annons:
Dyblygiad
2009-02-10 17:48
#63

Du kan istället få betala språngavgiften på Reppan om det blir en cremelloCool Nu ska iof Ida inte betäckas på några år då hon istället ska bli dressyrponny är det tänkt. Hon står reggad som gulbrun men ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte,hon är chippad  + dna testad och jag vet vad jag har i min box. Lite rolig dock med hennes första pass, undrar om hon inte står som isabell i något stamboksregister……

Med den stammen och med sina hitills komna avkommor så visar det mer åt att hon skulle vara vackert brun Kyss

Lorita
2009-02-10 17:53
#64

#63 Brun Tungan ute passet gäller väll Oskyldig hon har nog bara varit hos frissan och fått en toning Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Fourjoy
2009-02-10 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

#57  rödblack heter "red dun".. "creme dun" är en ljusare variant av gulblack

bilden är en "creme dun" med champagne anlag.

humlans
2009-02-10 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

#54 Frågade faktiskt Horeb om det när jag och vildapillan var där i somras och de sa att han är svart men det var svårt att se nä r de skulle regga honom.

Har själv ett barnbarn till Eros och hennes mamma reggad chesnut (dark) ser ut så här

humlans
2009-02-10 20:41
#67

medan min häst ser ut så här och reggad svart. Skiftar lika mycket i färg som Hallonqvists

HAPE
2009-02-10 21:31
#68

#66 - Vad bra! Hade tänkt att åka förbi där om jag åker över till Wales och fråga dem, men då har jag ju svaret redan.

Jag tycker också att det är svårt att avgöra ibland, men lägger man ihop föräldrars färg, genetiken bakom det och hur hästen sett ut som föl resp efter första fällning så tror jag att man kommer rätt nära.

Branwen tycker jag oxå är en svart Skäms

Din #67 är helt klart knepig när den är solblekt sådär.

OT: Bara för skojs skull var jag och grävde i svansen på min donna, och hon har en uppsjö med kolsvarta tagelstrån. Dock tror jag inte att hon är nått annat än vanlig flaxfux och inga sootyanlag eller nått.

Houdini
2009-02-11 10:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

#65  Nu har du faktiskt FEL!!!

Och det kan jag bevisa… 

 Detta sto likväl som ALLA ANDRA RÖDBLACKSKÄCKAR jag har haft är CREME DUN/WHITE. Den engelska benämningen för Rödblackskäck..!!

Annons:
Fourjoy
2009-02-11 11:56
#70

vad kallar du dessa (bilder)

vi alla vet att engelsmännen inte alltid är så duktiga på att ge sina ponnyer rätt färg… min solklara isabell var reggad som fux.. och så även min skimmel som i passet står som mörkfux.. min fölis fick fyra strumpor istället för tre… det är väl på sin rätt att kanske undersöka saken närmare?… det behöver ju inte vara korrekt bara för att det står i passet..


Pocos Vandy Line, QH from Amy Arciniega. A red dun showing diluted body and frosting in the mane.

A chestnut horse with the dun dilution is called a red dun:

red dun

Cream dun, Dunskin
(bay + dun + cream)

Honey dun / mushroom dun
(brown + dun + cream)

Paler version of golden dun, creamycoat, darker points, mane and tail may have cream, silver or white borders

A shade partway between cream dun and mouse dun; muted mushroom body colour, mane and tail may have cream, silver or white borders. (Not to be confused with Shetland / Icelandic 'mushroom' colour.)

 

Chestnut dun,
Red dun

(chestnut + dun)

Sligthly muted chestnut with darker, richer chestnut primitive marks of eel stripe, shoulderstripe, An unusual color, not as commonly seen as you would expect. Known as "roedblack" in the fjord horse

 ovan taget från sidan "The colors and markings of the horse"

Fourjoy
2009-02-11 12:08
#71

När jag tittar på foto på din shettis ser hon inte ut som en black skäck utan en flaxenfux skäck….en black borde ha färgad man och svans inte ljus man och svans..hon kan ju ha en ljus svans av de vita fältet som ser ut att täcka rumpan men pannluggen sitter väl på ett färgat huvud?  sen ser jag att hon är tämligen gammal och tyvärr ju längre bort du kommer i tiden ju mer missade folk att sätta rätt färg på sina ponnyer… då kunskapen om dessa "udda" färger inte var utbredd.. titta ovan på Horeb Euros.. klart svart men reggad som svettfux..ett av många exempel.

ibland kallas isabeller för creme i England, creme=gulvit

PernillaJ
2009-02-11 12:44
#72

#70 Det är i och för sig intressant, men känns ändå som överkurs dels att blanda in amerikanska benämningar, dels amerikanska benämningar för färganlag som inte ens existerar i welshrasen (t ex black).

Detta svenska forum handlar om en brittisk ras. Låt oss koncentrera oss på de svenska benämningarna i första hand, diskutera de brittiska i andra hand, och jag föreslår att vi lämnar de amerikanska därhän.

Fourjoy
2009-02-11 13:13
#73

72) det är endast för "utbildning" jag tar upp dessa färgnamn… dock så måste alla som är involverade i avel börja att lära sig mer om färgerna, oavsett ras…och vara mer nogrann att utreda både egna och inköpta ponnyer angående färg… det verkar tyvärr vanligt att det är fel och man kan inte lita blint på sitt pass…önskar det vore så.. och ska man kunna göra reklam eller sälja en ponny måste detaljerna vara rätt…tänk om du gör reklam för en hingst som tros vara en isabell som kanske i själva verket är en flaxen fux, om det görs reklam för denna som isabell tror ju folk att dom har chans för att få ett isabellföl…men det fölet kommer aldrig bli verklighet.

sen ingår black helt riktigt inte i welshfamiljen men det är en shettis som denna nuvarande "färgfråga" handlar om….och det skadar inte att kunna mer om färg än den som finns i welshfamiljen.

och ska vi i Sverige hänga med i frågan måste vi börja titta på fler ställen som har mer kunskap än Bo Furugrens bok.

Fourjoy
2009-02-11 13:31
#74

… klart förvillande med olika namn på samma färg i olika länder….ska fråga Jordbruksdepartementet om det här….Eskil Erlandsson kanske kan göra något?

PernillaJ
2009-02-11 13:32
#75

#73 Vilken bra idé - utbildning alltså!

Dela med dig av dina kunskaper och skriv en artikel om färganlag!

Den artikeln skulle jag gärna läsa här på iFokus, och tycker även att du skulle skicka in den till Welshponny-Nytt (redaktören efterlyser ofta bidrag).

#74 Den frågan hör nog snarare hemma hos Svenska Hästavelsförbundet (där jordbruksministerns bror f ö sitter i styrelsen och Eskil själv väl är f d ordförande), och SH har anammat Furugrens nomenklatur.

Fourjoy
2009-02-11 14:02
#76

.. tyvärr så räcker det ju inte med bara SH i den här frågan, den måste vidare. SH kan knappast sätta upp regler utanför Sverige. Däremot kan kanske Jordbruksverket ta tag i frågan till EU… det är ju trots allt en tämligen viktig fråga inom avel, genetik och inte minst indentitet som är så viktig nu för tiden…ett felaktigt pass gör ingen nytta..  färgen är lite glömd i det stora hela… men jag anser den är viktig i framtida avelsarbete för att få klarhet och upptäcka nya defekter, typ melanom osv. färg anknytna defekter som kanske bör uppmärksammas och upptäckas för allas bästa, precis som exteriöra defekter..

Och tar EU saken på allvar och sätter upp en europeisk färgstandard kanske övriga i världen hakar på.. kanske långsökt men har man inte frågat så får man inget svar..

skulle gärna skriva en artikel, får se om jag får tid över…. gällde det bara welsh så är det en sak men det finns även andra raser som måste inkluderas om man ska få en hel bild av hästens alla färger.

Annons:
PernillaJ
2009-02-11 14:10
#77

#76 Håll artikeln enkel och grundläggande och skriv bara om färganlagen som finns inom renrasig welshavel. Det är ju till Welshponny iFokus och Welshponny-Nytt!

Houdini
2009-02-11 14:37
#78

#70  Alla tre pass på dessa hästar är utfärdade i SVERIGE och översatt i SVERIGE till engelska.

wester-ek
2009-02-11 15:46
#79

Jag med många (gissar jag) vill veta mer om färger med underlag på disskutionen som hålls igång här på forumet. Kan man inte också ( vill verkligen läsa den där artikeln) så vore det jätte intressant att ha en dags kurs i färggenitik. Såg för ett tag sedan att shetlandssällskapet hade det med kunnig från SLU i Uppsala. Vore nått kanske? /M

Fourjoy
2009-02-11 15:48
#80

ja precis…även om det finns utbildning så är det ingen garanti utan man måste själv också vara väldigt kunnig, en som får uppgiften att fylla i pass och konturdiagram (alla raser) måste ha rätt utbildning och idag tycker jag att det inte räcker med den som finns…har själv sett flera fall.. den är dock bättre än för 10-15 år sedan så det blir bättre… men det är ju lite egen intresse att bry sig.

När man ser till welsh rasen så kan man i England själv fylla i konturdiagram osv. själv UTAN någon som helst utbildning… det är lite skrämmande… det vore ju också synd om vi fortsätter i samma anda och missar vital information om våra ponnyer….ska vi utveckla att förstå genetik så är rätt färg en av grundpelarna. Sånt ser vi redan idag, konstiga färger som dyker upp och ett detektiv arbete för att ta reda på förfädernas färger då något inte stämmer idag.

Jag vet inte… men jag tycker detta är väldigt intressant och viktigt att veta…både de negativa och positiva sidorna.. påstår inte att jag är någon professor inom området då det finns uppsjö att lära och vi lär nog inte inom vår livstid få gåtan utredd helt.

Houdini
2009-02-11 16:38
#81

#70  Är den DNA-typad med gulanlag?

DerwenRosa
2009-02-11 17:56
#82

Intressant läsning med mycket bilder finns också på www.welshwelshcobs.com/dilute1.cfm och www.welshwelshcobs.com/dilute2.cfm

Fourjoy
2009-02-11 18:15
#83

Nej, inget DNA (ännu) men han har lämnat runt 95% gulanlag oavsett stofärg så han kan omöjligt vara fux…. han är väldigt mörk för att vara isabell… och på den tiden han blev reggad (18 år sedan) så var dom mer ovanliga än idag.

I många av de gamla stamtavlorna av cobbar och welsh i övrigt kan man inte vara säker på att färgen stämmer som angivits, många har reggats i sina fölfärger som sedan ändrats till något helt annat. Och sedan börjar det dyka upp föl eller barnbarn som har helt fel färg gentemot sin bakgrund.

Det kommer bara mer och mer fall av diffusa färger genom selekterad avel och ökar man kunskapen så kommer folk vara mer medvetna och veta vad dom ska titta efter… det är nog därför alla dessa udda färger blivit vanligare.. fast egentligen så har dom funnits hela tiden men ingen har varit medveten om dom.

Annons:
humlans
2009-02-11 19:48
#84

En kompis som hade en haflinger den var reggad som isabell i passet, den som idkontrollerat den hade nog sovit sig igenom idkontrollant kursen.

PernillaJ
2009-02-11 20:07
#85

#82 Jättebra artiklar, Mili skriver trevligt och förklarar tydligt.

Fourjoy
2009-02-11 22:25
#86

#84.. ja, verkligen en haflingar kan inte vara en isabell…dock så kan dom likna en sån…säger det igen..MER BRA utbildning…

[Hallonqvist]
2009-02-12 10:46
#87

För att dra en parantes till reggning;

Jag väntar alltid till december med att regga våra föl. Det för att dom ska hinna få av sig fölpälsen så att man ser deras rätta färg samt kunna göra en korrekt bedömning utav deras tecken. Så länge papprena är inskickade på rätt födelseår föredrar jag att göra så, då undviker man många av dessa felreggningar som kan ha gjorts på alla dessa hästar med fel färg och tecken. Cool

Sen hamnar man måhända på nån lista hos SWF att man inte reggat sina föl, men det får vi bjuda på sålänge som dom faktiskt får rätt signalemente iallafall Tungan ute

Houdini
2009-02-12 15:00
#88

På shetland ska passansökan vara inne senast den sista september… märkligt med tanke på att SH rekommenderar att man gör signalementet så sent som möjligt så att man har större chans att få rätt färg på fölen.

Under 2008 fick man inte heller ställa ut föl utan pass på SSS utställningar!!  :(

[Hallonqvist]
2009-02-12 16:08
#89

Men hur ska stackars registratorn hinna med allt innan september? Många föl kommer ju faktiskt inte förrän i juli och tom augusti och ramlar alla papper in samtidigt vet jag av erfarenheter att det leder till kollaps. Som när alla hingstar skulle licensieras samtidigt. Det var en rysare jag sent kommer glömma! Nä, sprid ut passansökningarna istället så blir det jämnare abrbetsbelastning för alla. Bara det kommer inpå rätt år så tycker jag det är helt okej.

ZABA
2009-02-12 17:29
#90

#89 m. fl. Från och med 1 juli 2009 blir det nya EU-regler för registreringar för alla raser, inklusive welsh.  T ex så måste alla som nyregistreras vara mikrochipmärkta. 

Föl födda efter 1 juli 2009 och framåt måste ha sitt pass före de är sex månader gamla. Minst sagt jobbigt för registratorn och till viss del även för hästägare och chipmärkare. Det blir framöver bättre spridning på insändandet av passansökningar, om man följer reglerna, eftersom fölen föds vid olika tider på året. Du kommer inte kunna vänta till december med att skicka in passansökningar om fölet t ex är fött i april.

Vi lär få läsa mer om reglerna under våren.

Annons:
Lorita
2009-02-12 18:47
#91

Knabstrupper har chipat i flera år så för mig blir det ingen ändring, jag försöker få mitt pass så fort som möjligt så jag får WPB stämpeln så fort som möjligt, annars så står man utan passnästa utställnings sommar. Det skulle möjligen vara om jag får en minemaltigrerad som jag skulle vänta till fölpälsen släpper.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




PernillaJ
2009-02-12 18:56
#92

#89 Som ID-kontrollant föredrar jag att rita av fölen under sommaren, medan de är jämförelsevis korthåriga. Det är lättare att rita tecken om hårremmen inte är så lång, och försök leta virvlar på kroppen på ett föl i december, med "virvelmarsvinspäls"…

Gotlandsruss har haft obligatorisk chipmärkning för alla nyregistreringar (grundstambokföringar) sedan 2004, så jag tycker det är hög tid att det införs för samtliga raser.

Houdini
2009-02-13 22:49
#93

#71  Driver du med mig?

Det är väl sjävlklart att hon inte har någon färg i man o svans HON ÄR JU VIT där manen o svansen växer ifrån!!!

Även blacka hästar kan dessutom , om anlag för vit man o svans finns hos båda föräldrarna, ha VIT MAN OCH SVANS.

flaxenfux finns inget som heter på svenska det heter FUX eller FUX MED LJUS MAN O SVANS !!!!

Kanske jag ska tillägga att jag är både ID-Kontrollant och Chipmärkare.

Jag har dessutom läst färgboken några extra gånger eftersom jag har hållit på med färgavel i 10 år!

Denna "fux" "skäck" som du kallar det är en mörk rödblackskäck, som i sin tur har lämnat en rödblackskäck som jag dessutom har haft i avel.

Hon i sin tur har annars -helt utan blackanlag- som du då påstår … utan att ens ha sett en bild på stoet uppifrån får jag väl tillägga- lämnat en MUSBLACKSKÄCK vilket är väldigt svårt, ja rent av till och med OMÖJLGT utan blackanlag!!!

För att styrka detta med ytterligare bevis sätter jag väl in en bild på honom och NEJ han är inte skimmel!!

2005

 Lastade för utställning.

Längst till vänster ser du den musblackskäcka hingsten bakifrån, nästkommande sto är "flaxenfuxens" dotter som är RÖDBLACKSKÄCK (helt utan blackanlag tydligen) och längst till höger är ett rödblackskäckt barnbarn till Busan som du alltså påstår är "flaxenfux"

Aug -05

 För jag hoppas att du inte påstår att han är svartskäck??

Houdini
2009-02-13 23:00
#94

Kanske jag ska tillägga att en helsyster till denna fölunge ovan som bara var rödblack utan skäckfärg alltså, ärvde sitt anlag för vit man och svans både av en fuxhingst med fullfärgad man o svans samt det rödblackskäcka stoet i transporten med fullfärgad man o svans.  följatligen fick hon  själv vit man o svans när  fölpälsen växte ut, men det betyder inte att hon tappade sitt blackanlag bara för att manen och svansen blev vit!!

Jag försäkrar att genen för blackanlaget blir kvar detta till trots.

Fourjoy
2009-02-13 23:17
#95

…alla ovanstående anvisningar om färger på dina shettisar får du stå för….kan bara konstatera att det är synd att det inte kan hålla sig på en bra och konstruktiv nivå.

…sen skrev jag att hon kunde ha man och svans i vitt för att den vita skäckfärgen kunde ligga under…jag tittade endast på den bild som fanns….

nu återgår vi till WELSH färgerna då detta är en welsh sida.

I övrigt så har Jordbruksverket svarat på mitt email angående de otydliga färgbeskrivningarna som finns idag och frågan ska tas upp av ansvariga… så fortsättning följer antar jag..

Houdini
2009-02-13 23:40
#96

Men så länge vi är i sverige är det inte vettigt att använda de svenska benämningarna då istället för att hitta på halvengelska eller till o med helt engelska (eller för den del benämningar från alla övriga länder)?

Lorita
2009-02-14 08:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

#95 jag tycker vi ska använda svenska namn eftersom det är det som ska stå i passet.

När det gäller welsh så finns alla färger och varianter, eftersom även welsh partbred räknas som welsh. Nougat betäckte ett welsh sto förra året om du läste medlemsbladet och så här ser hon ut.

Jag efter lyser fortfarande hur sooty ärvs och påverkar andra färger och på svenska, jag kommer inte att ta till mig, någon information som jag inte kan förstå. Jag vill också ha ett svenskt namn på sooty om nu finns.

Alla färger påverkar använder man inte när man fastställer färgen på en häst. Som sabinogenen tex.

Jag har också hästar med färg och har läst hästens färger från pärm till pärm nästan (hoppat över delar skäckanlagen)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Lorita
2009-02-14 08:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Jag kanske ska tillägga att Rogstaby Kiara är brun tigrerad leopard och inget annat, efter Molstabergs sandstorm RMN 31.

Skäcken på bilden är rödblackskäck kommer reggas som ridponny på grund av slav med papper men hon är troligen även hon welsh partbred och har flera halvsyskon som är welshpartbred, så alla färger finns om man inte vill neka partbred ägarna plats på welshponny.ifokus

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Fourjoy
2009-02-14 22:42
#99

en svensk benämning på sooty och övriga "nya" anlag får du nog få vänta på…. eller varför inte som jag fråga svar av de myndigheter som borde hålla sig uppdaterade i frågan… SH?  Jordbruksverket? 

Det enda sättet om man vill hålla sig uppdaterad är att söka på alla tillgängliga vägar för att få svar på dom frågor man söker… jag tror inte på att sitta och vänta.

Genen betecknas  "Sty"   och om den inte finns  "-Sty"

Invisible
2009-02-16 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Mitt sto har en lite kul färg tycker jag. Dock "bara" brun, men härligt färgad man! :) Jag har sett några bilder på henne som föl, och då såg hon  nästan ut att vara fux! ^^ slänger in några bilder… Denna är tagen snett underifrån.

Invisible
2009-02-16 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

guldlock ? Flört

Lorita
2013-10-13 12:18
#102

fler som har hästfärger att visa?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




AkiraPhoto
2014-05-28 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Tråden har varit död ett litet tag, men provar ändå. Vad är denna kille för nått? :)

Lorita
2014-05-29 13:53
#104

jag skulle tippa på silveranlag och fux, riktigt läcker färg är han och det tror jag alla håller med om

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
AkiraPhoto
2014-05-29 23:10
#105

Jag trodde silver funkade som så att det bleker svarta hår, därför syns det inte på fuxar? Han är ju iof reggad som mörk isabell. Här syns det hur han såg ut som liten och för två månader sedan, lite skillnad emellan färgerna. Jag funderade nästan på om det kan vara Sooty anlaget som Fourjoy pratat om?

https://imageshack.com/i/nfyt7npj"> src="http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/843/yt7np.jpg" border="0">

https://imageshack.com/i/n9rfm4j"> src="http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/837/rfm4.jpg" border="0">

Upp till toppen
Annons: